حاشیه نشینی توسط زمین خواران در اطراف کرمان

وقتی فاصله شهر و روستا به یک کوچه می رسد + عکس

عدم برنامه ریزی در راستای جلوگیری از توسعه افقی شهر کرمان در گذشته و همچنین اجرای برخی از سیاست های تشویقی و خدماتی در مناطق حاشیه ای در سال های گذشته بر جمعیت حاشیه نشین شهر کرمان افزوده است بطوریکه فاصله برخی از روستاهای اطراف کرمان تا شهر به یک کوچه رسیده است.
کد خبر: ۷۲۷۸۴۱
وقتی فاصله شهر و روستا به یک کوچه می رسد + عکس

حاشیه نشینی این روزها به یکی از پدیده های شهرهای بزرگ تبدیل شده است کلانشهر کرمان نیز به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور این روزها از این معضل رنج می برد و مسائلی از جمله خشکسالی و حتی گرانی کرایه خانه و نرخ زمین در محدوده شهرها مردم را به حاشیه شهرهای بزرگ سوق داده است بطوریکه تنها طی چند سال اخیر بر میزان مراکز حاشیه نشین اطراف کرمان به صورت چشمگیری افزوده است و این روند ادامه دارد.

از سوی دیگر در دولت گذشته برخی از خدمات از جمله لوله کشی آب، گاز و برق به برخی از مناطق حاشیه ای شهر کرمان انجام شد که عملا خیال حاشیه نشینان را از جهت دریافت چنین خدماتی آسوده کرد و افرادی که سال ها به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی از خدمات محروم بودند در طول چند روز مشکلات پیش روی خود را رفع شده یافتند و این خود باعث رونق حاشیه نشینی در اطراف شهر کرمان شد.

از سوی دیگر فعالیت زمین خواران در کرمان و سوء استفاده از افراد ساده لوح با وعده فروش زمین های ارزان قیمت موجب شده است حاشیه شهر کرمان توسعه یابد.

اما هم اکنون مبارزه با حاشیه نشینی به یکی از مهمترین اهداف شهرداری و استانداری کرمان تبدیل شده است و سیاستگذاری های گسترده ای در راستای احداث کمربند سبز در اطراف شهر کرمان و مبارزه با زمین خواری و حاشیه نشینی صورت گرفته است.

چندی قبل نیز کلنگ کمربند سبز شهر کرمان با پیگیری شهردار کرمان به زمین زده شد و کار احداث این کمربند که می تواند از گسترش غیر اصولی شهر جلوگیری کند در حال حاضر ادامه دارد.

با زمین خواری در کرمان به شدت برخورد می شود

یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: یکی از مشکلات شهر کرمان حاشیه نشینی است که خوشبختانه با همکاری دستگاه های مختلف عزم جدی برای مقابله با این پدیده ایجاد شده است.

وی افزود: حاشیه شهرها اکثرا دچار مشکلات عمده فرهنگی و اجتماعی می شود و در نهایت این مشکلات بر دوش همه مردم می افتد و به همین جهت در راستای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی مقابله با حاشیه نشینی ضروری است.

موحد با هشدار به زمین خواران گفت: به هیچ عنوان اجازه فعالیت چنین افرادی را در اطراف شهر کرمان نخواهیم داد و مطابق با قانون با این گونه موارد برخورد می شود اما مردم نیز باید در این خصوص هوشیار باشند و قبل از خرید زمین استعلام لازم را از دستگاههای مختلف انجام دهند.

تغییر کاربری زمینها در اطرف کرمان غیرقانونی است

شهردار کرمان نیز گفت: یکی از مشکلات شهرداری کرمان توسعه افقی شهر و حاشیه نشینی است که به دلایل مختلف در سالهای اخیر در اطراف کرمان روی داده است.

ابوالقاسم سیف الهی افزود: با همکاری مسئولان استان کرمان طرح اجرای کمربند سبز در اطراف کرمان در حال اجرا است و انجام این طرح ضمن توسعه فضای سبز امکان ساخت و ساز در محدوده غیر مجاز از بین خواهد رفت.

وی گفت: مردم عادی که زمین و خانه های قانونی خریداری کرده اند باید از خدمات شهرداری استفاده کنند و ما موظف به خدمات دهی به حاشیه شهر نیستیم از دستگاههای نظارتی هم می خواهیم با هر گونه حاشیه نشیتی در اطراف شهر برخورد کنند.

شهردار کرمان همچنین به تغییر کاربری زمین های کشاورزی به سایر کاربری ها نیز در اطراف شهر کرمان اشاره کرد و گفت: اجازه این اقدام را نخواهیم داد و در هر جایی در اطراف شهر با این اقدام برخورد می شود.

270 هکتار زمان رفع تصرف شد

وی افزود: حاشیه نشینی برای شهر هزینه های بالایی دارد و باید جلوی این روند گرفته شود و خوشبختانه همکاری خوبی نیز در این زمینه در شهر کرمان در حال انجام است.

سیف الهی گفت: طرحی برای مقابله با زمین خواری در اطراف شهر کرمان تدوین شده است و همه دستگاهها در این طرح حضور دارند امروز هم در همین راستا 270 هکتار از اراضی ملی که توسط زمین خواران تصرف شده بود رفع تصرف شد و این نشان از اراده بالا در شهر کرمان برای مقابله با زمان خواری دارد.

شهردار کرمان افزود: در چارچوب طرح مقابله با زمین خواری حتی اگر در زمینی در حاشیه ساخت و ساز غیر قانونی انجام شود این ساختمانها تخریب می شوند و دستگاههای قضایی و انتظامی نیز در این خصوص همکاری لازم را انجام می دهند پس از مردم می خواهیم از خرید زمین از زمین خواران جدا خودداری کنند.

وی گفت: امروز زمین ها در روستاهای اطراف کرمان از جمله، حسن‌آباد، مستوره و تروده آزاد سازی شده است.

شهردار کرمان تاکید کرد که هم اکنون برنامه ریزی مناسبی در راستای با زمین خواری در کرمان تدوین شده است و در همین چارچوب و برمبنای زمان بندی انجام شده جلو خواهیم رفت.

سیف الهی گفت: حاشیه نشینی و توسعه افقی شهر کرمان موجب افزایش هزینه های خدمات شهری در این شهر شده است و باید مردم و مسئولان برای مقابله با این وضعیت همکاری کنند.

حاشیه شهر کانون جرم خیز است

سرهنگ علیرضا پریور، معاون فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان نیز گفت: مراکز حاشیه ای شهر کرمان فاقد مجوز قانونی ساخت و ساز هستند و طبق آمار میزان معضلات اجتماعی نیز در این مناطق زیاد است.

وی افزود: این مناطق کانونهای جرم خیز هستند و بعضا افرادی متخلف سعی می کنند خود را وارد جمعیت عادی ساکنان این مناطق کنند.

معاون فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان به حضور افاغنه غیر مجاز و معتادان در مناطق حاشیه ای شهر کرمان اشاره کرد و گفت: پیشگیری از ایجاد مراکز سکونت غیر قانونی می تواند از بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی در این مناطق بکاهد.

طرح مقابله با زمین خواری در 31 منطقه اجرا می شوند

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: یکی از مشکلات ما سکونتگاه های غیر مجاز در حاشیه شهر کرمان است و استاندار کرمان برای مقابله با حاشیه نشینی در اطراف شهر کرمان عزم جدی دارد.

محمدجواد کامیاب افزود: در همین راستا کارگروه ویژه تشکیل شده و دستگاههای مختلف در آن جای دارند و طرحی نیز در کرمان برای مقابله با حاشیه نشینی مصوب شده و وظیفه همه دستگاهها مشخص است و از مردم هم می خواهیم برای اینکه ثروتشان از دست نرود از زمین خواران زمین خریداری نکنند.

وی افزود: در طرحی که امروز اجرا شد شاهد بودیم که زمین خواران زمینهای کشاورزی را قطعه بندی و به مردم واگذار کرده بودند که این کار غیر قانونی بود و از همین اکنون هم می گوییم مردم نباید فریب زمین خواران را بخورند.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: تغییر کاربری زمین مزروعی به مسکونی غیر قانونی است و اجازه چنین کاری در اطراف شهر کرمان را نمی دهیم.

کامیاب افزود: اگر مردم هوشیار باشند زمینه تخلف زمین خواران از بین می رود ما در طرح مبارزه با زمین خواری به شدت مصر هستیم و 31 منطقه برای مقابله با زمین خواری در کرمان شناسایی و طرح در تمام آنها اجرا می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها