رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته حدود ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت غیرمجاز تغییر کاربری پیدا کرده که عمدتا به سمت ساخت ویلا و رستوران بوده است.
کد خبر: ۶۵۲۰۱۴
تغییر کاربری 60 هزار هکتار زمین کشاورزی برای ویلاسازی

قباد افشار در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، افزود: تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی، امنیت غذایی 20 نفر را به خطر می اندازد البته زمین کشاورزی به ازای هر نفر دو هزار 400 متر مربع است.

وی اضافه کرد: از این رو باید دو اقدام انجام دهیم نخست جلوی تغییر کاربری ها را بگیریم که اکنون با تشکیل گشت های ویژه و یگان حفاظت از اراضی با همکاری نیروی انتظامی در بیشتر مناطق تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز را آغاز کردیم.

افشار گفت: هم اکنون گشت ویژه حفاظت از اراضی در استان های تهران، خراسان رضوی و مازندران شکل گرفته و به زودی در استان های گلستان، گیلان و قزوین و بقیه کلان شهرها مانند اصفهان و قم نیز تشکیل خواهد شد.

وی افزود: اعتبار در این باره از یک 100 میلیارد ریال به بیش از 400 میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته که نشان از حمایت دولت است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دیگر اقدام ما باید جلوگیری از خرد شدن اراضی باشد زیرا این موضوع به اندازه تغییر کاربری کشاورزی را تهدید می کند بنابراین باید با دادن مشوق مردم را تشویق کنیم تا قطعات زمین را بزرگتر و اقتصادی کنند تا بتوان در آن تولید مکانیزه انجام داد.

افشار با اشاره به اینکه بعضی از تغییر کاربری ها اگر با مطالعه باشد درست به نظر می رسد گفت: تغییر کاربری برای ساخت کارخانه، فرستنده ها و ترمینال ها از جمله اینهاست اما کسانی که می خواهند کارهای اقتصادی انجام دهند لازم است قبل از اقدام مجوز کسب کنند تا هم دچار خسارت نشوند و هم به اراضی ملی آسیب نرسانند.

وی افزود: باید تغییر کاربری باغ ها، زمین های یکپارچه و دشت ها و همچنین زمین های زراعی آبی ممنوع شود.

افشار گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئول هماهنگی و حفظ کاربری اراضی است که البته در این باره با قوه قضائیه هماهنگی داریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: شهرداری ها و دهیاری ها باید از صدور پروانه های غیرمجاز در خارج از محدوده شهرها و روستاها جلوگیری و دستگاههای خدمات رسان نیز از ارائه خدمت در این موارد خودداری کنند.

افشار گفت: بخش زیادی از 60 هزار هکتار اراضی که تغییرکاربری غیرمجاز داشته از دهیاری ها و یا شهرداری های مجوز گرفتند که اخیرا با هماهنگی های انجام شده قرار شد حریم شهرها و روستاها بیشتر مورد حفاظت قرار گیرد.

وی افزود:‌بیشترین تغییر کاربری ها عمدتا به سمت ساخت ویلا و رستوران ها بوده است.

افشار گفت: برای کارهای خدماتی و عمومی اراضی کلاس 4 و 5را که تولید کشاورزی در آنها پایین است در نظر گرفتیم اما بنا داریم که کریدوری را تعیین تکلیف کنیم که از تغییر کاربری اراضی و تبدیل دشت های یکپارچه و همچنین اراضی زیرسطح ها جلوگیری شود.

newsQrCode
برچسب ها: کشاورزی اراضی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها