بیل را بکش!
Sifu یکی از بهترین بازی‌ های مبارزه‌ای با تمرکز روی فرهنگ شرق است

بیل را بکش!

Forbidden West نگاه جدیدی به آثار جهان باز از سوی گوریلا گیمز است

افق‌ های پلی‌ استیشن در غرب وحشی

استودیوی گوریلا گیمز یکی از مهم‌ترین مهره‌های استودیوهای جهانی پلی‌ استیشن در دهه اخیر بوده‌است. بعد از این که گوریلا گیمز تصمیم گرفت اثر جدید و متفاوتی را پس از مجموعه بازی‌های Killzone خلق کند، ایده‌های اولیه برای ساخت Horizon Zero Dawn شکل گرفت.
استودیوی گوریلا گیمز یکی از مهم‌ترین مهره‌های استودیوهای جهانی پلی‌ استیشن در دهه اخیر بوده‌است. بعد از این که گوریلا گیمز تصمیم گرفت اثر جدید و متفاوتی را پس از مجموعه بازی‌های Killzone خلق کند، ایده‌های اولیه برای ساخت Horizon Zero Dawn شکل گرفت.
کد خبر: ۱۳۵۷۳۷۵

گوریلا گیمز برای ساخت هورایزن، دست به ساخت موتور پایه جدیدی به نام Decima زد که یکی از مهم‌ترین نقاط عطف استودیوهای پلی‌استیشن در چند سال اخیر بوده تا جایی که بازی Death Stranding هیدئو کوجیما نیز از دل آن بیرون آمد.

حالا با عرضه PS5 و شروع نسل جدید، گوریلا گیمز دستپخت جدیدش به نام Horizon Forbidden West را برای هواداران ماجراجویی‌های این دنیای پساآخرالزمانی آماده کرده‌است.

استانداردسازی‌های جدید

قسمت اول هورایزن یکی از موفق‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم کنسول‌ها بود. گوریلا گیمز ثابت کرد با ساخت یک بازی در ژانری متفاوت هم می‌تواند حتی تاثیرگذارتر از قبل باشد و مشخص بود چراغ سبز ساخت نسخه دوم بازی نیز همین جا روشن می‌شود.

قصه فوربیدن وست شش ماه پس از ماجراهای قسمت اول آغاز می‌شود. در این بازی هم ما شخصیت الوی (Aloy) را کنترل می‌کنیم که حالا باید از خانه خود به سمت غرب سفر کند و منطقه جدیدی را کشف کند. در این مسیر الوی یارهای جدیدی برای مقابله با دشمن اصلی‌اش یعنی Red Blight پیدا می‌کند و حالا باید در دل این دنیای پساآخرالزمانی دوام بیاورد.

با این که بازی همچنان تم‌های لایت و سبکی را برای تعریف قصه‌ای در دل آخرالزمان انتخاب کرده اما گیرایی قسمت دوم همچنان بالاتر از قبل رفته‌است.

پدیده Red Blight همان چیزی بود که باعث شد دنیا در بازی به شکل امروزی خود شده و به تسخیر ماشین‌های رباتیک درآید.

طبیعت در هورایزن حالا بستر مناسبی برای قصه‌گویی در غرب فراموش‌شده آمریکاست که ما را به قسمت‌هایی دیده‌نشده از مناطقی مثل سان‌فرانسیسکو می‌برد. بازی دوم نسبت به قبل بزرگ‌تر و متراکم‌تر شده و حالا بازیکن می‌تواند به قسمت‌های مختلفی دسترسی بیشتری داشته باشد. پیشرفت‌های بازی در زمینه پلتفرمینگ این امکان را فراهم می‌کند تا بازیکن حس تسلط بیشتری روی حرکت شخصیت اصلی داشته باشد و مناطق جغرافیایی متنوع، چشمنوازی بازی را بیش از پیش به ما نشان می‌دهد.

علاوه بر این، هورایزن فوربیدن وست مکانیک‌های جدیدی مثل شنا کردن را هم در دل خود جا داده که امکان گشت و گذار در محیط‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

تمدنی جدید

سازنده‌ها با تغییر ستینگ بازی و محیطی که پذیرای تمام تحولات هورایزن است، سیستم‌هایی عمیق‌تر را در بازی پیاده کرده‌اند.

قبل از هر چیزی، هوش مصنوعی پیشرفته‌تری را در بازی می‌بینیم که بعضی دشمن‌ها را تبدیل به حریف‌های سمج‌تری در مبارزات می‌کند. از طرفی، بازی کمی در تلاش برای واقع‌گرایانه‌تر شدن رویارویی‌ها ناکام مانده اما بازی از لحاظ فنی و بصری به‌شدت طبیعی‌تر جلوه می‌کند.

از مسیرهای بیشتری که برای حرکت وجود دارد تا قسمت‌های مختلفی از نقشه که با طناب‌های رهاشده در محیط و شنا کردن در محیط‌های زیر آب قابل دسترسی است. فوربیدن وست از هر لحاظ نسبت به بازی قبل یک پیشرفت محسوب می‌شود.

بخشی از عمقی که بازی تجربه می‌کند، مدیون سیستم‌های نقش‌آفرینی جدید در فوربیدن وست است. از قابلیت آپگرید کردن یک سلاح و شخصی‌سازی آن گرفته تا تحول سیستم‌هایی مثل درخت مهارت که در بازی اول نمونه ساده و سطحی‌تری از آن را دیده بودیم.

این تغییرات نه صرفا ظاهری بلکه طوری در تاروپود بازی ادغام شده‌است که بازیکن حالا مجاب می‌شود تا به یک پلی‌استایل مشخص برسد اما در نهایت فوربیدن وست یک دستاورد فنی جدید برای گوریلا گیمز و استودیوهای پلی‌استیشن است.

از عملکرد استثنایی یک بازی بین نسلی روی دو کنسول PS4 و PS5 و البته قابلیت‌های منحصر به‌فرد بازی حین تجربه آن با کنترلر دوال‌سنس. هورایزن فوربیدن وست به ترتیب با قیمت ۶۰ و ۷۰ دلار روی پلی‌استیشن ۴ و ۵ در دسترس قرار دارد.

مسعود تیموری - کارشناس بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها