نگاهی به اپلیکیشن‌های به تاریخ پیوسته در آغاز دهه سوم قرن 21

خداحافظی‌های تلخ!

اولین ماموریت مداری برای بلندشدن از بریتانیا طبق برنامه پیش نرفت. این پرواز، ماموریت «من را شروع کن» به اندازه کافی خوب آغاز شد. هواپیمای حامل این شرکت که با نام دختر کیهانی شناخته می‌شود، طبق برنامه روز دوشنبه (9 ژانویه) ساعت 5 و 2 دقیقه بعدازظهر از بندر فضایی کورنوال بلند شد. دختر کیهانی موشک 21 متری را در ساعت 6 و 9 دقیقه بعدازظهر پرتاب کرد درحالی‌که هواپیما در سواحل جنوب‌غربی ایرلند بود. مرحله اول موشک کار خود را انجام داد و دو مرحله طبق برنامه حدود 5/3 دقیقه پس از پرتاب از هم جدا شدند.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۸۹
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار

مرحله فوقانی موشک مدت کوتاهی پس از آن تقریبا پنج دقیقه‌ای از موشک جدا شد و در این مرحله بود که متوجه شدند مشکلی پیش آمده است. کریس رلف، مدیر مهندسی سیستم‌ها و راستی‌آزمایی، در جریان پخش اینترنتی این ماموریت گفت: «به نظر می‌رسد که لانچروان دچار یک ناهنجاری شده است که ما را از انجام این مأموریت در مدار باز می‌دارد. جزئیات در آن لحظه در دسترس نبود.»
این شکست به ازدست‌دادن 9 ماهواره منجر شد. این محموله‌ها یک آزمایش تولیدی در مدار توسط شرکت بریتانیایی Space Forge هستند. من را شروع کن که نام خود را از آهنگ معروف رولینگ استونز در سال 1981 می‌گرفت، ماموریت مهمی برای Virgin Orbit بود. هر پنج پرواز مداری قبلی این شرکت از بندر هوایی و فضایی موهاوی در جنوب‌شرقی کالیفرنیا سرچشمه گرفته است، بنابراین من را شروع کن فصل جدیدی را برای پرتاب این شرکت باز کرد.
در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از پرتاب در روز یکشنبه (8 ژانویه)، مدیرعامل Virgin Orbit، دان هارت، گفت این شرکت ممکن است اواخر امسال به بندر فضایی کورنوال بازگردد و همچنین به مکان‌های دیگر در سراسر جهان چشم دوخته است.
هارت گفت: ما در مورد آینده هیجان‌زده هستیم و به‌زودی، شاید در اواخر امسال، دوباره راه‌اندازی و امیدواریم ریتمی را شروع کنیم. ما می‌خواهیم بخشی از ساختار جامعه فضایی در اینجا در بریتانیا و همچنین در سطح جهانی باشیم. این هدف ما به‌عنوان یک شرکت است.
من را شروع کن، برای بریتانیا نیز یک معامله بسیار بزرگ بود. به گفته ایان آنت، معاون مدیرعامل آژانس فضایی بریتانیا، بلیت‌های تماشای برخاستن دختر کیهانی از بندر فضایی کورنوال، که به فرودگاه نیوکای معروف است، سریع‌تر از بلیت‌های جشنواره موسیقی نمادین گلستونبری بریتانیا فروخته شد.
علاقه‌مندان فضایی از جنوب‌غربی منطقه کورنوال انگلستان و فراتر از آن، علی‌رغم رگبارهای بارانی گاه‌گاهی و باد تند که دمای 48درجه فارنهایت(9درجه سانتی‌گراد) را در محل حتی سردتر می‌کرد، برای تماشای این لحظه تاریخی، شجاعانه سرما را تحمل کردند. آنها نتوانستند شاهد پرتاب موشک باشند اما دختر کیهانی را دیدند که سالم به فرودگاه بازگشت.
بریتانیا در سال 2014 برنامه‌های خود را برای توسعه زیرساخت‌ها برای پرتاب ماهواره‌های کوچک به امید افزایش سهم خود در بازار جهانی فضایی اعلام کرد. این کشور خانه برخی از تولیدکنندگان پیشرو ماهواره کوچک، ازجمله ایرباس، فناوری ماهواره سوری و کلاید اسپیس است. آنت در کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب روز یکشنبه گفت: صنعت فضایی سالانه حدود 6.5میلیارد پوند (7.7میلیارد دلار) برای اقتصاد بریتانیا ارزش دارد.
به گفته ملیسا ثورپ، مدیرعامل شرکت فضایی کورنوال، 20میلیون پوند (24میلیون دلار) برای تبدیل فرودگاه کوچک نیوکای به یک مکان آماده فضا هزینه شده است. درمجموع هفت سایت در سال 2017 از آژانس فضایی بریتانیا کمک مالی دریافت کردند تا به ارتقاهای فضایی کمک کنند.
دو سایت دیگر درحال‌حاضر در مراحل نهایی آماده‌سازی پرتاب فضایی هستند: SpaceHub Sutherland در شمال اسکاتلند و SaxaVord Spaceport در جزایر شتلند در سواحل اسکاتلند. هردوی این فرودگاه‌ها به پرتاب‌های موشک عمودی خدمات خواهند داد.

منبع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها