وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده از هفته آینده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده از هفته آینده، گفت: افزایش اعتبار نظام سلامت هزینه نیست سرمایه گذاری است.
کد خبر: ۵۸۱۰۵۶
پرداخت حق الزحمه پزشکان خانواده از هفته آینده

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، محمدحسن طریقت منفرد در برنامه نبض (جمعه شب) شبکه خبر، تخصص و فوق تخصص گرایی را از مهمترین چالش های نظام بهداشت و درمان کشور دانست و افزود: اولویت اول در حوزه بهداشت و درمان مسئله پیشگیری است و پس از آن مراقبت های اولیه و طب عمومی در اولویت دوم قرار می گیرد که تخصص و فوق تخصص گرایی نیز در اولویت های بعدی این حوزه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان کشور با همت و تلاش مردم و دولت، امکانات زیادی به وجود آمده است، ادامه داد: در حال حاضر نظام سلامت کشور از نظر نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و اعتبارات پیشرفت زیادی کرده است؛ اما در چند سال اخیر ساختار نظام سلامت دچار لطمه و آسیب شده است. از این رو مردم این پیشرفت ها را لمس نکرده اند؛ لذا مهمترین چالش حوزه بهداشت و درمان کشور، عدم اجرای قانون است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در ادامه به ضرورت اجرای قانون اشاره کرد و اظهارداشت: اگر طب عمومی را احیا کنیم، چالش های نظام سلامت رفع خواهد شد؛ چرا که مشکل امروز حوزه بهداشت و درمان، عدم کارایی لازم بخش عمومی کشور است که در حال حاضر 80 درصد از امکانات و منابع این حوزه از سرمایه های ملی و مردم تامین می شود.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه در مجلس ششم تصمیم گرفته شد که تعرفه گذاری بخش خصوصی را به صنف واگذار کنیم، گفت: با این تصمیم گیری تعرفه بخش خصوصی 10 برابر بخش دولتی شد. همچنین پزشکان مجاز به فعالیت در هر دو بخش خصوصی و دولتی هستند. بنابراین پزشکان با دریافت هزینه بیشتر در بخش خصوصی انگیزه لازم برای خدمت رسانی در بخش دولتی را ندارند؛ اما طبق قانون پزشکان می بایست در یکی از این دو بخش ارائه خدمت دهند.

وی با بیان اینکه هرچه اعتبار در حوزه بهداشت و درمان افزایش پیدا کند، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری محسوب می شود، افزود: ساختار بخش سلامت کشور همچون ظرفی است که کف ندارد و هر که مضروف در آن بریزیم، پر نمی شود؛ لذا بحث کمبود اعتبارات و منابع مالی در بخش بهداشت و درمان جهان شمول است و مختص به کشور نیست.

ضرورت آموزش پزشکان عمومی

 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار پزشک عمومی و صد رادیولوژیست فارغ التحصیل داریم که طبق قانون باید خدمت کنند گفت: پزشکان عمومی با آموزش های لازمی که  می بینند حق دارند در جایی که فوق تخصص نیست، آموزش هایی که دیدند را به مردم ارائه دهند، ولی متاسفانه ما این اجازه را به آن ها ندادیم.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه در حال حاضر  وضعیتی درست کردیم که 70 هزار پزشک عمومی که خدمت دهنده اصلی نظام سلامت هستند را خلع سلاح کرده ایم، افزود: با انحصار طلبی که خودمان ایجاد کردیم مردم را از خدمات محروم ساختیم، با توجه به اینکه محدودیت منابع جهان شمول است باید سرانه ها را مدیریت کنیم یعنی انسان محور توسعه است و باید از امکانات و سرمایه ها به بهترین نحو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه  پزشک عمومی مسئول صیانت از امانت بیمار است، ادامه داد: همه مردم با اجرای طرح پزشک خانواده یک پرونده سلامت دارند تا خدمات ارائه شده به آن ها ثبت شود و پزشک خانواده نیز براساس راهنما به بیمارش ارائه خدمت می دهد که در سامانه ارجاع امکانات  زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 30 درصد از اعتبارات همچنان محقق نشده است، گفت: ما در زمان جنگ با کمترین امکانات معجزه آفریدیم و امروز نیز باید سطح بهداشت و درمان را ارتقاء دهیم، و پزشک عمومی دغدغه اصلی اش سلامت محوری و پیشگیری است و باید در راستای اجرای عدالت گام بر دارد.

طب عمومی اولویت اصلی نظام سلامت

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در قانون سوم، چهارم و پنجم برنامه توسعه به طب عمومی توجه شده است، گفت: پزشک خانواده وظیفه دارد تا مصرف را با منبع متعادل کند تا این نابسامانی ها بر طرف شود و حداکثر بهره وری را از امکانات  داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی به معنای گرفتن خدمات خارج از بخش دولتی است، افزود: بخش دولتی کارایی لازم را ندارد، و از مراکز دولتی به درستی بهره نگرفتیم با توجه به اینکه 80 درصد امکانات بهداشت و درمان کشور را در اختیار بخش دولتی است پس اگر پزشکان انگیزه برای فعالیت داشته باشند می توانیم سرمایه گذاری در بخش دولتی را ارتقاء دهیم.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه یا قانون را قبول نداریم که باید عوضش کنیم و یا قانون را قبول داریم که باید اجرایش کنیم ادامه داد: باید به احیای جایگاه علمی اقتصادی و اجتماعی پزشکان عمومی بپردازیم و با دید سلامت محور و از تمامی توانایی ارائه خدمت نگاه کرد، لذا در تغییر  ساختار باید قانون را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که پزشکان عمومی در حین خدمت آموزش مجازی را در راستای ارتقای جایگاه علمی ببینند اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم به پزشکان عمومی اقبالی ندارند که این باید فرهنگ سازی شود که مردم بدانند پزشکان عمومی می توانند همچون متخصصان فعالیت کنند و کاری نیست که او نتواند انجام دهد و اگر ما  بخواهیم پزشک خانواده تربیت کنیم چند سالی طول خواهد کشید.

 پزشک خانواده در حال پویایی است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در وضعیت  حال حاضر می توان پزشکان را به لحاظ علمی از طریق آموزش های مجازی ارتقاء دهیم گفت:  با راه اندازی سامانه ای تمام  مراحل ثبت نام  تا پرداخت حق الزحمه را آنلاین کرده ایم که تاکنون 25 هزار پزشک در طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده اند که از هفته آینده حق الزحمه ها به صورت آنلاین پرداخت می شود.

دکتر طریقت منفرد در پایان با بیان اینکه در اجرای طرح پزشک خانواده نیاز به هماهنگی دستگاه ها هستیم خاطر نشان کرد: پزشکان خانواده در حالت پویایی است و نیازی نیست از نقطه صفر آغاز کنیم لذا  باید آن را تقویت کنیم ما در اجرای طرح پزشک خانواده در نقطه آغازین هستیم باید نواقص آن را پیدا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها