شکست ناتو در مسکو
تحلیل چگونگی شکست یک کودتا در کمتر از ۲۴ ساعت

شکست ناتو در مسکو

ولادیمیر روگوف، رئیس جنبش مردمی منطقه زاپروژیا با عنوان ما با روسیه هستیم در اظهاراتی گفت: آمریکا هدفی مبنی بر کسب موفقیت در ضد حمله علیه روسیه تا قبل از نشست سران ناتو در اواسط ژوئیه پیش روی مقام‌های کی‌یف گذاشته است.
کد خبر: ۱۴۱۳۲۱۸
نویسنده ابوالفضل ظهره‌ وند - کارشناس مسائل سیاسی

این اظهارات در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ درباره عملیات ویژه روسیه تصریح کرد: جنگ در اوکراین به‌وسیله رژیم کی‌یف و با حمایت حامیان مالی در غرب آغاز شد و کی‌یف با وجود طراحی عملیات ضد حمله در هیچ یک از بخش‌ها به اهداف خود دست نیافت.کی‌یف تاکنون ۱۸۶تانک و ۴۱۸خودروی زرهی خود را از دست داده و میزان جان‌باختگانش هر روز در حال افزایش است. اوکراین در حال تلاش‌های جدید برای ضد حمله است.

درگیری در حال حاضر ازجمله در محور زاپروژیا ادامه دارد اما کی‌یف هیچ شانسی ندارد.رئیس جمهور روسیه با بیان این‌که زلنسکی با اقداماتش نئونازی‌ها را پوشش می‌دهد، عنوان کرد: اوکراین از ذخایر راهبردی خود برای شکستن خطوط دفاعی در ضد حمله استفاده می‌کند.

این‌که آمریکایی‌ها در برهه کنونی موضع خود را به اوکراینی‌ها نشان داده‌اند از چند جهت حائز اهمیت است. آمریکا که کی‌یف را وارد جنگی فرسایشی کرد، امروز برای تداوم حمایت تسلیحاتی خود از دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شروطی گذاشت که لازم است بازیگران عرصه بین‌الملل از آن درس عبرت بگیرند و دیگر وارد بازی آمریکایی‌ها نشوند.

آمریکا به این شرط از اوکراین با ارسال تسلیحات نظامی حمایت می‌کند که کی‌یف در ضد حملات علیه رو‌سیه موفق باشد. مطرح کردن چنین خواسته‌ای از سوی آمریکایی‌ها را باید این گونه معنا کرد که واشنگتن از ابتدای جنگ اوکراین هیچ ارزشی برای حفظ منافع مردم این کشور قائل نبوده است. اگر آمریکایی‌ها به‌دنبال حفظ منافع مردم اوکراین بودند، بدون چشم‌داشت تا حد امکان با آنچه در توان داشتند از اوکراینی‌ها حمایت می‌کردند؛ در حالی که امروز با صدای رسا اعلام می‌کنند به شرطی به اوکراین سلاح می‌دهند که ضد حمله آنها علیه روسیه مؤثر باشد.

آمریکا نشان داد موضوع اصلی، اوکراین نیست بلکه چالش آمریکایی‌ها با روسیه، چین و ایران است که در این موضوع با تحریک تمام قد زلنسکی و نئونازی‌ها به تداوم جنگ فرسایشی ادامه داد و امروز اوکراین را به فرجامی شوم و مبهم رساند. امروز عملا نیمی از اوکراین غیرقابل برگشت به این کشور و فرجام نیم دیگر اوکراین مبهم است.

اگر زلنسکی سر میز مذاکره برود و با روس‌ها توافق کند، با توجه به این‌که بخش غربی اوکراین محل اختلاف و لهستان از دیرباز مدعی این بخش بوده است، باز هم این منطقه با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که دولتمردان اوکراینی را زیر فشارهای بسیاری قرار می‌دهد و بحران در اوکراین همچنان ادامه دارد.به‌تازگی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مواضعی مشابه آنچه آمریکایی‌ها بیان می‌کنند، مطرح کرد و گفت، با وجود درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو، عضویت کی‌یف منوط به موفقیت زلنسکی و نیروهایش در انجام ضدحمله است.با توجه به این‌که پیامدهای شکست اوکراین می‌تواند اتفاقات سهمگینی در اروپا رقم بزند، به نظر می‌آید اروپا، کانادا و آمریکا چاره‌ای غیر از حمایت‌های موردی از دولت زلنسکی ندارند.

آمریکا و ناتو برای مقابله با روسیه مجبورند تا حدی از اوکراین دفاع کنند، هر چند اعمال فشار حداکثری روی نیروهای اوکراینی،فرجام روشنی ندارد، زیرا صحنه جنگ فقط حمایت تسلیحاتی نیست، بلکه عامل نیروی انسانی بیش از تسلیحات می‌تواند تعیین کننده سرنوشت جنگ باشد.هرچند تاکنون ضربات و خسارت‌های سنگینی به ‌اروپا وارد شده اما آمریکایی‌ها از ابتدا خواهان برافروختن آتش جنگ در اوکراین بودند، در حالی که اگر آمریکا قصد حمایت تسلیحاتی از اوکراین را نداشت یا مایل به پذیرش اوکراین در ناتو نبود، می‌توانستند از همان ابتدا مواضع خود را به دولت اوکراین اعلام کنند تا اوکراینی‌ها تکلیف خود را در برابر آمریکا و اروپا بدانند و بی‌دلیل به سمت عضویت دروغین در ناتو، سوق داده نشوند و جنگی رخ نمی‌داد اما آمریکایی‌ها فقط به فکر حفظ منافع خود بودند و هستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها