مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند پلیس بریتانیا هفته پیش وزیر خارجه سابق اسرائیل را برای پاسخ دادن به سوالاتی در باره جنایات جنگی در غزه فرا خوانده بود.
کد خبر: ۹۱۹۱۲۰
پلیس انگلیس وزیر خارجه سابق اسرائیل را احضار کرده بود

به گزارش جام جم آنلاین ، پنج‌شنبه گذشته زیپی لیونی که برای شرکت در کنفرانسی در لندن بود احضاریه پلیس بریتانیا را دریافت کرد اما بعد از گفتگوهای مقامات بریتانیایی و اسرائیلی، این احضاریه لغو شد.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این احضاریه به بحران غزه در سال‌های ۹-۲۰۰۸ مربوط می‌شود، زمانی که لیونی وزیر خارجه و معاون نخست وزیر بود.

لیونی که اکنون نماینده اتحادیه صهیونیست، ائتلاف سیاسی چپ میانه در کنست، مجلس اسرائیل است برای شرکت در کنفرانسی به لندن سفر کرده بود که برگزارکنندگان آن روزنامه اسرائیلی هاآرتص و انجمن یهودیان بریتانیا بودند.

به نوشته روزنامه هاآرتص سوال‌های پلیس بریتانیا درباره جنایات جنگی احتمالی و نقض پیمان ژنو در جریان عملیات گلوله‌های سربی در غزه در سال‌های ۹-۲۰۰۸ بوده است.

پس از دریافت نامه پلیس، تماس‌های دیپلماتیک بلافاصله آغاز و به لیونی مصونیت دیپلماتیک اعطا شد بنابراین او دعوت پلیس بریتانیا را برای پاسخ‌گویی به سوالات رد کرد.

در سال ۲۰۰۹ صدور حکم بازداشت لیونی در بریتانیا باعث تنش دیپلماتیک بین اسرائیل و بریتانیا شد و لیونی سفر خود را به بریتانیا لغو کرد.

منبع: بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها