زیر و بم اعتراض‌های دانشجویان در آمریکا و اروپا‌

صدای غزه از قلب آمریکا

از حدود دو هفته قبل که دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمریکا در همبستگی با مردم غزه و اعتراض به حمایت کشورشان از اسرائیل دست به تحصن زدند، مسئولان دانشگاه و دولت آمریکا از روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند به این اعتراض پایان دهند اما نه‌فقط موفق نشده‌اند، بلکه اقدامات سرکوبگرانه آنها همچون بنزینی بوده که باعث شعله‌ور شدن آتش اعتراضات شده و این آتش به سایر دانشگاه‌های آمریکا سرایت کرده و مرزها را پشت سر گذاشته و اکنون دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای غربی شاهد اعتراضات مشابه هستند.
کد خبر: ۱۴۵۴۸۷۱
 
تظاهرات دانشجویی علیه جنگ غزه بیش از شش ماه است که در سراسر آمریکا در حال برگزاری است اما اقدامات ناشیانه اخیر پلیس آمریکا باعث شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات شد که با گذشته متفاوت است و نگرانی مقامات آمریکایی را به‌دنبال داشته است. اولین اقدامی که از سوی پلیس آمریکا صورت گرفت و عملا جرقه گسترش اعتراضات اخیر را زد، حمله پلیس به کمپ تحصن دانشجویان در دانشگاه کلمبیا در ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) بود اما این اشتباه باعث شد بر حجم معترضان افزوده شود و این اعتراضات به‌سرعت به سایر دانشگاه‌ها نیز سرایت کرد.  با افزایش حجم و شدت اعتراضات، مدیریت دانشگاه‌ها به شیوه‌های بی‌سابقه‌ای دانشجویان تظاهرکننده را سرکوب کرده‌اند و دست به بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان زده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها در اردوگاه‌ها و تحصن‌ها صورت گرفته است. تصاویر برخورد شدید پلیس با معترضان در روزهای گذشته در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است.  به گزارش رسانه‌های آمریکایی از زمان شکل‌گیری موج جدید اعتراضات از دانشگاه کلمبیای نیویورک و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا، حدود ۹۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.
   
بی‌اعتنایی دانشجویان به تعلیق
پس از حمله پلیس به چادرهای دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا در ۱۷ آوریل که اولین جرقه گسترش اعتراضات اخیر را زد، به نظر می‌رسد تعیین ضرب‌الاجل از سوی روسای دانشگاه برای معترضان، دومین اشتباهی بود که از سوی مسئولان آمریکایی صورت گرفت و باید منتظر تبعات این اقدام بود. مقام‌های دانشگاه کلمبیا تا ساعت ۲ عصر دوشنبه به وقت نیویورک به دانشجویان معترض مهلت داده بودند که با جمع‌کردن چادرهای خود، کمپ اعتراضی به جنگ غزه را از محوطه دانشگاه برچینند  وگرنه ممکن است با اقدامات تنبیهی از جمله تعلیق از تحصیل روبه‌رو شوند اما دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا نیویورک با نادیده‌گرفتن ضرب‌الاجلی که دانشگاه برای ترک کمپ آنها اعلام کرده بود، عملا از بن‌بست مذاکرات خود با رئیس این دانشگاه خبر دادند. دانشجویان دانشگا‌ه‌های آمریکا و به‌ویژه دانشگاه کلمبیا خواستار قطع رابطه مالی و کاری دانشگاه با افراد ی هستند که به جنگ غزه مرتبطند و اعلام کرده‌اند تا به خواسته خود نرسند به تحصن پایان نمی‌دهند. 
   
آغاز تعلیق دانشجویان
به‌دنبال مخالفت دانشجویان معترض با ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی دانشگاه برای پایان‌دادن به تحصن، مسئولان دانشگاهی روند تعلیق آنها از تحصیل را آغاز کردند.  دانشگاه کلمبیا اعلام کرد: «به‌دلیل مخالفت دانشجویان با پایان تحصن، تعلیق آنها از تحصیل را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های‌مان برای اطمینان از ایمنی محوطه دانشگاه آغاز کرده‌ایم.» با این حال هیأت مذاکره‌کننده دانشجویان دانشگاه کلمبیا تاکید کرد: «تا زمانی که دانشگاه سرمایه‌‌های خود را از اسرائیل خارج نکند، به حرکت خود ادامه می‌دهیم و تسلیم تهدیدها یا روش‌های تحریفی که در معرض آن هستیم، نخواهیم شد.»کارکنان و استادان دانشگاه کلمبیا برای جلوگیری از ورود نیروهای امنیتی به محل تحصن همبستگی با غزه و محافظت از دانشجویان خود، دیوار انسانی را در مقابل ورودی این محل تشکیل دادند. از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره نیز از آمریکا گزارش داد که با وجود اقدامات نیروهای امنیتی برای سرکوب این اعتراضات، دانشجویان دانشگاه‌های «اِروین» و «ریورساید» در کالیفرنیا نیز تحصن علنی علیه جنگ غزه را آغاز کردند.
   
ادامه حملات پلیس
علاوه بر تهدید دانشجویان به تعلیق، حملات پلیس نیز ادامه دارد و در ادامه سرکوب دانشجویان معترض، حمله پلیس‌های اسب‌سوار به معترضان در یک دانشگاه ایالت لوئیزیانا خبرساز شده است.پلیس شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا به تجمع دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه تولین حمله و چندین نفر را دستگیر کرد.مقام‌های دانشگاه تولین اعلام کردند که حداقل شش نفر در جریان تجمع حمایتی از فلسطین به اتهام نقض قوانین دانشگاه بازداشت شدند. با این وجود خیزش دانشجویان در دانشگاه‌های مهم آمریکا ادامه دارد و دانشجویان دانشگاه‌هایی نظیر ویسکانسین میلواکی، ارواین کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا ریورساید و دانشگاه فناوری ماساچوست به جمع دانشجویان معترض پیوستند.تصاویر منتشرشده از تجمعات دانشگاه ویسکانسین درشبکه‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان این دانشگاه باسر دادن شعارهایی چون «ماهمه فلسطینی هستیم»، از مسئولان دانشگاه درخواست کردند تا سرمایه‌گذاری درتولیدات سلاح‌هایی راکه درراستای منافع جنگ غزه است،متوقف کنند.این دانشجویان همچنین ازمسئولان دانشگاه خود درخواست کردند که درجنگ بین فلسطینیان وصهیونیست‌ها بی‌طرف باشند وازرژیم صهیونیستی جانبداری نکنند.گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دوشنبه‌شب پلیس آمریکا به سمت دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه ویرجینیا حمله برد.
   
تسخیر ساختمان معروف کلمبیا توسط دانشجویان
در شرایطی که خبرها از آغاز موج دستگیری و روند تعلیق دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا حکایت دارد، رسانه‌های آمریکایی از تسخیر ساختمان موسوم به «سالن همیلتون» در این دانشگاه خبر می‌دهند. طبق گزارش نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان، تعدادی از دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا، این ساختمان معروف راتسخیر کردند؛ ساختمانی که در جریان اعتراضات علیه جنگ ویتنام و اعتراضات علیه رژیم آپارتاید هم تسخیر شده بود. بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی،معترضان دردانشگاه کلمبیا ساعاتی پس از آن‌که دانشگاه روندتعلیق دانشجویان راآغاز کرد، در سراسر محوطه دانشگاه راهپیمایی و ساختمان همیلتون را اشغال کردند.

اعتراض گزارشگر سازمان ملل به تعلیق دانشجویان
در شرایطی که اعتراضات دانشجویی در غرب با وجود فشارهای حامیان اسرائیل ادامه دارد، تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا صدای گزارشگر سازمان ملل را درآورده است. ماری لالور در صفحه ایکس درباره آغاز روند تعلیق دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا پیامی منتشر کرد و درباره نقض حقوق اولیه دانشجویان برای اعتراض هشدار داد. این گزارشگر ایرلندی نوشت: «من گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای می‌شنوم مبنی بر این‌که اگر دانشجویان به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود در دانشگاه کلمبیا در آمریکا پایان ندهند، با تعلیق مواجه خواهند شد.» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره مدافعان حقوق بشر هشدار داد که تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا، «نقض واضح حقوق آنها برای برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز است».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها