گزارشی از اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی

ایستادن روی شانه‌های صادرات فناوری

الکامپ 2015 به دور از حاشیه برگزار شد

ضیافت فناوری در پایتخت

برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) در روزهای پایانی پاییز باعث شده برف و سرما به‌عنوان یار همیشگی الکامپ شناخته شود، هر چند امسال رسیدن آلودگی هوا به مرز هشدار نیز به ویژگی‌های این رویداد فناورانه اضافه کرد.
کد خبر: ۸۶۷۷۵۵
ضیافت فناوری در پایتخت

بیست‌ویکمین نمایشگاه الکامپ، 23 آذر افتتاح شد و تا 26 آذر میزبان علاقه‌مندان بود.

حضور گرم و پرشور شرکت‌ها به‌ویژه کسب ‌و ‌کارهای نوپا در سالن 18 و بازدیدکنندگان تخصصی باعث شد سرما، برف و آلودگی هوا برای ساعاتی فراموش شود.

پرونده الکامپ 2015 در حالی بسته شد که 420 شرکت، 40 سازمان دولتی و 80 شرکت نوپا در 22 هزار مترمربع از نمایشگاه حضور یافتند.

بازدیدکنندگان هدفمند و جوان

امسال بیش از صد هزار نفر در روزهای سرد و آلوده پایتخت از الکامپ بازدید کردند. نمایشگاه‌های کشور همیشه دو دسته بازدیدکننده دارد.

گروه اول آنهایی هستند که هدف مشخصی را دنبال می‌کنند و می‌دانند برای چه آمده‌اند، عده‌ای دیگر به‌دنبال جمع کردن تراکت، کاغذ و هدایایی هستند که معمولا شرکت‌ها برای تبلیغات خود پخش می‌کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که الکامپ 2015‌ را از سال‌های گذشته متفاوت‌تر می‌کرد، بازدیدکنندگان هدفمند و عمدتا جوان بود.

با گشتی کوتاه در نمایشگاه متوجه می‌شدید بیشتر افراد نه برای وقت‌گذرانی و جمع کردن خودکار و کاغذ، بلکه برای هدف مشخصی آمده‌اند.

اگر فرصت داشتید و چند دقیقه‌ای هم با چند نفر از بازدیدکنندگان گپ می‌زدید، مطمئن می‌شدید درست حدس زده‌اید.

بهرنگ دوستی، 34 ساله که در یک شرکت آی‌تی کار می‌کند درباره حضور خود در الکامپ می‌گوید: «هدف من از بازدید سالانه از الکامپ این است که با همه فناوری‌های جدید و مجموعه‌هایی که در حوزه آی‌تی فعالیت می‌کنند، بیشتر آشنا شوم.»

او با توجه به این‌که سال گذشته بیشتر شرکت‌ها نمایشگاه را تحریم کرده‌ بودند، معتقد است امسال شرایط بسیار بهتر شده است.

هرچند سخت‌افزاری‌ها و شرکت‌های خارجی حضور پررنگی نداشتند، اما تعداد شرکت‌های حاضر نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

بهرنگ ادامه می‌دهد: «سال گذشته شرکت‌های بزرگی مثلا در حوزه UPS و شبکه شرکت نکرده بودند.»

سعیده 28 ساله نزدیک پنج سال است در یک شرکت آی‌تی کار می‌کند و آمده ببیند شرکت‌های همکار چه محصولات و خدمات جدیدی آورده‌اند.

او می‌گوید: «به نظر من امسال برگزارکننده خوب عمل کرده و از لحاظ کیفی نیز تا جایی که دیدم رقبای ما خوب حاضر شده‌اند و محصولات جدیدشان را ارائه می‌کنند. من دانشجوی کارشناس ارشد تجارت الکترونیک هستم و دوست دارم بدانم در این حوزه چه خبر است.»

یکی دیگر از بازدیدکنندگان جوان نیز چند سال است به الکامپ می‌آید و این بار از طرف شرکتش ماموریت داشته در حوزه اتوماسیون اداری یک سامانه مناسب پیدا کند.

او با چند شرکت صحبت کرده و آنها نیز راهکارهای خوبی را پیشنهاد کرده‌اند. حسینی فکر می‌کند نمایشگاه از لحاظ تنوع محصولات و مدیریت سالن‌ها نسبت به گذشته بهتر بوده و کلاس‌های آموزشی بیشتری هم برگزار شده است.

او درباره کمبودهای الکامپ می‌گوید: «اگر هر غرفه‌ای برای ارائه محصولات خود بجز تبلیغات، کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان آن حوزه برگزار کند، بهتر است.»

امسال هم طبق سنتی دیرینه صف‌های عریض و طویل کنار غرفه‌های اپراتورهای کشور خودنمایی می‌کند.

دلیل این ازدحام و صف چیزی نیست جز تبدیل رایگان سیمکارت‌ها به 3G یا 4G. به‌جز اپراتورها، بعضی از غرفه‌ها هم غیرعادی شلوغ هستند و سر و صدایشان در میان همهمه نمایشگاه به گوش می‌رسد.

کمی جلوتر که بروید می‌بینید یک مجری معروف در غرفه بلندگو به دست ایستاده و برای تبلیغ آن غرفه مردم را سرگرم می‌کند.

سخت‌افزاری‌ها کجا هستند؟

به سمت چند پسر جوان که مشغول صحبت هستند، می‌روم و نظرشان را درباره الکامپ 2015 می‌پرسم. همگی معتقد هستند سطح نمایشگاه امسال بسیار پایین‌تر آمده است.

کمی که بیشتر با هم حرف می‌زنیم متوجه می‌شوم دلیل نارضایتی آنها حضور کم‌رونق سخت‌افزاری‌هاست.

یکی از آنها به‌نام محمدحسن شاه‌کرم که در یک فروشگاه اینترنتی کار می‌کند، می‌گوید امسال انگار بخش الکترونیک از نمایشگاه حذف شده است.

او از حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه ابراز رضایت می‌کند و یکی از دلایل آمدن به نمایشگاه را آشنا شدن با رقبای استارت‌آپی می‌داند.

بهرنگ دوستی نیز که پیشتر با او صحبت کردیم، درباره نبود شرکت‌های سخت‌افزاری معتقد است: «شرکت‌های خارجی بیشتر برای جیتکس خود را آماده می‌کنند و حتی بعضی از شرکت‌های خودمان نیز بیشتر روی این نمایشگاه بزرگ خاورمیانه تمرکز کرده‌اند.»

به هر حال در حوزه سخت‌افزار هرچند شرکت‌های سخت‌افزار شبکه یا بازی در نمایشگاه به چشم می‌خورند، اما شرکت‌های سخت‌افزار کامپیوتر را به‌سختی می‌شد پیدا کرد.

لزوم رونمایی از محصولات جدید

سعید جعفری، سرپرست فروش یک شرکت فناوری که هر سال در الکامپ حضور دارد، می‌گوید: «یکی از تفاوت‌های امسال این بود افرادی که کسب‌وکار مرتبط دارند بیشتر در نمایشگاه حضور داشتند و بازدیدکنندگانی مثل مدارس و دیگر نهادها کمتر بودند.

نکته‌ای که همیشه درباره الکامپ وجود داشته برگزارکننده آن بوده و امسال که نظام صنفی آن را برگزار کرده، از نظر رسانه‌ای چیزی کم نگذاشته است.

حتی ما به‌عنوان یک ناظر بیرونی می‌بینیم تبلیغات محیطی و صدا و سیمایی از سال گذشته قوی‌تر بود. همچنین هماهنگی‌های بسیار بهتری وجود دارد.»

او درباره بازدیدکنندگان الکامپ می‌افزاید: «همیشه و هر سال الکامپ تعدادی بازدیدکننده مشخص دارد (به استثنای سال گذشته که شرایط خاصی بود) که تقریبا 90 درصد همان افراد هر سال شرکت می‌کنند.

سال گذشته جابه‌جایی‌ها باعث شد اطلاع‌رسانی سخت شود و بعضی از افراد از شهرستان نتوانستند خود را به نمایشگاه برسانند.»

جعفری درباره تفاوت الکامپ با نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا می‌گوید در تمام دنیا وقتی نمایشگاه برگزار می‌کنند که شرکت‌ها یا محصول جدیدی را رونمایی کنند یا یک دستاورد و فناوری جدید به بازار عرضه شود، ولی متاسفانه ما در نمایشگاه‌های صنعتی خود ازجمله الکامپ محصولات و خدمات گذشته را معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد او برای بهتر شدن اوضاع این است که تسهیلات هزینه‌ای، متراژی و جایگاهی برای شرکت‌های شرکت‌کننده‌ای که می‌خواهند از محصول یا خدمتی رونمایی کنند در نظر گرفته شود تا به پویایی نمایشگاه کمک کند.

جای خالی فناوری در نمایشگاهی ویژه فناوری

نکته بعدی دیجیتال کردن نمایشگاه است. مشخص است توقع داریم در نمایشگاه مربوط به کامپیوتر و فناوری از ابزارهای نوین استفاده شود.

امسال اپلیکیشنی برای ثبت اطلاعات، ارتباط پویا و اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌ها طراحی شد که روز افتتاحیه در دسترس عموم قرار گرفت، اما این اپ فقط از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کرد.

به گفته جعفری، سرپرست فروش یکی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات B2B، در حالی‌که کیوسک‌های اطلاعاتی لمسی شده‌اند، این‌که یک نفر بایستد و آدرس‌ها را دستی بدهد، چندان جذاب نیست.

او ادامه می‌دهد: «از فناوری‌های نوین و شرکت‌هایی که آمادگی دارند حتی به‌صورت رایگان خدماتی را در اختیار برگزارکنندگان قرار دهند، کمتر استفاده شده است.»

او تعریف می‌کند یک بار (فکر کنم دو سال پیش) کار خوبی برگزارکنندگان انجام دادند که ‌غیر از غرفه‌دارها تمام بازدیدکنندگان کارت ورود دریافت می‌کردند که این کارت یک بارکد داشت و وارد هر سالن که می‌شدند بارکد ثبت و کاملا رصد می‌شد که کدام غرفه و سالن بیشترین بازدید را داشته و فردی که وارد نمایشگاه می‌شود از چه مسیری گذشته است.

اگر از این اطلاعات استفاده می‌شد و برای سال‌های بعد و همسان کردن غرفه‌ها آن را تحلیل می‌کردند، بسیار کارآمد بود.

برای مثال وقتی 80 درصد مخاطبان بعد از دیدن سالن 40 به سالن 7 می‌روند و این دو سالن نرم‌افزاری است باید اینها را کنار هم قرار داد که هم بازدیدکننده بیشتری داشته باشد و هم سهولت دسترسی برای مخاطبان فراهم شود.

در حال حاضر هرچند ترتیب سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری در نظر گرفته شده، ولی کاستی‌هایی وجود دارد.

مائده گیوه چین

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها