تحلیل چگونگی شکست یک کودتا در کمتر از ۲۴ ساعت

شکست ناتو در مسکو

تغییر وضعیت بازی در روسیه و تمرکز‌زدایی از مسکو در جنگ اوکراین، نقشه مهمی بود که از‌سوی آمریکا و اعضای اروپایی ناتو مورد توجه قرار گرفت و در این مسیر، آنها روی مناقشه ایجاد شده اخیر میان گروه واگنر و ارتش روسیه حساب ویژه‌ای باز کردند اما در نهایت، با فروکش کردن بحران، نقشه‌های ناتو در مسکو نیز نقش بر آب شد. اکنون اعضای ناتو نه ‌تنها به اهداف خود در روسیه دست پیدا نکرده‌اند، بلکه با وضعیت بدتری (‌به ضرر خود‌) نسبت به قبل از مناقشات اخیر در روسیه رو‌به‌رو شده‌اند.
تغییر وضعیت بازی در روسیه و تمرکز‌زدایی از مسکو در جنگ اوکراین، نقشه مهمی بود که از‌سوی آمریکا و اعضای اروپایی ناتو مورد توجه قرار گرفت و در این مسیر، آنها روی مناقشه ایجاد شده اخیر میان گروه واگنر و ارتش روسیه حساب ویژه‌ای باز کردند اما در نهایت، با فروکش کردن بحران، نقشه‌های ناتو در مسکو نیز نقش بر آب شد. اکنون اعضای ناتو نه ‌تنها به اهداف خود در روسیه دست پیدا نکرده‌اند، بلکه با وضعیت بدتری (‌به ضرر خود‌) نسبت به قبل از مناقشات اخیر در روسیه رو‌به‌رو شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۱۳۷۵۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

ناتو، بازی را در روسیه دوباره باخت! گویا توطئه‌ای که با هدف تاثیرگذاری عوامل غیر‌میدانی و فرامتنی بر توان نظامی روسیه در جنگ اوکراین طراحی شده بود، بسیار زودتر از حد تصور بازیگران غربی رنگ باخته است! در همین راستاست که رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفته است از تصمیم پریگوژین برای عقب‌نشینی نیروهایش جا خورده است. براساس اظهارات مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، میخائیل پودولیاک، کی‌یف از شنیدن این‌که نیرو‌های‌های گروه واگنر شروع به ترک قلمرو ستاد منطقه نظامی جنوبی و قلمرو مجاور آن کردند، ناامید شد. پودولیاک در توییتر خود نوشت: انتخاب فوق‌العاده پریگوژین! شما تقریبا پوتین را نابود کردید، کنترل دولت مرکزی را به‌دست گرفتید، به مسکو رسیدید و ناگهان عقب‌نشینی کردید.

موفقیت بزرگ لوکاشنکو
شنبه‌شب در شهر روستوف، مقر منطقه نظامی واحد جنوبی به تصرف واگنر در آمد. گروه‌هایی از افراد مسلح در سطح شهر حرکت کردند، در ورودی‌ها و خروجی‌ها، ایست‌های بازرسی ایجاد شد. این اتفاق در پس‌زمینه اظهارات یوگنی پریگوژین در مورد ادعای حملات موشکی و بمب‌گذاری نیروهای مسلح روسیه به اردوگاه‌های واگنر رخ داد و این مورد توسط وزارت دفاع و «اف‌اس‌ب» روسیه تکذیب شد. یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به‌دلیل سازماندهی یک شورش مسلحانه باز شد. پس از آن، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در توافق با رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، با پریگوژین گفت‌وگو کرد. پس از آن، سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو گزارش داد که رئیس واگنر پیشنهاد او را برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای انجام تنش‌زدایی را پذیرفت. بدون‌شک اقدام اخیر لوکاشنکو و مقامات بلاروس، مصداق نوعی واسطه‌گری موثر، فوری و نتیجه‌بخش محسوب می‌شود. این واسطه‌گری موثر، منجر به عصبانیت غرب از دولت بلاروس شده است.

رسوایی آمریکا در ماجرای واگنر
در این معادله، نمی‌توان از رسوایی بزرگ مقامات آمریکایی به‌راحتی عبور کرد! زمانی که هنوز لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس از موفقیت خود در واسطه‌گری میان ارتش روسیه و گروه واگنر خبر نداده و شدت بحران به قوت خود باقی بود، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابعی گزارش داد، آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه گروه نظامی واگنر را به تعویق انداخته و نمی‌خواهد این‌طور به‌نظر برسد که در این درگیری از ولادیمیر پوتین یا طرف دیگری جانبداری کرده است! به‌عبارت بهتر، واشنگتن به اندازه‌ای از کودتای اخیر در روسیه ذوق‌زده شد که بلافاصله تحریم‌هایی را که علیه گروه واگنر و به سبب مشارکت این گروه در جنگ اوکراین وضع کرده بود در یک حرکت فوری تعلیق کرد! وزارت خارجه آمریکا قصد داشت تحریم‌هایی را علیه «تجارت طلا مربوط به گروه واگنر در آفریقا» از‌جمله عملیات معدن در جمهوری آفریقای مرکزی اعمال کند که آنها را تحت‌تاثیر اقدامات ضد‌امنیتی واگنر علیه کاخ کرملین و ارتش روسیه معلق ساخت! برنامه‌های واشنگتن مبنی بر اعمال این تحریم‌ها پس از آن‌که یوگنی پریگوژین، رئیس‌ گروه نظامی واگنر ادعا کرد که ارتش روسیه کمپ آموزشی آنها را بمباران کرده و از پیشروی نیروهایش به سمت مسکو خبر داد، متوقف شد. منبع ناشناسی به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: واشنگتن نمی‌خواهد این‌طور به‌نظر برسد که از طرفی در این درگیری جانبداری می‌کند. پس از آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پریگوژین را به «خیانت» متهم کرد، ظاهرا ایالات متحده احساس کرد که تحریم واگنر به رهبر روسیه کمک می‌کند! بدون شک این فعل و انفعالات نمایانگر شکست بزرگ آمریکا در ماجرای اخیر است. کشوری که هم جنگ روانی و هم عملیات میدانی را علیه روسیه باخته است! اکنون واشنگتن می‌ماند و عواقب تعلیق فوری تحریم‌های واگنر، آن هم از ذوق کودتا در روسیه!
گروه واگنر از سال ۲۰۱۷ تحت تحریم‌های آمریکا بوده و در اوایل ماه دسامبر به‌دلیل تهدید ادعایی آزادی مذهب در آفریقا، وزارت خارجه آمریکا نسبت به فعالیت‌های این گروه نظامی ابراز نگرانی کرد. همچنین ماه‌گذشته میلادی آمریکا فعالیت‌های رئیس گروه نظامی واگنر در کشور مالی را تحریم کرد. اکنون مشخص شده است که خط قرمز واقعی واشنگتن در نظام بین‌الملل، جنگ و سلطه‌گری و کودتاست! هر گروهی که دست به چنین اقداماتی بزند، مورد حمایت کاخ سفید و دستگاه‌های اجرایی و امنیتی آمریکا قرار خواهد گرفت!

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها