ساخت و سازهای غیرقانونی در مراتع مازوچال مازندران

مرتع مازوچال در مازندران، یکی از زیباترین و بکرترین مراتع کشور است که از چندی پیش، بخشی از آن از سوی عده‌ای و بدون این که مشخص شود از چه مرجعی مجوز دریافت کرده‌اند، تصرف شده و هر روز بر جمعیت این منطقه مرتعی افزوده می‌شود.
کد خبر: ۷۱۵۴۶۲

به گزارش ایرنا، در حالی که سرهنگ یوسف‌علی ادیب، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران در پنجم شهریور ماه در یک نشست خبری در نوشهر از عزم جدی برای کوتاه‌کردن دست متجاوزان از عرصه‌های طبیعی خبر داده و اعلام کرده بود عرصه‌های مرتعی مازوچال منطقه نشتای تنکابن، از متجاوزان پس گرفته می‌شود، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

سرهنگ یوسف‌علی ادیب با بیان این که احکام قضایی برای رفع تصرف حدود پنج هکتار از عرصه‌های مرتعی این منطقه صادر شده که بزودی اجرا خواهد شد، در آن نشست خبری افزود: طی یک ماه گذشته، دست‌کم شش واحد مسکونی در این منطقه تخریب شده و تلاش می‌شود در آینده نزدیک نیز نسبت به تخریب تعدادی دیگر از واحدهای مسکونی منطقه اقدام شود.

این مقام مسئول در منابع طبیعی تاکید کرد افراد صاحب نفوذ در گذشته بر اساس ماده 147 برای این میزان اراضی، بدون استعلام از منابع طبیعی سند دریافت کرده بودند که با تصمیماتی که در شورای حفظ حقوق بیت‌المال از سوی مسئولان نهادهای ذی‌ربط گرفته شد، برای پس گرفتن این اراضی، حکم رفع تصرف دریافت کرده‌ایم.

در همین حال محمدمعصومی، فرماندار کلاردشت نیز به ایرنا گفت: استقرار 200 نفر به عنوان جمعیت ثابت در این منطقه مرتعی که تا چندی پیش کسی در آن ساکن نبوده است، جای شگفتی دارد و به طور دقیق مشخص نیست مجوز احداث بنا در این منطقه و تصرف زمین‌های آن از سوی چه مرجعی صادر شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت نیز با بیان این که ساخت و سازهای صورت گرفته در مازوچال واقع در غرب کلاردشت بدون مجوز منابع طبیعی صورت گرفته است، گفت: برخی ادارات با اراده خود برای اراضی ملی تصمیم‌گیری و مجوز صادر می‌کنند، در حالی که وظیفه اصلی در چنین مواردی به عهده اداره منابع طبیعی است که نماینده قانونی دولت محسوب می‌شود.

مجید یحیایی‌راد افزود: حفظ بیت‌المال وظیفه تمام نهادهای دولتی است و وقتی برخی ادارات مجوزهایی صادر می‌کنند، دست اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از حمل مصالح و ساخت و سازها تا حدی بسته می‌شود.

وی با بیان این که در تقسیمات کشوری و طبق نظر وزارت کشور، منطقه مازوچال جزو شهرستان تنکابن و بخش نشتا و دهستان کترا است، گفت: با این حال این منطقه در حوزه منابع طبیعی تنکابن محسوب نمی‌شود، بلکه در حوزه منابع طبیعی کلاردشت قرار دارد و در واقع حوزه منابع طبیعی کلاردشت، کل شهرستان کلاردشت و بخشی از شهرستان چالوس و همچنین بخشی از شهرستان تنکابن را در بر می‌گیرد.

یحیایی تصریح کرد: از سوی دیگر، شهرستان عباس‌آباد هم مدعی اداره مازوچال و مراتع اطراف است و ادارات آن در صدور برخی مجوزهای ساخت و ساز در این منطقه فعال هستند.

وی تاکید کرد: منابع طبیعی اکنون برای حفظ اراضی ملی شکایت کرده و برخی از اسناد مالکیت غیرقانونی را با صرف زمان و هزینه ابطال کرده و بعد از ابطال، دادخواست قلع و قمع و تخریب آن را از دادگاه خواستار شده است.

به هر روی نکته اصلی در اظهارات این مقام مسئول در منابع طبیعی این است که عده‌ای براحتی بدون حتی مراجعه به مسئولان منابع طبیعی، به تصرف اقدام می‌کنند که این خود نشان از ناقص بودن فرآیند نظارت بر حفظ منابع طبیعی است که تداوم این روند لطمه به منابع ملی و طبیعی را تشدید خواهد کرد.

مازوچال منطقه‌ای جنگلی است که به دلیل رویش درخت بُلَندمازُو که نوعی بلوط است و در زبان محلی به آن مازُو می‌گویند، به این نام مشهور شده است.

حوزه منابع طبیعی کلاردشت دارای 26 هزار هکتار جنگل و 24 هزار هکتار مرتع است و به دلیل نزدیکی به پایتخت و داشتن آب و هوای مناسب، بشدت در خطر تصرف اراضی ملی و ساخت و ساز غیرمجاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها