این روز‌ها زمزمه شکل گیری ائتلاف نظامی علیه مقاومت یمن از سوی رسانه‌های منتسب به امپراتوری رسانه‌ای غرب و در راس آن آمریکا زیاد شنیده می‌شود. صرفنظر از اینکه تا چه اندازه در طرح چنین ادعایی جدی هستند، نگاه به سابقه گذشته مواجه ایالات متحده با انصارالله بیانگر آن است که تا چند اندازه آمریکایی‌ها در این زمینه ناتوان هستند.
این روز‌ها زمزمه شکل گیری ائتلاف نظامی علیه مقاومت یمن از سوی رسانه‌های منتسب به امپراتوری رسانه‌ای غرب و در راس آن آمریکا زیاد شنیده می‌شود. صرفنظر از اینکه تا چه اندازه در طرح چنین ادعایی جدی هستند، نگاه به سابقه گذشته مواجه ایالات متحده با انصارالله بیانگر آن است که تا چند اندازه آمریکایی‌ها در این زمینه ناتوان هستند.
کد خبر: ۱۴۳۷۷۰۹
نویسنده رحمت ابراهیمی کارشناس منطقه غرب آسیا

 زمانی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه مقاومت یمن شکل گرفت و برخی از سران کشور‌های منطقه در پی آن بودند تا برای متوقف کردن انصارالله دست به صورت مشترک دست به اقدام نظامی بزنند آمریکایی‌ها با سوءاستفاده از فرصت بدست آمده سیستم‌های دفاعی خود را در عربستان مستقر کردند، اما شاهد بودیم که بعد از اصابت موشک به آرامکو که بخشی از سهام آن متعلق به ایالات متحده است آمریکا هیچ واکنشی از خود نشان داد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که سعودی‌ها دلخوش به این بودند که با توجه به اینکه آمریکا یکی از سهامداران آرامکو است حتما واکنش جدی نسبت به اقدام انصارالله نشان خواهد داد. ولی اصابت موشک به آرامکو معادلات را بهم زد. بگونه‌ای که ایالات متحده برای اینکه بتواند وجهه جهانی خود را حفظ کند آرام آرام از قضیه جنگ یمن خود را کنار کشید. طبعا استدلال آمریکایی‌ها این بود که اگر بنا باشد دوباره به آرمکو حمله شود و سیستم‌های دفاعی این کشور در عربستان مورد آسیب قرار گیرد دیگر حیثیتی برای این کشور باقی نمی‌ماند. ضمن آنکه ماجرای فروش اسلحه به کشور‌های منطقه هم تحت الشعاع این مساله قرار می‌گیرد. این رخداد یک شکست سیاسی و افتضاح اساسی برای ایالات متحده بود. 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت موضوع امکان شکل گیری یک ائتلاف نظامی علیه انصارالله است. واقعیت آن است که یمن به لحاظ جغرافیایی بر تنگه باب المندب تا کانال سوئز اشراف کامل دارد و همین مساله قدرت تحرک و مانور یمنی‌ها را بالا می‌برد. علاوه بر این به نظر می‌رسد که انصارالله، داشته‌های دیگری دفاعی و نظامی هم دارند که استفاده از این توان می‌تواند کابوسی برای رژیم صهیونیستی باشد. مثل مین‌های دریایی که در مسیر عبور کشتی‌هایی اسرائیلی، آمریکایی و حامیان آن‌ها یک خطر جدی محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی یمنی‌ها با صراحت اعلام کردند که کشتی‌های که از اسرائیل قصد عبور از این تنگه را دارند یا کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل از این مسیر در حال تردد باشند مورد اصابت موشک‌های خود قرار خواهند داد. نکته قابل تامل اینکه در جریان این درگیری، برخی از ناوچه‌های آمریکایی که به منظور تامین امنیت کشتی‌های رژیم صهیونیستی به این منطقه آمده بودند مورد حمله یمنی‌ها قرار گرفتند. این واقعیت به خوبی ناکارآمدی آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد. 

به نظر می‌رسد که هدف آمریکا برای مشارکت دادن برخی از کشور‌های عربی منطقه در این ائتلاف، کاهش هزینه‌های خود است، چون کاملا پیدا است که این رژیم‌های منطقه‌ای به تنهایی توان و بنیه نظامی بالایی برای مقابله با انصارالله را ندارند و حتی معروف است که به نیرو‌های نظامی کشور‌های عربی به عنوان ارتش‌های فانتزی منطقه شناخته می شوند. 

با توجه به این واقعیت باید گفت که حتی در صورت شکل گیری این اتئلاف تغییری در معادلات میدانی برای انصارالله ایجاد نخواهد شد. البته شاید به لحاظ اقتصادی یمن دچار تنگنا‌هایی شود که این مساله چیز جدیدی نیست و از زمان آغاز جنگ علیه انصارالله، یمن با این مشکل مواجه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها