خاطرات کاغذی

هانسل و گرتل

پسری نوجوان، سوار برمرکبی هوایی، شبیه به موشک در هوا چرخی می‌زد وسپسدر کنار گردویی غول پیکر فرود می‌آمد. چکشی را از جیب شلوارشبیرون می‌آورد (چکش در حین بیرون آمدن، قدو قواره اش بزرگ و بزرگتر می‌شد!) و آن را بر سر گردو می‌کوبید، در حالی که آواز می‌خواند: «گردوی دانش/ سخت است و محکم/ امانباشد/ما را از آن غم/با نیروی/می/خواهم/بدانم.»
کد خبر: ۱۴۳۲۷۶۳
نویسنده مریم فلاح

بعد دوباره سوار بر موشک می‌شد و به طرف شناختن دنیای ناشناخته‌ها می‌رفت. در ادامه با یک برنامه مستند علمی-آموزشی مواجه بودیم که ساختار کارتونی نداشت و همه چیز و همه کس آن را به شکل رئال می‌دیدیم. برای بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ این برنامه، موتور جستجویی بود که هر سوژه علمی را هدف قرار می‌داد.

اکتشافات علمی برجسته و دستاورد‌های پیشرفت تکنولوژی، گیاهان و جانوران این کره خاکی، ساختار بدن انسان و انواع پدیده‌های طبیعی از شناخت سیارات تاماهیت چیز‌های معمولی در اطرافما ن، مثلا چرا آب در فواره بالا میرود؟ هر قسمت یک مجله تصویری ویک دایره المعارف جذاب بود که به بچه‌ها اجازه می‌داد حتی پاسخ سوالات به ظاهر ساده، اما مهم را بیابند. 

«می خواهم همه چیز را بدانم»، (با عنوان روسی:Хочувсезнать) و (عنوان انگلیسی: I want to know everything) محصول ۱۹۵۷شوروی سابق، به کارگردانی «بورکوفسکی. ک» است. موسیقی خاطره انگیز آن اثر «وی. اسمیرنوف» است.

تولید و پخش این مجموعه از سال ۱۹۵۷ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت، سپس بایک وقفه حدوداً ۱۰ ساله، از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تولید و پخش این برنامه علمی با همان برند «می خواهم همه چیز را بدانم» در شکل و شمایل جدید و قالبی کاملاً به‌روز شده از طریقیک سرویس ویدئویی (KinoPoisk) آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها