رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی برخی اظهارات مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده گفت وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، گفت: هم درخواست‌کننده ملاقات و هم درخواست‌کننده تماس تلفنی و انجام‌دهنده این تماس رئیس‌جمهور آمریکا بود.
کد خبر: ۶۰۱۵۱۴
درخواست‌کننده گفت وگو«اوباما» بود

علاءالدین بروجردی در پی برخی اظهارات مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز به لحاظ اقتدار ملی در شرایطی قرار گرفته که آمریکا به عنوان یک ابرقدرت متقاضی ملاقات و تماس و ارتباط با ایران است وگفت وگوی اخیر رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور آمریکا به درخواست ایالات متحده بوده است.

وی ادامه داد:‌ اگر سیاست‌های‌ آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نکند، هیچ سودی را مترتب این گونه تماس‌‌ها و مذاکرات نمی‌بینم و آمریکا باید با توجه به مجموعه شرایط پیش‌آمده نقطه پایانی بر این ظلم بزرگ علیه ملت ایران که اعمال تحریم‌های غیرقانونی است بگذارد تا شاهد تحولی دراین زمینه باشیم.

بروجردی در ادامه به گفت وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا بعد از 35 سال و همچنین مذاکره وزرای امور خارجه این دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: فرم میز مذاکره نشان می‌داد که مذاکره از نوع دوجانبه نبوده است و در حاشیه مذاکرات 1+5 گفت وگویی حاشیه‌ای داشته‌اند.

وی اظهار داشت: اینکه ما مواضع‌مان را بااقتدار مطرح کنیم و مطالبات ملی را عنوان کنیم و از حقوق ملی دفاع کنیم حائز اهمیت است که بایستی تحولات بعدی از سوی آمریکایی‌ها صورت گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران یک خواست عمومی است و اینکه آمریکایی‌ها متقاضی ملاقات هستند این اقتدار به برکت سیاست‌های قاطعانه نظام در برابر استکبار بوده و به برکت خون شهدا، عزت مالی ما صورت گرفته است.

بروجردی در ادامه به درخواست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر امور خارجه برای حضور در جلسه این کمیسیون به جهت تشریح سفر هیات ایرانی به نیویورک اشاره کرد و گفت: سفر وزیر امور خارجه به سازمان ملل متحد یکی از طولانی‌ترین سفرهای رسمی است و قطعا بعد از بازگشت آقای ظریف، از وی دعوت خواهیم کرد در جلسه کمیسیون حضور یابد.

وی افزود:‌ البته از آنجایی که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آقای روحانی را به نیویورک همراهی کردند طی هفته جاری موضوع سفر هیات ایرانی به نیویورک را بررسی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به سطح دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 که 23 و 24 مهرماه سال جاری در ژنو برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت:‌ آنچه در این دور از مذاکرات مهم است محتوای آن است نه سطح مذاکرات.

بروجردی ادامه داد: ممکن است این مذاکرات در سطح وزرای خارجه نبوده و در سطح معاونین وزرای امور خارجه باشد ولی محتوای این نشست مهم است.

وی افزود:‌ آنچه در این مذاکرات باید صورت بگیرد به رسمیت شناختن حق جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با انرژی هسته‌ای بوده که حائز اهمیت است و همچنین رفع تحریم‌ها از انتظاراتی است که افکار عمومی ما نسبت به نتایج دور بعدی مذاکرات ایران با 1+5 دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: باید حقوق جمهوری اسلایم ایران در این دور از مذاکرات مورد توجه قرار گیرد و طبیعی است که در چنین فضایی می‌شود به یک تفاهم مبتنی بر منافع متقابل رسید.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها