مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:

دانش آموزان نگران کارت ورود به جلسه امتحان خود نباشند

نهایت بی‌تدبیری برای امتحانات نهایی!

بسیاری از دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، اولین امتحان نهایی خود را بدون داشتن کارت ورود به جلسه آغاز کردند! با وجود این‌که آموزش‌و‌پرورش پیش از این اعلام کرده بود دانش‌آموزان متقاضی شرکت در آزمون‌های نهایی از ساعت ۲۲چهارشنبه ۲۶اردیبهشت برای دریافت کارت‌های ورود به جلسه امتحان اقدام کنند اما این فرآیند به‌دلیل مشکلات فنی در سامانه امکان‌پذیر نشد.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۴۴
موضوعی که به استرس و نگرانی بیشتر دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان در روزهای منتهی به آغاز امتحانات افزود. البته در بین پیگیری‌ها به مسأله جدیدی برخوردیم؛ این‌که امسال معلم‌ها باید مراقب باشند اما هنوز حوزه و محل برگزاری امتحانات برای خیلی از آنها هم مشخص نشده است اما چرا وزارت آموزش‌و‌پرورش پیش از فراهم‌کردن زیرساخت‌هایش، به تعداد دانش‌آموزان نهایی امسال افزوده و آنان را به نوعی گرفتار کرده است؟ دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم امسال اولین سالی است که امتحانات‌شان به صورت نهایی برگزار می‌شود. گویا اختلال در سامانه آموزش‌و‌پرورش مربوط به حجم و تعداد بالای دانش‌آموزان است. با توجه به این‌که اخبار متعددی هم از مسئولان مختلف این وزارتخانه در این روزها بارها منتشر شده است اما هنوز خیلی از دانش‌آموزان بدون کارت ورود به جلسه هستند.ازطرفی باتوجه به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰‌درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال، حساسیت این امتحانات دوچندان شده واز آن طرف نگرانی دانش‌آموزان هم بیش ازپیش می‌شود. آیا بهتر نبود آموزش‌و‌پرورش درکنار تجهیز‌کردن سیستم امنیتی محل برگزاری آزمون ووجودسیگنال‌یاب‌ها، فکری هم به‌حال زیرساخت‌های سامانه‌های خود می‌کرد؟
   
دانش‌آموزان به دنبال کارت ورود به جلسه!
برای پیگیری این موضوع تقریبا با همه مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش که می‌توانستند پاسخ سؤالات ما را بدهند، تماس گرفتیم اما متاسفانه هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نبود؛ البته ما معطل نماندیم و موضوع را از چند معلم، دانش‌آموز و خانواده‌های‌شان پرس‌و‌جو کردیم. فرناز یکی از دانش‌آموزان دوازدهمی درتهران است که کارتش را از همان دقایق ابتدایی باز شدن سامانه و ساعت ۲ بامداد دریافت کرده است. او به ما می‌گوید: «مدیر مدرسه برای دانش‌آموزانی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشده‌اند، گواهی اشتغال به تحصیل صادر می‌کند. البته غیرمحصل‌ها هم می‌توانند این گواهی را از اداره آموزش‌و‌پرورش دریافت کنند.» البته محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با جام‌جم بر این باور است که گواهی اشتغال به تحصیل هم عکسی ندارد که نشان‌دهنده مشخصات هویتی دانش‌آموزان باشد و اگر هم دارای عکس باشد با یک منگنه متصل می‌شود و به‌راحتی قابل تعویض است. یکی از معلمان مقطع دوره دوم متوسطه در شهرک قدس تهران هم که از ما خواسته نامش محفوظ بماند، از اجباری بودن مراقب ایستادن معلم‌ها در این آزمون در برخی از مدارس و ادارات آموزش‌و‌پرورش خبر می‌دهد. او با اشاره به عدم برنامه‌ریزی دقیق برای امتحانات نهایی امسال که دو پایه دیگر هم به آن اضافه شده، برای ما توضیح می‌دهد: «تا روز دوشنبه که در مدرسه حاضر بودم هنوز بسیاری از دانش‌آموزان از محل امتحان خود مطلع نبودند. برای برنامه مراقبت معلمان هم هنوز تصمیمی گرفته نشده بود.»  این معلم همچنین می‌گوید که حتی این سامانه برای ورود نمرات مستمر از دسترس خارج‌شده و فقط برای دریافت کارت ورود به جلسه فعال است. 
   
اپراتورهایی که هنوز معطل زیرساختند!
به‌گفته محمد‌مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه سال گذشته ۲۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی ثبت شده بود. حالا هم نداشتن کارت ورود به جلسه شبهات درباره تقلب‌های امتحانات نهایی را بیشتر می‌کند. البته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش، چند روز پیش اعلام کرده بود که دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های نهایی نگران دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نباشند، اگر دانش‌آموزی نتواند کارت ورود به جلسه را دریافت کند، از حضور در امتحان محروم نمی‌شود و می‌تواند با کارت شناسایی عکس‌‌دار مراجعه کند.محمدرضا نیک‌نژاد،کارشناس آموزش‌و‌پرورش درباره این اختلال به جام‌جم می‌گوید: «این موضوع خیلی دور از انتظار نیست، چرا که دربسیاری ازموارد هم این کمبودها وجود دارد اما خیلی به چشم نمی‌آید ولی در این مقطع حساس که قرار است هرسه پایه متوسطه دوم در امتحانات نهایی شرکت کنند، باید از قبل پیش‌بینی می‌شد که حجم مراجعه به این سامانه افزایش پیدا می‌کند و آموزش‌و‌پرورش باید این فضا را آماده می‌کرد.» البته پیش از این هم در زمانی که مدارس برای موضوعات مختلفی همچون آلودگی هوا مجازی بود، سامانه شاد با اختلالاتی مواجه شده بود. نیک‌نژاد می‌افزاید: «قرار بود روی پلتفرم‌های مختلفی که وظیفه اپراتوری داخلی آموزش‌و‌پرورش را دارند، کار شود. این پلتفرم‌ها مشکلات جدی داشتند، مدیر مدرسه شکایت می‌کرد و شاید کار دست و پا شکسته پیش می‌رفت اما زمانی که این موضوع در یک نمایی بزرگ‌تر قرار می‌گیرد، خود را به‌صورت جدی‌تری نشان می‌دهد. این نشانه ضعف یک بخش بزرگی از دولت است.»

وعده‌هایی از جنس مسئولان!
پیش‌بینی زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش برای شرکت‌کنندگان امتحانات نهایی امسال این بود که حدود یک‌میلیون‌و۲۰۰هزارنفرنیزبرای ترمیم نمره‌درآزمون‌های نهایی شرکت کنندکه باتوجه به این موضوع،تعداد شرکت‌کنندگان امسال را حدود سه میلیون نفر تخمین‌زده بود. آیا فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌هایی برای این سه میلیون نفر کار سختی است؟ گویا وعده و وعید مسئولان هم کاری از پیش نمی‌برد و فقط نگرانی دانش‌آموزان را دو‌چندان می‌کند،چراکه پس از این موضوع هم مرکز اطلاع‌رسانی این وزارتخانه بسیار فعال شده وخبرهایی مبنی بر استقرار میز پاسخگویی امتحانات نهایی در برخی استان‌های کشور را درکانال خود منتشرمی‌کند.به هرحال بایدمنتظر ماندتاتدابیرجدید این وزارتخانه رابرای ورود دانش‌آموزان به امتحانات نهایی دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها