از آنجا که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، مهم است که در مورد آخرین روندها و نوآوری‌هایی که آینده را شکل می‌دهند به روز بمانید. در این مقاله، ۱۰روند برتر فناوری در سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کنیم که همه باید برای آن آماده باشند و می‌توان انتظار داشت که سرعت نوآوری و پیشرفت‌های فناوری شتاب‌دهی شود. در این مقاله، بر اساس بینش و تجزیه و تحلیل کارشناسان برجسته و رهبران صنعت، ۱۰روند برتر فناوری را که همه باید برای آن آماده باشند، بررسی خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۴۲۶۰۶۴
نویسنده حمیدرضا خاتونی - سردبیر کلیک

۱- هوش مصنوعی (AI) در همه جا 
هوش مصنوعی (AI) مدتی است که در صنعت فناوری به یک کلمه رایج تبدیل  شده است، اما تاثیر و گستره آن در سال ۲۰۲۳ حتی بیشتر خواهد شد. هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما از چت بات‌‌ها و دستیارهای صوتی گرفته تا وسایل نقلیه خودران و خانه‌های هوشمند، هوش مصنوعی با کاربردهای جدید در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و مالی به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. 
 
۲- محاسبات کوانتومی 
محاسبات کوانتومی رشته‌ای است که از اصول مکانیک کوانتومی برای پردازش اطلاعات به روش‌های کاملا جدید استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۳، می‌توان انتظار داشت که محاسبات کوانتومی در دسترس‌تر و قدرتمندتر شود و مجموعه‌ای از امکانات جدید را برای حل مسائل پیچیده‌ای که برای رایانه‌های سنتی غیرممکن است، باز کند. محاسبات کوانتومی در زمینه‌هایی مانند کشف دارو، بهینه سازی لجستیک و رمزنگاری کاربرد دارد.
 
۳- واقعیت گسترده (XR)  
واقعیت توسعه یافته (XR) فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) را در بر می‌گیرد. در سال ۲۰۲۳، XR با کاربردهای جدید در زمینه‌هایی مانند بازی، آموزش و کار از راه دور، فراگیرتر و واقعی تر خواهد شد. XR ما را قادر می‌سازد تا اشکال جدیدی از سرگرمی را تجربه کنیم، در محیط‌های مجازی به طور مؤثرتری همکاری و راه‌های جدید یادگیری را کشف کنیم. 
 
۴- اینترنت اشیا (IoT) و Edge Computing  
اینترنت اشیا (IoT) به شبکه ای از دستگاه ها، حسگرها و سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که به اینترنت متصل هستند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۲۳، می‌توان انتظار داشت که تعداد دستگاه‌های IoT همچنان به رشد خود ادامه دهد و محاسبات برای پردازش و تجزیه و تحلیل حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط این دستگاه‌ها اهمیت بیشتری پیدا ‌کند.  این موضوع منجر به زمان پاسخ سریعتر، کاهش تاخیر و افزایش قابلیت اطمینان می‌شود. 
 
۵- رباتیک و اتوماسیون 
فناوری‌های رباتیک و اتوماسیون با کاربردهای جدید در زمینه‌هایی مانند تولید، مراقبت‌های بهداشتی و تدارکات، پیشرفته تر و پیچیده تر می‌شود. در سال ۲۰۲۳، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ربات‌ها و سیستم‌های خودمختار بیشتری کارهایی را انجام دهد که قبلا توسط انسان انجام می‌شد و  در نتیجه منجر به بهبود کارایی، بهره‌وری و ایمنی می‌شود. 
 
۶- بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک  
بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک رشته‌هایی است که به سرعت در حال پیشرفت هستند و پیشرفت‌هایی در زمینه‌هایی مانند ویرایش ژن، زیست‌شناسی مصنوعی و پزشکی را احیا می‌کنند. در سال ۲۰۲۳، می‌توان انتظار داشت که شاهد درمان‌های جدیدی باشیم که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند و منجر به بهبود نتایج سلامتی و طول عمر طولانی‌تر می‌شوند. 
 
۷- پردازش زبان طبیعی (NLP)  
NLP زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است که بر درک زبان انسان تمرکز دارد. سال ۲۰۲۳، NLP با کاربردهای جدید در زمینه‌هایی مانند خدمات مشتری، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش پیشرفته تر خواهد شد. 
 
۸- فناوری سبز
با آگاهی بیشتر جهان از نیاز به رسیدگی به تغییرات آب و هوایی، فناوری سبز اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در سال۲۰۲۳، شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره انرژی و جذب کربن خواهیم بود. 
 
۹- متاورس
با ادامه پیشرفت فناوری، تهدیدات امنیت سایبری پیچیده تر می‌شوند. در سال ۲۰۲۳، با استفاده از فناوری‌های جدید مانند بلاک چین و هوش مصنوعی برای بهبود امنیت، امنیت سایبری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، ظهور فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا (IoT) چالش‌های جدیدی در امنیت سایبری ایجاد می‌کند که باید به آنها توجه شود و  منجر به سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه امنیت سایبری و همچنین افزایش تعداد استارت آپ‌‌ها و شرکت‌های امنیت سایبری شود.
 
۱۰- دوقلوهای دیجیتال  
یک دوقلو دیجیتال یک کپی مجازی از یک شی فیزیکی، سیستم یا فرآیند است. سال ۲۰۲۳، دوقلوهای دیجیتال با کاربردهایی در زمینه‌هایی مانند تولید، هوافضا و حمل و نقل رایج تر خواهند شد. با این حال، انتظار می‌رود پذیرش آنها در بخش‌های دیگری مانند مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز و تدارکات گسترش یابد.  توسعه فناوری‌های جدید مانند ۵G، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دوقلوهای دیجیتال پیچیده‌تر  را امکان‌پذیر می‌سازد. این پیشرفت‌ها ایجاد و نگهداری دوقلوهای دیجیتال را آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کنند.

 

newsQrCode
برچسب ها: فناوری گجت سیستم
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها