موتورسواری دولا دولا نمی‌شه

این روزها ساخت بازی و اپلیکیشن اندروید در کشورمان حسابی داغ است. در این میان درآمدهای میلیونی سازنده‌های این اپلیکیشن‌ها و رویای یک‌شبه پولدار شدن، هر چه بیشتر این آشفته بازار را رونق بخشیده و باعث شده افراد زیادی با مهارت و دانش ناکافی قدم به این بازار بگذارند که نتیجه‌اش رشد قارچ‌گونه اپلیکیشن‌های معمولی است.
کد خبر: ۸۳۳۲۷۴
موتورسواری دولا دولا نمی‌شه

البته کم نیستند بازی‌هایی که بی‌سر و صدا راه خود را در میان مردم باز کرده‌اند و جامعه‌ای را هدف گرفته‌اند که مخاطب میلیونی دارد.

ابراهیم مسجدیان، سازنده بازی موتوری است که بتازگی بازی‌اش در کافه بازار منتشر شده و توانسته با وجود گذشت زمان اندکی از عرضه، با تقاضای افزونی همراه شود.

این بازی با این ایده طراحی شده که فضا، کاراکتر و موسیقی‌اش بازیکن را به دهه 60 ایران می‌برد و قصه‌ای را برای او روایت می‌کند که برخاسته از کوچه و خیابان‌های شهر است.

مسجدیان و تیمش که سال‌هاست در حوزه گیم فعالیت می‌کنند چند اثر موفق را در کارنامه دارند. او از تلاش گروهی و زمان شش ماهه‌ای که برای این بازی گذاشته‌اند تعریف می‌کند و می‌گوید در شرایط کنونی بازی‌سازان کم‌سن و سال و بی‌تجربه زیادی داریم که در حال شکل دادن به مارکت اندروید کشور هستند و به نظر او این اتفاق باید بیفتد تا به بلوغ و مهارت در این عرصه برسیم، هر چند افرادی هم وجود دارند که به کل با چنین شرایطی مخالفند و برخلاف سازنده موتوری فکر می‌کنند.

بازی «موتوری» چه دارد که مردم این‌قدر آن را دانلود کرده‌اند؟

شاید باورتان نشود ولی هیچ تبلیغی نکردیم! به نظرم کار با کیفیت راه خودش را باز می‌کند و نیازی به راه انداختن هیاهو ندارد.

ما کار خاصی برای شناساندن این بازی انجام ندادیم و فکر می‌کنم همان سبک و سیاق خاص و ساخت محیطی که برای همه ما آشناست باعث شد این همه از این بازی استقبال شود.

کاربر ایرانی که موتوری را بازی می‌کند با هر قسمت از بازی حتی خانه‌ها و خیابان‌ها ارتباط برقرار می‌کند، زیرا همان چیزی است که در محیط واقعی شهر دیده است که به نظرم تاثیر بسیار مهمی در جذب مخاطب داشته است. مردم بخوبی محصول خوب را از بد تشخیص می‌دهند و از آن حمایت می‌کنند.

هر روز تعداد زیادی بازی و برنامه جدید روی کافه بازار قرار می‌گیرد که محصول افرادی است که بیشتر سن و سال پایینی دارند و هیچ تجربه‌ای در بازی‌سازی نداشته‌اند، اما از روی علاقه و پولدار شدن به این کار دست زده‌اند.

بازی‌هایی می‌شناسم که نهایتا 500 بار دانلود شده‌اند و به موفقیتی نرسیده‌اند، اما بازی ما تا این لحظه 700 هزار بار در کمتر از یک ماه دانلود شده است.

راستش خودمان هم پیش‌بینی نمی‌کردیم تا این حد از بازی استقبال شود و فروش کند، اما واقعیت کاملا متفاوت شد.

حتما پول زیادی از بخش فروش این بازی نصیب‌تان شده، این‌طور نیست؟

درآمد خرید درون برنامه‌ای خوب است، اما با توجه به هزینه‌ای که برای بازی شده همچنان راه درازی برای سوددهی و کسب موفقیت در پیش داریم؛ زیرا به نظرم یک بازی موفق باید تا یک سال دوام بیاورد و خوب فروش کند تا بشود روی آن حساب کرد وگرنه درآمد کوتاه مدت و شانسی توفیقی ندارد و گذراست.

ایده موتوری را از کجا گرفتید؟

من و دوستانم که یک تیم هستیم، چند سالی است در حوزه ساخت بازی فعالیت می‌کنیم. تا پیش از ساخت این بازی روی چند پروژه بازی سیستم‌عامل اندروید و PC کار کردیم که محصولات موفقی هم از آب درآمد.

یک بار در ده روز بازی ساختیم و خیلی از آن استقبال شد، در حدی که همچنان مردم آن را دانلود می‌کنند و کمی درآمد از آن داریم.

یک‌سال پیش تصمیم گرفتیم کاری متفاوت با کارهای قبلی بکنیم و بازی‌ای بسازیم که ایرانی باشد؛ منظورم از ایرانی این است که مردم‌مان کاملا با بازی ارتباط برقرار کنند. جلسه گذاشتیم، کلی بحث و گفت‌وگو کردیم و ایده‌های زیادی رد و بدل شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم یک بازی بسازیم که متعلق به فرهنگ همین چند سال پیش کشورمان است.

سعی کردیم در تک‌تک مراحل و المان‌های بازی از عناصری استفاده کنیم که برای مخاطب ایرانی بخصوص دهه شصتی‌ها آشناست و از موتور استفاده کردیم و نام بازی را هم موتوری گذاشتیم، زیرا به نظرمان موتورسواری جذاب است.

کمی در مورد جزئیات فنی بازی توضیح دهید.

طراحی بازی دوبعدی است که کار طراحی آن را در نرم‌افزار فتوشاپ انجام دادیم، سپس در 3D Max کار مدل‌سازی و انیمیت را به اتمام رساندیم و در نهایت مثل همه بازی‌های دیگر از موتور یونیتی استفاده کردیم، زیرا خروجی برای همه پلتفرم‌ها و PC می‌دهد.

ما مشکل و محدودیت حجم بازی را داشتیم، زیرا اعتقاد داریم حجم بازی تاثیر بسزایی در میزان استقبال از آن دارد و مردم بازی کم حجم را راحت‌تر دانلود می‌کنند.

با توجه به این موضوع دسته فرمان و زین تمامی موتورهایی را که در بازی می‌بینید در یک نقطه قرار دادیم تا خروجی کار سبک شود، اما این کار مشکلاتی داشت، زیرا ساخت همه موتورها با یک اسکلت و قرار دادن کاراکتر روی آن دشوار بود.

برای ساخت خیابان‌ها طراح‌مان از چند گاراژ و مکانیکی عکس گرفت و از روی آنها مدلسازی کرد. همچنین موسیقی‌های کوچه خیابانی انتخاب کردیم که به فضای بازی بخورد، اما از هر موسیقی چند ثانیه‌ای بریدیم تا هم حجم پایین بماند و خواننده از دستمان گله‌مند نشود.

برای آهنگ‌ها بیش از 50 موسیقی این سبکی گوش دادیم که در نهایت چهار تا را انتخاب کردیم.

عده‌ای از کاربران بازی‌تان می‌گویند برخی کاراکترهای موتوری شبیه «امین حیایی» است، آیا طراحی‌هایتان را از روی هنرپیشه‌ها انجام داده‌اید؟

راستش به خودمان هم گفته‌اند، اما کاملا اتفاقی بوده و از روی عمد این کار را نکرده‌ایم، تشابه اتفاقی است!

این همه بازی ایرانی در کافه بازار داریم و گاهی بازی‌های پرسر و صدایی برای رایانه شخصی یا موبایل منتشر می‌شود. با این همه بازی و شلوغی در چه جایگاهی هستیم؟

وضع بازی‌سازی در ایران خیلی بد است، شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌ساز زیادی را می‌شناسم که سال گذشته بوده‌اند، اما الان خبری ازشان نیست.

یکی از مهم‌ترین علت‌های این شکست توقع سازنده‌ها از دولت و نهادهای مسئول برای جذب حمایت است. تا یک بازی خوب ساخته می‌شود سازنده آن دوست دارد حمایت‌های زیادی دریافت کند و پروژه‌های بزرگ و پولساز پشت در شرکت در انتظار باشد، در صورتی که راهش این نیست.

پول درآوردن در این کار وابسته به مردم است نه دولت، در تمام دنیا به همین شکل است. به نظرم سازنده‌ها باید دنبال روشی باشند که بتوانند درآمدهای خود را از فروش و تبلیغات در بازی تامین کنند نه این‌که منتظر حمایت بمانند.

همین عامل آفت بازی‌سازی ما شده که پیشرفت آن را با مشکل مواجه کرده است. البته کمبود ایده‌ها و کارهای جذاب هم هست همان‌طور که گفتم بیشتر بازی‌سازها با یک دید تجاری وارد آن می‌شوند و به شکست می‌خورند.

برای بازی‌سازی واقعا باید عاشق این کار بود. با وجود این نباید فراموش کنیم ایران در آغاز این راه است و باید آزمون و خطا را پشت سر بگذاریم تا به مرحله پختگی برسیم.

خوانندگانی که حرف‌های شما را می‌خوانند، ممکن است با دیدن بازی‌تان رویای پولدار شدن با یک بازی به سرشان بزند. توصیه‌تان چیست؟

من تنها یک توصیه دارم، برای بازی‌سازی اول گیمر خوبی باشند و عاشق بازی ساختن و برای درآمد سراغ این کار نروند. همچنین اگر می‌خواهید بازی بسازید به اندازه پولی که دارید این کار بکنید و از خرج اضافه روی پروژه اجتناب کنید.

برای آینده موتوری چه تصمیمی گرفته‌اید؟

اکنون منتظریم ببینیم موتوری تا چه اندازه مورد اقبال قرار می‌گیرد و از همین الان به ساخت نسخه دوم آن فکر می‌کنیم و بزودی آپدیتی روی همین نسخه منتشر می‌کنیم که کاراکترها و پس‌زمینه جدید به بازی اضافه می‌کند.

با این‌که مشتری iOS در کشورمان قشر خاصی است و درآمد بازار اندروید را ندارد، قصد داریم بزودی نسخه پلتفرم اپل را هم منتشر کنیم و خیلی به بازار خارج از ایران فکر می‌کنیم.

جالب است برای کار کردن با ناشران خارجی در درجه اول نسخه iOS محصول اهمیت دارد تا اندروید، اما در ایران این اندروید است که توانسته اکوسیستم سوددهی برای توسعه‌دهنده‌ها ایجاد کند.

نام ایده: بازی «موتوری»

دانلود: bit.ly/1WIwSuk

ابراهیم مسجدیان، سازنده بازی «موتوری»

ابراهیم 35 ساله، طراحی و انیماتوری بازی را در کنار مدیریت پروژه انجام داده است. او که تجربه ساخت چند بازی را در کارنامه خود دارد، از کودکی رویای بازی‌سازی را در سر می‌پروراند. او دیپلمش را در رشته انسانی گرفته و تحصیلات دانشگاهی ندارد.

رامین فتوت - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صابر سبحانی
Kazakhstan
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
۰
۰
سلام
نمیشه یك بخشی از صفحه بازی كلیك رو به من اختصاص بدین در قالب چند جمله كوتاه بطور هفتگی درباره صنعت بازی ایرانی صحبت كنم؟ مثلا این هفته:
بازی ارتش های فرازمینی به همه ما ثابت كرد پیشرفت در صنعت بازی كاملا ممكن است و یادمون باشه ارتشها بعد از یكسال تاخیر منتشر شده است.
راستی،بخش ارتباط با مای سایتتون اصلا وضع درستی نداره.من با فایرفاكس و اكسپورر نتونستم از ارسال شدن تماسم مطمئن بشم
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
۰
۰
میخواهم با ابراهیم مسجدیان مصاحبه داشته باشم

نیازمندی ها