باوجود تحریم ها مقام چهارمی ذخایر نفت جهان نیز به ایران رسید

تکیه ایران بر مقام اول ذخایر گاز جهان

سومین غول انرژی جهان در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه کشف ذخایر نفت و گاز، ذخایر نفتی کشورمان را در رتبه چهارم و ذخایر گازی ایران را در رده اول دنیا قرار داد.
کد خبر: ۵۷۱۱۰۴

به گزارش خبرنگار جام‌جم، با وجود تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های غرب علیه ایران و تمرکز این تحریم‌ها بر صنایع نفت و گاز، گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص کاهش توان کشورمان در کشف این ذخایر و نیز استخراج، تولید و صادرات آن مطرح می‌شد؛ گمانه‌زنی‌هایی که از تیر سال گذشته با تحریم خرید نفت ایران شدت یافت، اما تاکنون نتوانسته جنبه عینی و عملی به خود بگیرد. در همین حال، انتشار گزارش‌های رسمی از سوی مراجع معتبر غربی درخصوص پیشرفت‌های ایران در این زمینه که تازه‌ترین آن را شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم منتشرکرده است، نشان از افزایش اثربخشی تلاش‌های داخلی به منظور غلبه بر تحریم‌ها دارد.

ذخایر گاز ایران اول شد

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در گزارش بررسی آماری انرژی جهان که در ژوئن ۲۰۱۳ منتشر کرده، به بررسی حجم ذخایر اثبات شده گاز‌طبیعی در کشورهای مختلف دارنده ذخایر گاز در دنیا پرداخته است.

بریتیش پترولیوم یکی از پنج شرکت بزرگ نفتی جهان است که تحت عنوان سوپرمیجر شناخته می‌شوند. چهار شرکت دیگر عبارتند از: رویال داچ شل، شورون، اکسان‌موبیل و توتال. این شرکت در سال ۱۹۵۴ با تغییر نام شرکت نفت ایران و انگلیس تشکیل شد و کار خود را از اکتشاف نفت درایران از طریق کسب امتیاز این امر از سوی ویلیام ناکس دارسی آغاز کرد که موفق به کشف نفت در مسجد سلیمان شد.

به گزارش ایرنا، براساس این آمار، ایران در پایان سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار با در اختیار داشتن 33.6 تریلیون مترمکعب ذخیره اثبات شده گاز طبیعی، روسیه را پشت سر گذاشت و جایگاه نخست بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز دنیا را کسب کرد.

شرکت بریتیش پترولیوم در این گزارش اعلام کرد که کشور روسیه با 32.9 تریلیون مترمکعب و قطر با 25.1 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی در دنیا قرار دارند.

موفقیت ایران در کسب این مقام شکست مسلم برنامه‌های تحریم غرب علیه صنعت نفت و گاز کشورمان است. کشورهای تحریم کننده ایران در تلاشند با ممانعت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در این صنایع، ایران را به عقب رانده و توسعه این صنایع را که از مزیت بالای درآمدزایی ارزی و اشتغالزایی برخوردار است به تاخیر اندازند.

صنایع نفت و گاز ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همواره تحت تحریم غرب بوده و با تلاش و توان کارشناسان و متخصصان ایرانی این صنعت توانسته است تاکنون سهم خود را در این عرصه در دنیا حفظ کند.

این گزارش مجموع ذخایر اثبات شده گاز طبیعی منطقه خاورمیانه را تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی 80.5 تریلیون مترمکعب اعلام کرده که ۴۳ درصد کل حجم ذخایر اثبات شده گاز جهان در این مدت است.

بریتیش پترولیوم در این بررسی منطقه اوراسیا را با مجموع ذخایر اثبات شده 58.4 تریلیون مترمکعب گازطبیعی، دومین منطقه دارنده بزرگ‌ترین ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در جهان در پایان سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است. پس از این منطقه، منطقه آسیا - اقیانوسیه با 15.5 تریلیون مترمکعب آفریقا با 14.5 تریلیون مترمکعب، آمریکای شمالی با 10.8 تریلیون مترمکعب و آمریکای جنوبی و مرکزی با 7.6 تریلیون مترمکعب ذخیره اثبات شده گاز طبیعی قرار دارند.

به گزارش شانا، بر اساس «بررسی آماری جهان انرژی» شرکت بی پی، این شرکت ذخایر اثبات شده گاز جهان را تا پایان سال ٢٠١٢ میلادی 187.3 تریلیون مترمکعب اعلام کرد که این رقم با سرعت کنونی تولید جهان برای حدود ٥٦ سال کافی است.شرکت بریتیش پترولیوم همچنین برآوردهای خود درباره ذخایر گاز آمریکا را کاهش داد و این ذخایر را 8.5 تریلیون مترمکعب در سال ٢٠١٢ اعلام کرد که 0.3 تریلیون از سال ٢٠١١ کاهش داشته است.

ایران برای نخستین بار با 33.6 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، در صدر فهرست بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار گرفته و این در حالی است که ذخایر گاز ایران نسبت به برآورد قبلی تغییری نداشته است. شرکت بی پی همچنین برآوردها درباره ذخایر گاز ترکمنستان را از برآورد قبلی 24.3 تریلیون مترمکعب به 17.5 تریلیون مترمکعب کاهش داد. در این برآوردها، ذخایر گاز قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان نیز کاهش یافته است.

ایران، چهارمین کشور نفت‌خیز جهان

جدیدترین گزارش شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم همچنین نشان می‌دهد که ذخایر نفتی ایران در پایان سال ۲۰۱۲ به ۱۵۷ میلیارد بشکه افزایش یافت و این کشور به‌رغم تحریم‌ها توانسته است جایگاه چهارمی خود در میان دارندگان بزرگ ذخایر نفتی در جهان را حفظ کند.

به گزارش تسنیم، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های «مرور آماری بر انرژی جهان» کل ذخایر نفتی جهان در پایان سال 2012 را 1668.9 میلیارد بشکه اعلام کرد که برای تثبیت سطوح کنونی تولید جهان به مدت ٥٣ سال کافی است.

ذخایر نفتی جهان در این سال با رشد 0.89 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در پایان سال 2011 کل ذخایر نفتی جهان 1654.1 میلیارد بشکه برآورد شده بود.

براساس این گزارش، با وجود تحریم‌های غرب، حجم ذخایر نفتی ایران در سال 2012 با افزایش 2.4 میلیارد بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 157 میلیارد بشکه رسیده است. ذخایر نفتی ایران در پایان سال 2011 بالغ بر 154.6 میلیارد بشکه برآورد شده بود.

بر این اساس،‌ ایران جایگاه چهارمی خود در میان بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی در جهان را حفظ کرده و همچون سال 2011 در پایان سال 2012 نیز به عنوان چهارمین کشور جهان از نظر حجم ذخایر نفتی خود شناخته شده است. سهم ایران از کل نفت موجود در جهان 9.6 درصد محاسبه شده است.

ونزوئلا با دارا بودن 297.6 میلیارد بشکه در جایگاه نخست از این نظر قرار گرفته و عربستان با 265.9 میلیارد بشکه و کانادا با 173.9 میلیارد بشکه به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

عراق نیز با 150 میلیارد بشکه به عنوان پنجمین کشور جهان از نظر حجم ذخایر نفتی خود شناخته شده است.

بریتیش پترولیوم در این گزارش مجموع ذخایر اثبات شده نفت خام منطقه خاورمیانه را تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی 807.7 میلیارد بشکه (سهم 48.4 درصدی از کل ذخایر دنیا)، منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی را 328.4 میلیارد بشکه (سهم 19.7 درصدی)، آمریکای شمالی را 220.2 میلیارد بشکه (سهم 13.2 درصدی)، منطقه اروپا واوراسیا را 140.8 میلیارد بشکه (سهم 8.4 درصدی)، منطقه آفریقا را 130.3 میلیارد بشکه (سهم 7.9 درصدی) و آسیاپاسیفیک را 41.5 میلیارد بشکه (سهم 2.5 درصدی) برآورد کرده است.

افزایش ۶۶ درصدی صادرات نفت ایران

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه می ۲۰۱۳ (اردیبهشت ۹۲) با افزایش ۶۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 1.39 میلیون بشکه در روز رسید.آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، با افزایش خرید نفت چین از ایران، صادرات نفت ایران در ماه می نسبت به ماه آوریل، 66 درصد افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی، در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد واردات نفت ایران در ماه می، نسبت به ماه پیش از آن به سطح نسبتا بالایی افزایش یافته و از 835 هزار بشکه در روز به 1.39 میلیون بشکه در روز رسیده است.

براساس این گزارش، چین در ماه می روزانه 715 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که این رقم تقریبا نسبت به واردات 370 هزار بشکه‌ای این کشور از ایران در ماه آوریل، دو برابر شده است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرده است که تولید نفت خام ایران در ماه می 30 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 2.68 میلیون بشکه در روز رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها