۱- افتتاحیه به سبک دیجیتال آتش‌بازی از نکات جالب افتتاحیه بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲، اجرای مراسم آتش‌بازی دیجیتال و بدون دود بود. چین هم برای تداوم این مسیر ارزشمند، مراسم افتتاحیه مسابقات بازی‌های آسیایی را به شکلی متفاوت برگزار کرد به‌طوری که به‌رغم آتش‌بازی‌ای که در ورزشگاه مراسم افتتاحیه اجرا کرد، هیچ دودی تولید نکرد و تمام این فرآیند به صورت سه‌بعدی به اجرا درآمد.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۸۷

۲- استفاده از  فناوری سه‌بعدی

در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ برای نخستین بار از فناوری هدایت سیمی سه‌بعدی دوقلو برای انجام حرکات نمایشی استفاده شد. مرد و زنی که حرکات نمایشی را اجرا می‌کردند، با کمک سیم‌های سه‌بعدی که آنها را در فضا جابه‌جا می‌کرد، توانستند نمایش زیبایی را به واسطه تصاویر دیجیتالی و سه‌بعدی پخش‌شده در پس‌زمینه‌ به اجرا درآورند. 

۳- سایه‌بان‌های خودتمیزشو

استفاده از سایه‌بان‌های مجهز به فناوری خودتمیزشوندگی که در طول فرآیند برگزاری بازی‌ها، از تماشاچیان و بازیکنان در برابر بارش باران و وزش باد محافظت می‌کند. در این سایه‌بان‌ها از فناوری فوتوکاتالیست استفاده شده است که به‌رغم نشستن گردوغبار ناشی از باد و باران روی سطح سایه‌بان قادر است با توجه به قابلیت خودتمیزشوندگی‌ای که پیدا کرده، بدون نیاز به شست‌وشوی دستی، آنها را از بین برده و تمیز کند. 

۴- فناوری سیاه در زمین بیسبال

فناوری سیاه در زمین بیسبال استفاده شد. در فناوری سیاه از یک سیستم پلتفرم یکپارچه و جامع استفاده شده که ۱۵ سیستم هوشمند را ادغام می‌کند و به این واسطه می‌تواند نظارت یکپارچه‌ای را بر تجهیزات ساختمانی، شرایط محیطی، مصرف انرژی و سیستم‌های امنیتی انجام دهد.

۵- مدیریت هوشمند مسابقات با کامپیوترهای صنعتی

در شرایطی چون برگزاری مسابقات مهم، کنترل موارد متعدد در فضا اهمیت بالایی دارد که گاهی به دلیل مشغله‌های متعدد، پشت گوش انداخته می‌شود یا به نحو احسن انجام نمی‌شود. کامپیوترهای صنعتی از دیگر فناوری‌هایی است که در خلال بازی‌های آسیایی در سیستم مدیریت هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اتصال سنسورها و سایر دستگاه‌ها، کامپیوترهای صنعتی می‌توانند پارامترهایی چون دما، رطوبت و کیفیت هوای محل برگزاری و نیز اطلاعاتی چون تعداد کارکنان و شرایط ایمنی را به‌طور همزمان کنترل کنند. این داده‌ها برای پردازش و تجزیه و تحلیل به سیستم کنترل مرکزی منتقل می‌شود تا مدیریت و بهره‌برداری هوشمندانه مکان‌ها را فراهم کرده و کارایی و ایمنی رقابت را بهبود بخشد.

۶- اتوبوس‌های خودران در خدمت شرکت‌کنندگان

باتوجه به وسعت ورزشگاه بیسبال و سافت‌بال، در طول بازی‌های آسیایی، اتوبوس‌های خودران مجهز به فناوری‌های پیشرفته مانند رادار با امواج میلی‌متری، لیدار، دوربین‌های بصری و رادار اولتراسونیک راه‌اندازی شده‌اند. اتوبوس‌های خودران Xiaoyu از جمله نمونه‌های سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقلی است که به تردد راحت‌تر بازیکنان و تماشاچیان در سطح شهر کمک می‌کند. این اتوبوس‌ها در صحنه‌های ترافیک‌های پیچیده همواره با ثبات و دقت بالایی حرکت می‌کنند. این سیستم‌های بدون راننده مجهز به رایانه‌های صنعتی در قالب اتوبوس، اتومبیل‌های گشت، وانت و وسایل نقلیه لجستیک ایمن هستند. رانندگی خودکار یکی از سناریوهای آینده جامعه هوشمند است که استفاده از این سیستم حمل‌ونقل هوشمند مانند طرحی آزمایشی عمل کرده و قرار است بعد از پایان مسابقات، در ورزشگاه‌های بیسبال و سافت‌بال مورد استفاده قرار گیرند.

۷- هوشمندی بیشتر با شبکه پیشرفته ۵G

در کنار سایر فناوری‌های نوینی که در بازی‌های آسیایی مورد استفاده قرار گرفته، از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته مانند شبکه پیشرفته ۵G (همان شبکه ۵.۵ گیگ) و زیرساخت‌های غیرفعال اینترنت اشیای هم استفاده شده تا بار هوشمند بودن این بازی‌ها بیشتر شود. سرعت شبکه پیشرفته۵G ،۱۰برابر بالاتر شبکه۵G استاندارد است که درحال‌حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو، در  وسایل نقلیه هوشمند مجهز به اینترنت، عملیات‌های مکانی هوشمند و سایر سناریوهای بازی‌ها درحال استفاده است. برای نخستین بار این شبکه پیشرفته ۱۰گیگابایتی ۵G در امتداد مسیر اتصال مرکز ورزشی المپیک هانگژو و دهکده بازی‌های آسیایی نصب شده است. این برای پیش‌بینی و نظارت بر تجهیزات شبکه در مکان‌های کلیدی برگزاری مسابقات در زمان واقعی استفاده می‌شود که امکان ارزیابی فعال و پاسخ‌دادن سریع به هر مشکلی را فراهم می‌کند. 

۸- پای اینترنت اشیا به مسابقات باز شد

اینترنت اشیا، فناوری ارتباطی دیگری است که به‌ویژه در سال‌های اخیر در کنترل از راه دور و هوشمند شرایط محیطی کمک بسیار زیادی کرده است. از این فناوری به‌طور گسترده برای دستیابی به مدیریت هوشمند در بازی‌های آسیایی استفاده شده است. به‌عنوان مثال در مرکز ورزشی هانگژو از برچسب‌های اینترنت اشیا(IoT) غیرفعال در کابین بازیکنان برای نظارت بر دما و رطوبت محیطی استفاده شده است. این فناوری همچنین در دهکده بازی‌های آسیایی برای تسهیل ردیابی خودروهای لجستیک و مدیریت انبارها به کار می‌رود. این برچسب‌ها همچنین به مدیریت موجودی دارایی انبارها کمک و امکان نظارت بر دارایی‌های ارزشمند مانند وسایل نقلیه و دوچرخه‌های برقی را برای جلوگیری از سرقت فراهم می‌کنند.

۹- برگزاری پاک مسابقات با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر

درتمام مکان‌های برگزاری بازی‌های آسیایی۲۰۲۳ از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شده و به این ترتیب، این بازی‌ها نخستین میزبان بازی‌های آسیایی با هدف خنثی کردن تولید کربن لقب گرفته است. استفاده از منابع تولید برق شامل نیروی فوتوولتائیک منتقل‌شده ازمناطق خاصی ازچین و نیز استفاده از نیروی باد می‌تواند از جمله  کاربردهای انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. اصطلاح «الکتریسیته سبز» به تولید برقی اطلاق می‌شود که دی‌اکسیدکربن کمی منتشر می‌کند یا اصلا تولید نمی‌کند. مدیر بخش ساخت و مدیریت محل برگزاری بازی‌های هانگژو اعلام کرده است که انرژی سبز ۲۲۰میلیون کیلووات ساعت را تشکیل می‌دهد و براساس برنامه فعلی توانسته انتشارCO۲ را به میزان ۱۱۵هزارو۴۰۰ تن کاهش دهد.

۱۰- خیاط دیجیتال بازی‌های آسیایی

در تمام بازی‌های بین‌المللی، لباس ورزشکاران و شرکت‌کنندگان علاوه‌بر این‌که هویتی از کشور آنها را به نمایش می‌گذارد، زیبایی خاصی را هم به بازی‌ها می‌بخشد. طراحی و فرآیند تولید لباس تشریفاتی نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو که توسط شرکت «بویا مد» تولید شده، به‌شدت تحت تاثیر دیجیتالی شدن شهر میزبان قرار گرفته است. در این بازه زمانی، بیش از ۸۰۰ لباس تشریفاتی و بیش از ۳۰۰ لباس فرم و نیز بیش از ۲۰هزار ست لباس برای داوطلبان تولید شده است. کاربرد تکنیک‌های دیجیتالی و خدمات سفارشی‌سازی‌شده و پاسخگویی سریع به خواسته‌های شخصی‌شده بازی‌ها، اصلی‌ترین مواردی است که به برجسته شدن تولیدات این شرکت کمک کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها