چند روز پیش گروهی از فعالان مصری با برگزاری کنفرانسی خبری، آغاز به کار حزب سیاسی جدیدی تحت‌عنوان تحرد(آزادی) را اعلام کردند. بنا به گفته این افراد، هدف این حزب و گروه سیاسی جمع‌آوری امضا در حمایت از نامزدی محمد البرادعی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است.
کد خبر: ۶۶۱۳۶۱
تلاش برای مقابله با السیسی در مصر

محمد فوزی، هماهنگ‌کننده ارشد این گروه اظهار کرد: تحرد طی روزها و هفته‌های آینده تظاهرات متعددی در تمامی استان‌های مصر با هدف دعوت از البرادعی برگزار خواهد کرد.

وی افزود: ما از البرادعی می‌خواهیم به خواسته‌های انقلابیون جامه عمل بپوشاند و وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شود. او همچنین ادعا کرد تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از نامزدی البرادعی برای ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌اند.

فوزی همچون برخی دیگر از بنیانگذاران این گروه سیاسی، از اعضای سابق جنبش تمرد است؛ تمرد در واقع آن جنبشی بود که با هدف جمع‌آوری امضا علیه محمد مرسی آغاز به کار کرد و در نهایت با برگزاری تظاهرات گسترده، زمینه برکناری او را فراهم ساخت. این گروه جدید برخلاف تمرد، مخالف نامزدی عبدالفتاح السیسی است و می‌گوید البرادعی، نامزدی غیرنظامی است که می‌تواند به بهترین نحو ممکن درخواست‌های انقلاب 25 ژانویه را تحقق بخشد.

ایمان المهدی، سخنگوی تحرد اظهار کرد هیچ ارتباطی میان این حزب و اعضای ناراضی تمرد وجود ندارد. در واقع جنبش تمرد پس از کسب موفقیت در زمینه جمع‌آوری امضا علیه محمد مرسی و اخوان‌المسلمین، دچار اختلافات فراوانی شد.

در نوامبر 2013، جنبش تمرد از محمد بدر و محمد عبدالعزیز فاصله گرفت؛ در واقع این دو نفر نمایندگان تمرد در کمیته 50 نفره‌ای بودند که مسئولیت اصلاح قانون اساسی را به‌عهده داشت. در ادامه حسن شاهین و مای وهب، سخنگویان تمرد اعلام کردند دیگر جزو اعضای این جنبش نیستند. آنها پس از جدا شدن از این جنبش اعلام کردند برخی از پایه‌گذاران تمرد خواسته یا ناخواسته زمینه‌ساز ورود دوباره نظامیان به عرصه سیاسی شدند و علاوه بر این، چشمان خود را روی ظلم‌هایی که بر مردم رفت، بستند. در فوریه 2014، برخی از اعضای سرشناس و مهم تمرد از نامزدی حمدین صباحی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند.

مهتاب الجنانی، سخنگوی تحرد در روز اعلام به کار این جنبش اظهار کرد: ما به این دلیل از تمرد جدا شدیم که دیدیم این جنبش به اصول و خواسته‌های انقلاب 25 ژانویه پشت کرده و اعمال خشونت از سوی سازمان‌های امنیتی را تائید می‌کند.

محمد البرادعی، دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درماه آگوست سال گذشته از مقام خود به عنوان معاون رییس‌جمهور استعفا کرد و دلیل این استعفا را برخورد خشن علیه طرفداران محمد مرسی دانست که در نتیجه آن صدها نفر کشته شدند.

وی در نامه استعفای خود به رییس‌جمهور موقت نوشت: «برای من سخت است مسئولیت تصمیماتی را به‌عهده بگیرم که به هیچ وجه از آنها راضی نیستم. من نمی‌توانم در پیشگاه خداوند مسئول ریخته شدن حتی یک قطره از خون شهروندان باشم. من معتقدم برای مقابله با وضع موجود، راهکارهای صلح‌آمیز متعددی وجود دارد.»

فوزی در مورد دلیل حمایت از البرادعی عنوان کرد: البرادعی و خانواده‌اش از زمان ریاست جمهوری مبارک، تحت فشار بوده‌اند. هم مبارک و هم شورای عالی نیروهای مسلح مصر، او را فردی خائن و عامل بیگانه معرفی کرد. این رفتاری بود که دولت مرسی نیز در قبال او داشت. وی افزود: البرادعی با آلوده نکردن دست‌هایش به خون انسان‌های بی‌گناه، انقلاب را در مسیر درستش هدایت کرد.

البته الجنانی به این موضوع اشاره می‌کند که هنوز البرادعی پاسخ مثبتی به تحرد نداده است. او می‌گوید اگر البرادعی به درخواست آنها پاسخ مثبتی ندهد، بی‌شک به‌دنبال حمایت از نامزد دیگری خواهند رفت. حمدین صباحی، نامزد دیگری است که اعضای تحرد به آن اشاره می‌کنند.

بنا به گفته افرادی همچون فوزی، هدف تحرد متحد کردن نیروهای انقلابی برای ممانعت از بازگشت مصر به دوران حسنی مبارک است. خواسته آنها از مقامات و رسانه‌های مصری این است که در قبال تمام نامزدها بی‌طرف بوده و صحت انتخابات آینده را تائید کنند.

طبق انتظار، جنبش تمرد به شکل‌گیری تحرد واکنش نشان داد و اعلام کرد این اقدامات در واقع تلاشی برای به‌حاشیه بردن این جنبش است. المهدی، سخنگوی تمرد در این زمینه اظهار کرد: اعضای این جنبش جدید می‌گویند دلیل حمایت از البرادعی به سبب محکوم کردن سرکوب طرفداران مرسی در میدان‌های النهضه و رابعه العدویه است. همین موضوع نشان‌دهنده رابطه پنهانی این جنبش با اخوان‌المسلمین است.

منبع: هفته‌نامه الاهرام
مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها