عبدالفتاح السیسی که حدود دو ماه پیش با کمک برخی گروه‌های مصری محمد مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد، این تصور را داشت که مردم مصر از این حرکت او قانع شده و هیچ اعتراضی نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۹۹۸۶۶
نامگذاری بر یک الاغ صاحبش را روانه زندان کرد

اولین اعتراض جدی حامیان مرسی به این تصمیم در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه با خشونتی فراوان از سوی نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.

حال مصری‌ها فهمیدند اعتراض‌شان نه‌تنها راه به جایی نمی‌برد، بلکه جان خود آنها را نیز به خطر می‌اندازد. شاید همین تصورات باعث شد تا عمر عبدالمجد، کشاور مصری اهل جنوب به دنبال روش دیگری برای اعتراض برود.

او نام الاغ خود را السیسی گذاشت و کلاهی نظامی روی سر آن قرار داد. اما همین کار باعث شد تا نیروهای پلیس او را به اتهام توهین به فرمانده ارتش به زندان بیندازند.

شاید کشاورز ساده‌ای که به هیچ گروه و حزب سیاسی تعلق ندارد، خواست با این راه اعتراض خود را نسبت به شرایط مصر نشان دهد، اما نوع برخورد زمامداران کنونی مصر با او، با حاکمان چند سال پیش در مصر و دیگر کشورها هیچ تفاوتی نداشت.

البته این نوشته سعی ندارد روش استفاده شده از سوی این کشاورز مصری را تائید کند زیرا تحقیر و توهین به انسان‌ها در هر حالتی، اقدامی مذموم و ناشایست است، اما وقتی مردم یک کشور راه‌های مسالمت‌آمیز برای اعتراض را امتحان کرده و به جوابی جز خشونت نرسیده‌اند، ممکن است به این روش‌ها متوسل شوند.

شاید اگر عمر عبدالمجد و هزاران مصری دیگر از نوع برخورد حکومت با خود مطمئن بودند، روش اعتراضی آن جوان بیست و سه ساله اهل ترکیه را امتحان می‌کردند.

آن جوان در اوج درگیری‌های چند ماه گذشته در ترکیه، به نشانه اعتراض چند ساعت بدون حرکت و ساکت در یکی از میدان‌های اصلی استانبول ایستاد.

به این ترتیب سکوت او همان فریاد اعتراضش شد و از سوی دیگر مانع از آن شد که توسط پلیس دستگیر شود.

حسین خلیلی‌ -‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
افلاطون
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
۰
۰
در این كشاكش سیاسی، بعضی از مردم جو گیر هستند و فقط منتظر یك شلوغی اند.

نیازمندی ها