در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

خطر فضاسازی غرب برای طرح آتش‌بس

به شانتاژ و اظهار نظر‌های خارج از عرف برخی دیپلمات‌های آمریکایی و عربی و همچنین اصرار نتانیاهو به پذیرش طرح آتش بس از سوی حماس نباید توجه کرد. در واقع این طرح باید کاملا مورد تجزیه، تحلیل و شناخت عمیق مقاومت فلسطین قرار بگیرد و سپس پاسخی آشکار، روشن و البته با دریافت ضمانت‌های بین المللی به آن داده شود.
 
به شانتاژ و اظهار نظر‌های خارج از عرف برخی دیپلمات‌های آمریکایی و عربی و همچنین اصرار نتانیاهو به پذیرش طرح آتش بس از سوی حماس نباید توجه کرد. در واقع این طرح باید کاملا مورد تجزیه، تحلیل و شناخت عمیق مقاومت فلسطین قرار بگیرد و سپس پاسخی آشکار، روشن و البته با دریافت ضمانت‌های بین المللی به آن داده شود.  
کد خبر: ۱۴۵۵۲۶۶
نویسنده سید رضا صدرالحسینی | کارشناس روابط بین‌الملل

بحث برقراری آتش‌بس در غزه این روز‌ها بیش از گذشته در فضای مجازی مطرح است و شاهد بزرگ‌نمایی چنین مسائلی از سوی دستگاه دیپلماسی غرب نیز هستیم. به عبارت دیگر در چند روز گذشته تمام تلاش دیپلماسی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای روی این موضوع معطوف بوده که امتیازی بزرگ از جانب آمریکایی‌ها به مقاومت فلسطین و بویژه حماس داده شده است و آن‌ها هستند که در این رابطه باید تصمیم نهایی را بگیرند.

به این ترتیب طرحی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده و برخی کشور‌های عربی نیز در آن دخیل بوده‌اند در حال حاضر در مقابل مقاومت فلسطین قرار دارد. البته برخی موضوعات مطرح شده در این طرح به طور شفاف و آشکار به نفع رژیم صهیونیستی و بویژه دولت نتانیاهو برای برون رفت از وضعیت کنونی است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که حماس همان‌گونه که در طول هفت ماه گذشته با دقت کامل در حوزه اظهار نظر‌های سیاسی و دیپلماتیک مراقبت لازم را به خرج داده است، اکنون نیز چنین رویکردی را در پیش خواهد گرفت. در واقع حماس به هیچ عنوان از بررسی طرح‌های مختلف برای ایجاد آتش‌بس دائمی و رفع مشکل فلسطین و به ویژه غزه ابایی ندارد.

لازم به یادآوری است که حماس در تمام این ایام آماده گفتگو‌های صریح، بی‌پرده و عادلانه برای حل مشکل مردم غزه و آزادی زندانیان فلسطینی و گروگان‌های صهیونیست بوده است. در نتیجه در این دوره نیز با کمال آرامش طرح مورد نظر را بررسی خواهد کرد. به همین دلیل حماس هنوز هیچ پاسخی در ارتباط با قبول یا عدم قبول این طرح ارائه نکرده است.

افزون بر این نباید فراموش کرد که دست بالای مقاومت در میادین مختلف که با حمایت همه جانبه مردم غزه شکل گرفته است، نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌های رسانه‌ها و دیپلمات‌های غربی، عبری و عربی قرار نمی‌گیرد. در واقع حماس با نگاهی عمیق به ایجاد صلح باثبات، عادلانه و حل مشکلات زیربنایی مردم فلسطین و به ویژه غزه به طرح‌های مختلف از جمله طرح اخیر توجه ویژه دارد.

بنابراین باید یادآور شد که به شانتاژ و اظهار نظر‌های خارج از عرف برخی دیپلمات‌های آمریکایی و عربی و همچنین اصرار نتانیاهو به پذیرش این طرح از سوی حماس نباید توجه کرد. به عبارت دیگر همان‌گونه که در طول چهار ماه گذشته طرح‌های مختلفی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی مطرح شده و مقاومت فلسطین با درایت و دست‌برتر در میادین زمینی آن‌ها را قبول نکرده است، این طرح نیز باید کاملا مورد تجزیه و تحلیل و شناخت عمیق مقاومت فلسطین قرار بگیرد و سپس پاسخی آشکار، روشن و البته با دریافت ضمانت‌های بین المللی به آن داده شود.

به این ترتیب فضاسازی‌های به وجود آمده در رسانه‌های غربی و منطقه‌ای به هیچ عنوان ملاک اظهارنظر و قضاوت نهایی در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش آتش بس از سوی حماس نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها