سابقه ساخت برنامه‌های مخصوص بانوان به مواردی چون «سیمای خانواده» برمی‌گردد. آن زمان مخاطب اصلی آیتم‌های این برنامه، خانم‌های خانه‌دار بودند که قلم و کاغذ به دست، مقابل تلویزیون می‌نشستند تا طرز تهیه انواع غذا و... را یاد بگیرند.
سابقه ساخت برنامه‌های مخصوص بانوان به مواردی چون «سیمای خانواده» برمی‌گردد. آن زمان مخاطب اصلی آیتم‌های این برنامه، خانم‌های خانه‌دار بودند که قلم و کاغذ به دست، مقابل تلویزیون می‌نشستند تا طرز تهیه انواع غذا و... را یاد بگیرند.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۰۵
نویسنده منیژه خسروی - روزنامه‌نگار

«سیمای خانواده» موارد تربیتی و مفاهیم سبک زندگی را هم در برمی‌گرفت و آرام‌آرام سر و شکلش متفاوت شد و محتوای آن متنوع. در کنار آن، زنان و خاصه مادران جایی ثابت در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون داشتند اما غالب آنها از کلیشه‌های رایج پیروی می‌کردند.

با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و همزمان با تغییر نیازها، جنس برنامه‌سازی با موضوع زنان و مادران تغییر کرد. از میان نمونه‌های متاخر می‌توان برنامه «مامان‌ها»ی شبکه سه را مثال زد که هدف آن انتقال تجربه است. مخاطب این برنامه مادران جوان هستند که می‌توانند در تجربه دیگران مثل ازدواج، بارداری، تربیت فرزند و... شریک شوند. اتفاق خوب جایی است که «مامان‌ها» صرفا سراغ قشری خاص نمی‌رود و تا جایی که دست سازندگان باز بوده، تلاش شده دغدغه مادرها با پایگاه‌های فکری و اجتماعی مختلف مورد توجه باشد.

علاوه بر این، شبکه پنج در سال‌های اخیر نیز سراغ برنامه‌ های مختص مادران رفته است. «مادرانه» روایت‌های دلنشینی است از واگویه مادران شهدا که از فرزندان خود می‌گویند و حرف‌های‌شان حکم الگو دارد. در همین شبکه برنامه «مهربانو» ساخته شده که سراغ زنان با مشاغل مختلف همچون پزشک، نویسنده، شاعر،کارآفرین و... می‌رود. حسن چنین برنامه‌ای این است که ثابت می‌کند زن مسلمان ایرانی، در کنار وظیفه مادری و تربیت فرزندان، نقش موثر خود در جامعه را هم ایفا می‌کند. «آشپزی با مامان» دیگر تلاش شبکه پنج برای اهتمام به مادران است که در قالب مسابقه به سرانجام رسیده است. این مسابقه فضایی صمیمانه میان مادر و فرزندان را به بهانه موضوع جذاب آشپزی به تصویر می‌کشد.

شبکه نسیم با تولید برنامه‌های «نفس» و «لالایی» مادران ایران زمین را قاب گرفته است. این دو برنامه پایگاه مادرانی است که با عشق، ایمان و مِهر بی‌پایان خود، خانواده را مدیریت می‌کنند و منشا تربیت نسلی کوشا و پویا می‌شوند. در سال‌های اخیر، برنامه‌های مختلف تلویزیون اهتمامی ویژه به مادران داشته‌اند که بخشی از آن در قالب نام‌هایی که ذکرشان رفت به بار نشسته است. در کنار آن برنامه‌های روتین خانواده‌محور شبکه‌ها نیز سهم به‌سزایی برای مادران و نقش آنها در نظر گرفته‌اند. حالا در برنامه‌های مختلف و متعدد سیما، زنان صرفا «مطبخی» نیستند، بلکه به نقش خاص آنها در مدیریت خانواده و تربیت فرزندان اشاره می‌شود. انتظار می‌رود تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر و مهم با تولید برنامه‌های متفاوت و جذاب، جنبه‌های مختلف اهمیت زنان و مادران در خانه و جامعه را یادآور شود. به روایت دیگر، تلویزیون هم باید بر جایگاه خاص مادران تاکید داشته باشد، هم نمونه‌های موفق را به عنوان الگو معرفی کند و هم این که نقش آموزشی خود را از یاد نبرد. همچنان خیلی از مادران چشم به قاب تلویزیون می‌دوزند و نیازهای مختلف آموزشی، تربیتی و ... را از این طریق تامین می‌کنند. برنامه‌سازی با موضوع مادران، کاری است حساس و سخت که باید توام با ایده‌های خلاقانه و فراگیر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها