یک اقتصاددان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین:

رشد تولید، تنها راه پایین نگه داشتن نرخ دلار و طلاست

«جام‌جم» از بازگشت کارخانه‌های راکد به بخش تولید گزارش می‌دهد

جان تازه به ۸۸۷۰ بنگاه تولیدی

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود رویکرد احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را در دستور کار قرار داده تا از این طریق بتواند هم میزان تولید محصولات گوناگون را به میزان مطلوبی برساند و هم بتواند سطح اشتغالزایی را در کشور ارتقا بدهد.
دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود رویکرد احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را در دستور کار قرار داده تا از این طریق بتواند هم میزان تولید محصولات گوناگون را به میزان مطلوبی برساند و هم بتواند سطح اشتغالزایی را در کشور ارتقا بدهد.
کد خبر: ۱۴۵۷۱۲۷
نویسنده ​​​​​​​امین محمودی - گروه اقتصاد

نهضت احیای واحدهای اقتصادی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و مردمی‌کردن اقتصاد، لزوم ایجاد سازوکاری منعطف،چابک، پاسخگو ومردم‌پایه جهت رصدمحیط و اتخاذ تدابیر وتصمیات بهنگام وهوشمند با هدف احیا، نوسازی و فعال‌سازی واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه‌فعال در دی‌ماه ۱۴۰۰عملیاتی شد.به‌طوری که در ابتدای امر۵۰هزار واحد صنعتی و خدماتی برای احیا شناسایی شد و رسما نهضت احیای این واحدها از سال۱۴۰۱ شروع به فعالیت کرد، به‌طوری که آخرین آمارها تا پایان سال گذشته نشان می‌داد که ۸۱۱۴ واحد صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی احیا شده است. در همین راستا میزان ۲۴۰همت ازسرمایه‌های مردم احیا شده که رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به همراه داشته است.

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به جهش تولید با مشارکت مردم دولت رونق و رشد تولید از طریق رسیدگی به واحدهای راکد (تعطیل) و نیمه‌تعطیل را در سرلوحه امور خود قرار داده است. با این حال به نظر می‌رسد که در دوماهه ابتدایی سال جاری نیز ۶۵۶ واحد راکد به چرخه تولید کشور بازگشته‌اند تا در مجموع بتوان گفت تاکنون ۱۸ درصد از واحدهای شناسایی‌شده در ابتدای دولت سیزدهم احیا شده‌اند.در همین خصوص نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی گفت که ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم احیا شده است.

سیدامیرحسین مدنی در جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال مازندران که در سفر رئیس‌جمهور به این استان برگزار شد، گفت: با احیای ۳۹۵ واحد در استان مازندران حدود ۱۶ همت سرمایه احیا و برای بیش از ۹۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم احیا شده، گفت: ماهانه حدود ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد منابع تزریق می‌شود که واحدهای نیمه‌فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده‌اند.

نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی ادامه داد: پیرو دستور رئیس‌جمهور در سفر به سمنان، کارگروه احیای واحدهای تولیدی تحت تملک بانک‌ها تشکیل شد؛ همچنین با همکاری نهادهای مختلف پیگیر نوسازی ماشین‌آلات صنعتی هستیم تا بتوانیم تعداد قابل توجهی واحد تولیدی از این طریق احیا کنیم‌.
 
رضایت رهبر معظم انقلاب و مجلس
حاصل تلاش این اقدامات به رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی منجر شده؛ به‌طوری که ایشان در این راستا از اقدامات دولت سیزدهم تقدیر کرده‌اند.رهبر انقلاب در۱۵فروردین‌ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور گفتند: «مسائل شیرین متعددی وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه‌تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و باامید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»ازطرف دیگر نمایندگان مجلس نیز بارها در صحن علنی مجلس و مصاحبات خود به تحسین این اقدام دولت در احیای واحدهای تولیدی، کاهش بیکاری و رونق تولید پرداخته‌اند؛ به‌طوری که در همین خصوص محمدحسن آصفری‌، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شمار تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته روزبه‌روز در حال افزایش بود اما دولت سیزدهم با تمام توان در این راستا وارد میدان شد و از این امر جلوگیری کرد و این اقدام گام بزرگی در راستای حمایت از تولید است. وی همچنین بیان کرد: دولت سیزدهم همچنین توانست در راستای مهار تورم گام‌های بلندی بردارد و از روند صعودی آن جلوگیری کند.

برنامه‌های دولت برای احیای واحدهای تولیدی
مسئولان دولت اعلام کرده‌اند که تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ درصد از ۵۰ هزار واحد تولیدی به چرخه تولید بازخواهند گشت؛ به‌طوری که این امر با همکاری ۲۰ نهاد و دستگاه مسئول در حال پیگیری است، هرچند حجم عمده‌ای از احیای این واحدهای تولید بر عهده دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی است که در کنار نهادهایی همانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درصدد تحقق این امر هستند.برای این امر دولت در سال جاری مصوب کرده ۱۵۰ همت اوراق گام توزیع کند تا از این طریق به رونق تولید کمک شایانی شود. از طرف دیگر این میزان واحد احیاشده تا اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان‌دهنده ۲۰۰ هزار شغل احیاشده در کشور بوده؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در مسیر درستی حرکت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها