رییس حوضه آبریز زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور از تأسیسات آبی استان بوشهر بازدید کرد؛

تقدیر از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای بوشهر

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه از توقف عملیات احداث چهار سد برای تثبیت آب در دریاچه ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۷۲۳۰۹۸
توقف عملیات  ساخت  4 سد برای تثبیت آب دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، سیدمرتضی موسوی افزود: برای تثبیت آب این دریاچه در ماه‌های اخیر، وزارت نیرو سدهایی را که موجب افزایش برداشت از منابع آب حوضه می‌شد، ساماندهی کرد.

وی گفت: در این راستا شاهد توقف احداث سد سیمینه رود، باراندوز و نازلو در استان آذربایجان غربی و سد لیلان چای در آذربایجان شرقی بودیم و آب ذخیره شده سد شهید مدنی هم فقط برای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد.

وی با تاکید بر کاهش قابل توجه میزان بارش و روان آب‌های سطحی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: روند بلندمدت آب تجدیدشونده این حوضه هشت میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده که این روند در 18 سال اخیر به هم خورده و حجم آب تجدیدشونده و میزان روان آب‌های حوضه به هفت میلیارد و 24 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که بحث مدیریت مصرف باید از بخش کشاورزی آغاز شود، گفت: 92 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و اگر ما بخواهیم برای پایداری منابع آب کشور گامی برداریم، باید راه‌های کاهش مصرف آب کشاورزی همچون اصلاح روش‌ها و استفاده از سامانه‌های جدید آبیاری را تقویت کنیم.

وی از تصویب 26 مصوبه و 98 طرح اجرایی برای احیای دریاچه خبر داد و گفت: در زمان حاضر این طرح‌ها در مرحله تامین اعتبار قرار دارد.

وی درباره بحث رهاسازی آب از پشت سدها برای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در این طرح تمامی جوانب کار باید درنظر گرفته شود؛ برخی از این سدها همچون سد بوکان، عمده آب موردنیاز شهرها و روستاهای استان آذربایجان شرقی و غربی را تامین می‌کنند؛ از طرفی بزرگ‌ترین شبکه آبیاری که بیشترین سطح زیرکشت را دارد، حوضه زرینه رود است که از همین سد بوکان تامین می‌شود.

newsQrCode
برچسب ها: سد دریاچه ارومیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها