مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت:

مانور گروهی آفرودسواران با اخلاق طبیعت گردی در تضاد است

تردد و مانور گروهی آفرود سوارها با اخلاق طبیعت‌گردی در تضاد است و تردد آنها در طبیعت منجر به آسیب‌های جدی به طبیعت، محیط زیست، حیات گیاهان و حیات وحش شده است.
کد خبر: ۱۴۴۹۸۶۲

به گزارش جام جم آنلاین،با اشاره به تردد گروهی خودروهای آفرود مجهز به لاستیک‌های پهن و بزرگ در اراضی جنگلی و مرتعی استان اظهار کرد: تردد آفرود سواران در طبیعت منجر به آسیب‌های جدی به محیط زیست، گونه های گیاهی و حیات وحش شده است.

وی افزود: جنگل‌ها و مراتع از ثروت‌های ملی است که حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن وظیفه همگانی به شمار می‌رود و هرگونه آسیب به آن و سهل‌انگاری در محافظت از آن برای نسل‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

قلی زاده خاطرنشان کرد: تردد خودروهای آفرود به صورت گروهی با روش‌ها و بازی‌های هیجانی خاص موجب فشرده شدن خاک، عدم زادآوری گیاهان و درختان، کاهش نفوذ پذیری آب به خاک و در نتیجه فرسایش آن در درازمدت، تخریب پوشش گیاهی، نشستن گرد و خاک بر روی اندام گیاهی و ایجاد آلودگی صوتی شده است.

وی با بیان اینکه تردد آفرودها در مراتع و طبیعت تهدید جدی برای حیات وحش است، ادامه داد: حضور و تردد آفرودها در طبیعت منجر به ناامنی و ترس و وحشت حیوانات شده است به طوری که حیات وحش منطقه به مکان‌های خارج از زیستگاه طبیعی و مناطق ناامن رانده می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه آفرودسواران و گردشگران اخلاق طبیعت گردی را رعایت نمی‌کنند. افزود: بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی زیر چرخ‌های خودروهای آفرود له می‌شود و وقتی که پوشش گیاهی با تردد این خودروها از بین می‌رود و رد پای تردد این خودروها بر جای می‌ماند، با بارندگی قسمت‌های آسیب دیده حالت گالی شکل پیدا می‌کند.

قلی زاده ادامه داد: تردد خودروهای آفرود از جاده‌های روستایی و جنگلی به ویژه پس از بارندگی منجر به تخریب جاده‌ها شده و مشکلات فراوانی برای تردد روستائیان ایجاد می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل تصریح کرد: طبق هماهنگی با مراجع قضایی و انتظامی با خودروهای آفرود که مناطق جنگلی و طبیعت بکر استان را نابود می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود.

آماده باش یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل در ایام نوروز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین از آماده باش کامل نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در ایام نوروز خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری و پیشگیری از هرگونه تخلف، تصرف احتمالی و ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه‌های منابع طبیعی استان ۱۹ تیم ویژه گشت و مراقبت در عرصه‌های طبیعی حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم در نظر گرفته شده تا در صورت بروز هرگونه آتش سوزی احتمالی در جنگل‌ها و مراتع استان در اسرع وقت نسبت به اطفا و جلوگیری از گسترش خسارت‌های احتمالی اقدام شود.

قلی زاده با تاکید بر این که طبیعت و منابع طبیعی به عنوان ودیعه و امانت الهی در اختیار ما قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و ارزش‌ منابع طبیعی لازم است تمامی اقشار مختلف مردم ضمن استفاده صحیح از این مواهب الهی، نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و مراقب این سرمایه‌های خدادادی باشند.

وی از عموم مردم درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی، تخریب، تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی استان مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها