مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر استان کرمان خبرداد:

افزایش 20 درصدی حقوق مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر

مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایراستان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین:

افراد فاقد بیمه دیگر نگران آینده خود نباشند

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان وعشایر درسال ۸۳،به استناد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی تشکیل شدتا وزارت رفاه و تأمین اجتماعی امکان استفاده از بیمه را برای روستاییان و کشاورزان هم فراهم کرده و عدم اشتغال در شهر و همچنین فعالیت در مشاغل سنتی روستایی و عشایری مانعی برای استفاده از خدمات بیمه نباشد.
کد خبر: ۱۳۹۰۰۵۰
نویسنده حکمت قاسم خانی. جام جم کرمان

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛اجرای طرح بیمه اجتماعی عشایروروستاییان،قدمی درجهت تأمین نیازهای این قشرزحمت کش بوده است و سبب شده که تاحدودی تبعیض طبقاتی کنترل شودوهمچنین روستانشینان باعضویت دربیمه اجتماعی کشاورزان کمی از آینده خود خیالشان آسوده باشد.
اکنون صندوق بیمه روستاییان وعشایر علاوه بر ساکنین مناطق روستایی وعشایری،افراد مشمول ساکن درشهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت که فاقد هر گونه بیمه اجتماعی هستند را نیز تحت پوشش خود قرار می دهد.به همین منظور ودرجهت آشنایی با فعالیت ها و خدمات این صندوق بیمه ای درپهناورترین استان کشور بامحمدمیرجعفری، مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر استان کرمان به گفتگو نشستیم. 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر چه افرادی را تحت پوشش خدمات خود قرار می دهد؟


حدود10 سال قبل افراد جامعه هدف ما محدودمی شد به کسانی که ساکن روستاها ومراکز عشایری بودند،اما با اصلاح ماده 3 قانون جامع رفاه وتامین اجتماعی واژه کشاورزان به بیمه روستاییان وعشایر اضافه شد و وقتی موضوع پیشه و شغل این افراد برای بیمه شدن درنظر گرفته شد ما به نوعی به سمتی حرکت کردیم که تمام افرادی که در جامعه ما فاقد هر گونه بیمه اجتماعی بوده ومشمول هستندو توان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را ندارند بتوانند با پرداخت مبلغی کم به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر دربیایند.

برهمین اساس تمامی افراد خانم واقا که سن بالای ۱۸سال و زیر ۵۰ سال دارند،از جمله افراد ساکن مناطق روستایی،عشایر و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر جمعیت که فاقد بیمه هستند،می توانند با مراجعه به ١٠٢ موسسه کارگزاری ما در استان کرمان که به صورت خریدخدمت با ما همکاری می کنند و متشکل از دهیاری ها، شرکت های تعاونی روستایی وعشایری وموسسات خاص بیمه روستاییان وعشایر هستند با ارائه مدارک شناسایی و انجام مراحل ثبت نام که به صورت الکترونیکی انجام می شود عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر شوند وبا پرداخت حداقلی حق بیمه درآینده از مزایای بازنشستگی وازکارافتادگی این صندوق استفاده کنند.

دراستان کرمان چندنفر تحت پوشش خدمات بیمه ای این صندوق هستند؟


ما حدود ٨۵ هزارنفر بیمه شده اصلی در استان کرمان داریم که اگر با ضریب نرخ جمعیتی ٣/٢حساب کنیم حدود ٢٠٠ هزار نفر بیمه شده این صندوق هستندکه از این تعداد١٠هزار و ٩٢۵ نفر دارند از ما مستمری دریافت می کنند.  

متقاضیان چه مبلغی را باید به عنوان حق بیمه پرداخت کنند؟


افراد با پرداخت حق بیمه ۲۰درصدی از سالانه ۶۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۵۹۶ هزار تومان می توانند از مزایای بازنشستگی و از کار افتادگی بهره مندشده و مستمری دریافت کنند.
کسانی که امکان پرداخت حق بیمه را به صورت یکجا ندارند می توانند آن را طی٢ قسط ۶ماهه ویا ۴ قسط ٣ماهه بپردازند.همچنین دولت دو برابر سهم بیمه شده را به عنوان حق بیمه سالیانه پرداخت می کند ویک فرصت بسیار خوب برای کسانی است که بیمه اجتماعی ندارند. 

کسانی که عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر هستند چه زمانی می توانند از مستمری بازنشستگی واز کارافتادگی استفاده کنند؟


کسانی که ١۵سال سابقه پرداخت حق بیمه و حداقل ۶۵ سال تمام را داشته باشند می توانند از مزایای بازنشستگی پیری استفاده کنند.افرادمتقاضی ازکارافتادگی ناشی ازبیماری وحوادث مختلف توسط ما به کمیسیون پزشکی معرفی می شوند ودر آنجا برابربا آیین نامه فرد را معاینه واگر واجدشرایط ازکارافتادگی باشد آن را با هر میزان سنوات پرداختی حق بیمه،از کارافتاده می کنند واگر از کارافتادگی اش ناشی از کار نباشد باید حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

مزیت های بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان وعشایر نسبت به بیمه تامین اجتماعی چیست؟


یکی از مزیت های  بیمه اجتماعی  کشاورزان،روستاییان وعشایر این است که وقتی یک زن و شوهر هر دو بیمه می شوند اگر زن فوت کند مستمری فوت  آن زن  به فرزندان پسر کمتر از١٨ سال ودختران مجرد آن پرداخت می شود.انتقال سوابق بیمه ای از تامین اجتماعی به صندوق بیمه روستاییان وعشایر وبالعکس از دیگر مزیت ها است؛به گونه ای که کسانی که چندسال حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده اند و شرایط بازنشستگی ندارند می توانندسوابق بیمه تامین اجتماعی رابه صندوق بیمه روستاییان وعشایر منتقل کنند و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
 
این صندوق چه تسهیلات دیگری را برای بیمه شدگان در نظر گرفته است؟ 


ما از پایان سال جاری تسهیلات ۵ میلیون تومانی را به مستمری بگیران پرداخت خواهیم کرد وهمچنین تحت پوشش قراردادن بیمه تکمیلی مستمری بگیران این صندوق که در حال حاضر به صورت آزمایشی دراستان های آذربایجان شرقی، اصفحان وهمدان در حال انجام است،از دیگر برنامه های ما می باشد.
از سوی دیگر بازده زمانی پرداخت مستمری فوت در این صندوق به بازماندگان از زمان فوت بیمه شده  کمتر از دو هفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها