محور ارومیه ـ سرو یکی از سرشاخه‌های اصلی ترانزیتی کشور با گذشت نوزده سال از آغاز عملیات اجرایی تنها با پیشرفت فیزیکی 30 درصد همچنان بلاتکلیف در انتظار تخصیص اعتبار رها شده است.
کد خبر: ۵۸۵۶۰۸
19 سال زمان برای ساخت یک بزرگراه

این طرح با هدف تسهیل و تسریع در روند جابه‌جایی کالا و مسافر و فراهم کردن زمینه‌های توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ایجاد بستری مناسب برای تجارت با اروپا به‌عنوان طرح ملی از سال 73 آغاز شد، اما از سال گذشته طرح از ملی به استانی تقلیل و روند کند تزریق اعتبارات آن نیز کندتر شد.

یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در‌باره این طرح اظهار کرد: با گذشت بیش از 19  سال این طرح از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار نیست.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه استان به لحاظ هم مرز بودن با سه کشور خارجی و نیز شاهراه ارتباطی ایران به اروپا افزود: این طرح به طول 55 کیلومتر با کندی روند اجرا مواجه بوده که نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط است.

وی با تاکید بر اتمام هر چه سریع‌تر این محور ترانزیتی گفت: توجه به زیر‌ساخت‌ها متناسب با موقعیت ویژه استان در کنار مزیت‌های کم‌نظیر جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کند.

 

کمبود و تزریق نامناسب اعتبارات

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز محور ترانزیتی ارومیه ـ سرو را به‌عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی مبادلاتی استان برشمرد و گفت: متاسفانه کمبود و تزریق نامناسب اعتبارات موجب کندی روند اجرای طرح شده است.

خلیل محبت‌خواه با بیان این‌که محور تزانزیتی ارومیه ـ سرو به طول 55 کیلومتر از سال 73 آغاز شده است، افزود: این در حالی است که اعتبارات این طرح در این سال‌ها به میزان دو کیلومتر، دو کیلومتر یا پنج کیلومتر تزریق شده و همه اعتبارات طرح یکجا پرداخت نشده است که طرح به اتمام برسد.

وی ادامه داد: بر این اساس به محض اختصاص اعتبار به این طرح، روند اجرای کار تسریع می‌یابد و اگر کل اعتبار مورد نیاز یکجا پرداخت می‌شد، امروز نیز این طرح خاتمه و آماده بهره‌برداری می‌شد.

محبت‌خواه با بیان این‌که تاکنون 22 کیلومتر از این محور اتمام یافته است اظهار کرد: هشت کیلومتر نیز در دست اجراست و تا دو تا سه ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان این‌که اعتبار مورد نیاز این طرح در سال جاری هنوز ابلاغ نشده است، گفت: در صورت تامین اعتبارات کامل و مورد نیاز، این اداره کل آمادگی دارد محور ارومیه ـ سرو را در عرض دو سال اجرا و آماده بهره‌برداری کند.

وی با بیان این‌که اجرای هر یک کیلومتر بزرگراه به ده میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اعلام کرد: اعتبارات هزینه شده از سال 73 تاکنون برای این طرح 150 میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که پیشرفت فیزیکی طرح از پیشرفت ریالی آن جلوتر است گفت: ‌اکنون بیش از 20 تا 30 میلیارد ریال به پیمانکاران این طرح بدهکار هستیم.

وی از چهاربانده شدن این محور ترانزیتی خبر داد و گفت: این طرح تا سال گذشته به‌عنوان یک طرح ملی بوده، ولی از سال گذشته طرح استانی شده و وضع نامناسب تزریق اعتبارات موجب کندی روند اجرای آن شده است.

newsQrCode
برچسب ها: بزرگراه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها