رواج غیر قانونی بازار خرید و فروش اراضی و منابع ملی و طبیعی دراستان های کشور، افزون بر افزایش قیمت ها و تغییر کابری اراضی، موجب توسعه پدیده حاشیه نشینی‌هم شده است.
کد خبر: ۶۸۹۵۰۹
رواج زمین خواری در سطح کشور

اما قوه قضاییه امسال بیش از هر سال مصمم شده است که با این تخلف آشکار و روند غیرقانونی و مشکل‌آفرین مقابله کند و تاکنون توانسته بسیاری از اراضی ملی را در استان‌های مختلف از متخلفان پس گرفته و رفع تصرف کند و ده‌ها هزار پرونده را نیز در دست بررسی دارد.

در این راستا رئیس کل دادگستری ایلام با هشدار نسبت به رشد پدیده زمین‌خواری در حاشیه مرکز استان اظهار کرد: هانیوان یکی از مناطق شاهد زمین‌خواری است که برخی افراد سودجو با فروش زمین‌های این محل به افراد ناآگاه، سبب ایجاد مشکلاتی شده‌اند، بسیاری از خریداران این زمین‌ها، روستاییانی هستند که بدون داشتن اطلاع لازم و با هدف مهاجرت به شهر، زمین‌ها را خریداری کرده و سپس با مشکل مواجه می‌شوند.

فارس نوری افزود: زمین‌های این منطقه و برخی مناطق دیگر شهر ایلام از سوی برخی افراد سودجو در حال تصاحب است که این موضوع باعث بروز و توسعه پدیده حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.

وی با تاکید بر این‌که پدیده زمین‌خواری به عنوان یکی از جرایم رایج استان در این مناطق، سبب بروز و رشد اخلاق و رفتارهای ناهنجار اجتماعی و جرایم متعدد شده است، گفت: زمین‌خواری در ایلام موجب تخریب و وارد شدن آسیب به زیرساخت‌های شهری و ساخت منازل غیراستاندارد و غیرمجاز در بستر رودخانه‌های این مناطق شده که با کمترین رانش زمین و دیگر حوادث طبیعی ویران می‌شود.‌‌

بررسی 1000 پرونده زمین‌خواری در جنوب کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز با اشاره به دستگیری فروشندگان اراضی دولتی در جیرفت گفت: بیش از هزار پرونده حقوقی و کیفری برای رفع تصرف اراضی دولتی در جنوب کرمان در محاکم قضایی این منطقه در دست بررسی است.

محمدمهدی بلوردی افزود: طی دو سال گذشته بیش از 2000 هکتار از اراضی دولتی از متصرفان و زمین‌خواران باز ستانده شده و به بیت‌المال بازگشته است.

وی از در دست اجرا بودن 112 پرونده مربوط به تصرف اراضی دولتی واقع در حوزه راه و شهرسازی در مراجع تجدیدنظر جنوب کرمان خبر داد و گفت: این پرونده‌ها به صدور رای به نفع دولت منجر شده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است که در صورت قطعیت رای، بزودی ده‌ها هکتار زمین دیگر در این منطقه به بیت‌المال بازخواهد گشت.

بلوردی تصریح کرد: از ابتدای امسال نیز حدود 357 هزار مترمربع از اراضی دولتی به ارزش حداقل 108 میلیارد ریال در جنوب کرمان رفع تصرف شده و به بیت‌المال بازگشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان این‌که بیشترین میزان رفع تصرف از ابتدای امسال و به میزان 28 هکتار در شهرستان جیرفت بوده است؛ تصریح کرد: دیگر اراضی بازگشتی به بیت المال در شهرهای کهنوج، قلعه گنج، عنبرآباد و رودبار واقع شده است.

وی با اشاره به دستگیری تمام فروشندگان اراضی دولتی در شهرک شهید بهشتی جیرفت موسوم به حسین‌آباد اعلام کرد: این مهم در پی شکایت اداره کل راه و شهرسازی از فروشندگان اراضی متعلق به بیت‌المال و با همکاری شورای حفظ حقوق بیت‌المال، سربازان گمنان امام زمان(عج)، دادستان و فرماندار جیرفت محقق شده است.

در همین حال احمد خسروی مدیرکل دادگستری استان اصفهان از کشف 50 هزار میلیارد ریال زمین‌‌خواری در اصفهان خبر داد و گفت: این مبلغ مربوط به یک مورد زمین‌‌خواری است که در یکی از نقاط مرغوب اصفهان به مساحت 110 هکتار کشف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها