گزارشی از اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی

ایستادن روی شانه‌های صادرات فناوری

«لطفا بین خطوط برانید»؛ به‌عنوان یک شهروند ایرانی چقدر به این جمله توجه و هنگام رانندگی آن را مراعات می‌کنیم؟ متاسفانه همیشه توقع زیادی از سمت مردم نسبت به دولت وجود دارد، اما در سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین امور حاضر نیستیم وظیفه خودمان را به‌درستی در نقش یک شهروند انجام دهیم.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۱
ایستادن روی شانه‌های صادرات فناوری

این مقدمه‌چینی مثالی ساده از شرایط کنونی است که در بسیاری از عرصه‌های کشور به چشم می‌خورد.

در کمتر کشوری تا این حد توقع از دولت وجود دارد تا برای مثال با پرداخت وام و سرمایه‌گذاری‌های کلان به اقتصاد شرکت‌های خصوصی کمک کند.

با توجه به این موضوع دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی شکل گرفته تا بازاری بکر برای توسعه شرکت‌های ایرانی فراهم کند. هفته گذشته از 6 تا 8 دی که مصادف با هفته وحدت بود، نمایشگاهی تخصصی در این زمینه برپا شد و شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی ایرانی در آن شرکت کردند.

این نمایشگاه که به کوشش دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، دستاوردهای شرکت‌های ایرانی را در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تهران برای شرکت‌کنندگان سران کشورهای اسلامی به نمایش گذاشت.

بازاری بکر در کشورهای اسلامی

اکنون 57 کشور اسلامی داریم که 26 درصد جمعیت دنیا در آن زندگی می‌کنند و 800 تریلیون دلار گردش مالی کشورهای اسلامی است.

این کشورها می‌توانند بازار هدف بکری برای شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری کشور باشند تا بتوانند محصولات خود را به این کشورها عرضه کنند.

این فرصت مناسبی برای تحصیلکردگان و نخبه‌های دانشگاهی است تا دستاوردهای خود را در همه حوزه‌ها به‌خصوص فناوری اطلاعات به کشورهای اسلامی صادر و بازاری بزرگ برای خود فراهم کنند.

با حرکت کردن در این جهت می‌توان از وابستگی به اقتصادی که در راس آن سوخت‌های فسیلی قرار دارند رها شد و بازارهای جدیدی خلق کرد که در راستای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه رهبر معظم انقلاب قرار دارد.

به گفته قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در خصوص توسعه فعالیت‌های تجاری ایران و حضور در بازار کشورهای اسلامی، بسیاری از بازارهای کشورهای اسلامی همچنان فضای کار دارد و ما به‌عنوان یک کشور اسلامی می‌توانیم آن را در اختیار خود در آوریم.

مهدی کریمی در گفت‌و‌گو با کلیک افزود: «اکنون بازار کشورهای اسلامی در اختیار کشورهای غربی و چند کشور آسیای شرقی است.

معتقدیم می‌توانیم در بازار این کشورها حضور فعال داشته باشیم، زیرا بخش خصوصی ایران توان رقابت با تولیدات این کشورها را دارد.»

او همچنین با اشاره به صادرات در بخش فناوری اطلاعات گفت امروز ایران در این خصوص حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و دولت با همکاری و تعامل بیشتر می‌تواند مقدمات حضور حداکثری شرکت‌های فعال در این زمینه را در کشورهای اسلامی فراهم کند.

حل مشکل اشتغال با ایجاد کسب‌ وکارهای کوچک

مهدی کریمی درباره هدف برگزاری این نمایشگاه به کلیک گفت: «در حال حاضر عنوان‌های شغلی کمی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور داریم، در صورتی که این دبیرخانه به کمک کشورهای اسلامی می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را برای این افراد خلق کند.

ما سرمایه‌گذار برای آنها پیدا کرده و محصولاتشان را صادر می‌کنیم.» او با انتقاد از قول‌هایی که برخی مسئولان درباره فناوری در کشور می‌دهند، ادامه داد: «ما به جوان‌ها می‌گوییم به قول و وعده کسی گوش نکنند و کسب و کارهای کوچک شروع کنند؛ با کار واقعی پول در می‌آید.

باید وزارتخانه علوم و معاونت علمی و پارک‌های علم و فناوری رویکردشان را تغییر دهند. ایستایی به ما ضربه می‌زند و راه نفوذ دشمن را باز می‌کند. الان ده میلیون بیکار در کشور داریم.

باید کاری برای مملکت انجام داد و این کار فقط کسب و کار فناورانه است. بچه‌های ما باید خلاق باشند.

ما فقط بسترساز و فرهنگ‌ساز هستیم تا این اتفاق بیفتد. بستری فراهم می‌کنیم تا ایده‌های جوان‌های ایرانی را در بازار کشورهای اسلامی بفروشیم.»

ورود استارت‌آپ‌های کشور به ممالک اسلامی

دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی به استارت‌آپ‌ها نیز کمک می‌کند و توانسته‌ سرمایه‌گذار اسلامی به کشور بیاورد.

برای مثال بازار هدف پنل‌های خورشیدی کشور لبنان را برای یک شرکت ایرانی گرفته‌است. کریمی به‌عنوان قائم مقام این دبیرخانه اعتقاد دارد نباید فکر ‌کنیم حتما باید استارت‌آپ‌هایمان را فقط به کشورهای اروپایی بفروشیم، می‌توانیم در کشورهای اسلامی فعالیت کنیم.

او با دعوت از همه کسب و کارها و استارت‌آپ‌های ایرانی گفت: «تلاش می‌کنیم کسب و کارها توسط ما به کشورهای اسلامی وارد شوند.

بند 79 برنامه ششم توسعه می‌گوید اقتصاد دانش‌بنیان، فعالیت در منطقه و کشورهای اسلامی. همه چیز را نمی‌توان از دولت خواست.

اگر کسی بدون وام بتواند کاری انجام دهد کارآفرینی کرده وگرنه با کمک میلیاردی هر کسی می‌تواند کاری راه بیندازد. به نظرم ما داریم تنبلی را رواج می‌دهیم.»

منابع انسانی مهم‌تر از پول

کریمی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع که با شرایط فعلی نخبگان و ایده‌پردازان دلسرد و ناامید می‌شوند، گفت: «ما به جایی وابسته نیستیم، ولی می‌توانیم کاری کنیم سرمایه‌گذار، ایده‌پرداز و صاحب کسب و کار به یکدیگر وصل شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ما به سمتی می‌روند که محصولشان در حال انقضاست، اما هنوز وارد بازار نشده است.» به نظر او پول اولویت است، اما منابع انسانی مهم‌تر است و بخش عمده‌ای از مشکل کنونی شرکت‌های ما مدیریت ناصحیح خود آنهاست.

خلاصه کلام این‌که آیا ارزش دارد با هزینه‌های فراوان کارخانه‌های بزرگ تاسیس کنیم تا برای کارگر کار ایجاد شود یا این‌که با کسب و کارهای کوچک و کم هزینه‌تر شروع کنیم؟

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها