معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو خبر داد:

افزایش گاز تحویلی به نیروگاه ها

همزمان با کاهش تولید گاز در بخش بالادستی صنعت نفت، میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در امسال 18 درصد کمتر شده و احتمال سهمیه‌بندی گاز نیروگاه‌ها در تابستان وجود دارد.
کد خبر: ۵۷۲۰۱۱
احتمال سهمیه‌بندی گاز نیروگاه‌ها در تابستان

به گزارش مهر، کاهش تولید گاز طبیعی در بخش بالادستی صنعت نفت علاوه بر مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌های کشور را هم با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

بر این اساس به دلیل کاهش تحویل گاز از بخش بالادستی به پالایشگاه‌ها، در نهایت میزان تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور با کاهش روبه‌رو شده است.

براساس گزارش‌های رسمی، وزارت نفت از ابتدای خرداد امسال تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 350 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی مصرف شده است.

همچنین در این مدت متوسط مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری، و صنایع غیر عمده حدود 130 میلیون مترمکعب بوده که حتی نسبت به سال گذشته کاهشی حدود 5 تا 8 درصدی داشته است.

با وجود کاهش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری اما به دلیل کاهش شدید تولید گاز طبیعی بویژه در مناطق مرکزی ایران، میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها کاهش قابل توجهی یافته است.

پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که پیک مصرف برق تا تیر و مرداد امسال به 46 تا 47 هزار مگاوات افزایش یابد متوسط مصرف گاز نیروگاه‌ها هم از مرز معادل 240 میلیون مترمکعب در روز عبور کند که در این صورت احتمال سهمیه‌بندی گاز نیروگاه‌ها قوت گرفته است.

در این باره مدیرکل دفتر فنی توانیر با اعلام این‌که در شرایط فعلی 213 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در نیروگاه‌ها مورد نیاز است، تصریح کرد: با وجود این در روزهای اخیر فقط حدود 85 میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی تحویل نیروگاه‌های برق کشور شده است.

غلامرضا مهرداد با یادآوری این‌که از ابتدای امسال تاکنون متوسط تحویل گاز طبیعی به نیروگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی 18 درصدی داشته است، اظهار کرد: با وجود این شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با کاهش گازرسانی، سوخت مایع بیشتری تحویل نیروگاه‌های کشور داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها