رئیس صدا و سیما در پنجمین نشست سراسری افق تحول با اشاره به راه‌اندازی ۲۰۰کانال تلویزیونی مطرح کرد

بزرگ‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی

پنجمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در این همایش که بیش از ‌هزار مدیر سازمان صداوسیما در ستادو صداوسیمای استان‌ها در آن حضور داشتند سیاست‌های سازمان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تبیین و همچنین تحول رسانه ملی در محور سازوکارها بررسی ‌شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۳۶۹
 

بزرگ‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی

ابرماموریت رسانه ملی در ماه‌های منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌که یازدهم اسفند برگزار می‌شود، راه‌اندازی و اجرای طرح ۲۰۰ کانال انتخاباتی به عدد حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور است. رئیس رسانه ملی و معاونانش در این نشست به تبیین ابعاد مختلف این طرح از منظر اجرا پرداختند. مهمان ویژه این مراسم نیز احمد وحیدی وزیر کشور بود.
رئیس سازمان صداوسیما اقدام بزرگ انتخاباتی این سازمان را در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی، برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی در این دوره دانست و گفت: سازمان صداوسیما با شجاعت زیربار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تاکید رهبر‌حکیم انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند.
به گزارش روابط عمومی رسانه‌ملی، پیمان جبلی در پنجمین نشست سراسری افق تحول رسانه‌ملی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد با بیان این‌که این نشست به‌درستی رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و امیدوارم انتخابات پیش‌رو به آزمونی موفق برای رسانه‌ملی مبدل شود، گفت: البته نیت ما در این نشست ارائه گزارش اقدام انتخاباتی نبوده، بلکه در حال ارزیابی هستیم صداوسیما در مسیر تحول چه نسبتی با انتخابات و هر مناسبت و رویداد مهم دیگری دارد و کجای مسیر ایستاده است.وی با بیان این‌که طی دو سال‌ونیم گذشته زیرساخت‌های فکری خوبی برای اجرای سندتحول ایجاد شده به دو سرفصل در تحول رویکردی تحت عنوان «تولید محتوای رو به آرمان به‌جای محتوای تحت ضابطه» و «مدیریت خط سبزی به جای مدیریت خط قرمزی» اشاره و عنوان کرد: اقدام بزرگ انتخاباتی رسانه‌ملی در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی مصداق روشن این دو سرفصل و در واقع برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی در این دوره است.
رئیس رسانه‌ملی افزود: سازمان صداوسیما با شجاعت زیر بار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند. معتقدیم قوام و استمرار این نظام وابسته به مردم است و ضرورت مشارکت حداکثری همین‌جا نمود عینی‌می‌یابد. 
جبلی با بیان این‌که نهال تحول به‌تدریج دارد به بار می‌نشیند و رفته رفته طعم شیرین ثمره‌هایش را می‌چشیم، گفت: هرچند ارزیابی مسیر تحول امری لازم است؛ باقی ماندن در سند کافی نیست و باید با قدرت و سرعت بیشتری به سمت اجرا حرکت کرد. تبدیل آرزوها به برنامه و تبدیل برنامه به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری اهمیت به‌سزایی دارد و همکاران ما در بخش‌های مختلف به‌ویژه مرکز طرح و برنامه کمک می‌کنند تصویر‌روشن‌تری از تحقق تحول در رسانه‌ملی داشته باشیم. وی افزود: گرچه وقتی دو سال‌ونیم گذشته را مرور می‌کنیم، برخی نقاط روشن قابل تشخیص است. رئیس رسانه‌ملی شعار عدالت‌گستری را مورد توجه قرار داد و اظهارکرد: زمانی که عدالت را به‌عنوان سرفصل تحول ذکر کردیم به انتخابات فکر می‌کردیم، به این‌که عدالت‌گستری در انتخابات چه معنا و مصادیقی دارد. فلذا پخش راهپیمایی تراکتوری از روستا در روز ۲۲بهمن۱۴۰۰ یک حرکت نمایشی نبود و ادامه پیدا کرد تا به اینجا رسید و ۲۰۰ کانال انتخاباتی را راه‌اندازی کردیم.
جبلی به مرجعیت خبری رسانه‌ملی در بحران‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به دست گرفتن روایت اول در اتفاقاتی نظیر هک سامانه‌های سوخت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، بحران آب اصفهان و هک شبکه تلفن همراه در سال ۱۴۰۱ حاکی از عزم رسانه‌ملی برای تحقق تحول در دوره جدید است،گرچه همواره در این مسیر دچار چالش‌هایی بوده و هستیم و می‌دانیم هر رویکرد جدیدی مقاومت‌های محافظت‌کارانه‌ای را مقابل خود خواهد دید. 
وی دو چالش پیش‌روی تحول یعنی زمینه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رفع موانع را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: برای ایجاد نرم‌افزار، گفتمان، ترویج فکر و فرهنگ پذیرش تحول باید بسیار تلاش و راه‌های نرفته‌ای را طی کنیم. به همین علت خود را بی‌نیاز از نقد نمی‌دانیم. باب نقد را گشوده‌ایم و با این صراحت در برنامه «جام‌جم» آنتن زنده را به نقد خودمان اختصاص داده‌ایم. 
رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: ایجاد مقتضیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رفع موانع فکری فرهنگی احتیاج به زمان دارد و نباید ناامید و دچار سستی شویم. جبلی با اشاره به نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما که براساس آن ۶۳ درصد مخاطبان شرکت کننده اعلام کرده‌اند تابه‌حال شهر و استان‌شان را در مجموعه‌های نمایشی ملی ندیده‌اند، گفت: از این میزان ۸۷.۹ درصدشان گفته‌اند  به تماشای مجموعه‌های نمایشی‌ علاقه‌مندند که در فضای روستا تولید شده باشد. 
وی با بیان این‌که باید در همین مسیر عزم‌مان را جزم‌تر از قبل کنیم و زمان را از دست ندهیم، برخی سرفصل‌ها و راهبردهای عملیاتی شده سندتحول ازجمله حرکت جریان‌سازی سندمحور و پیگیری تا حصول نتیجه، تخصصی‌سازی تولید، سرفصل‌گشایی و تنوع بخشی به تولیدات، پرداختن به قهرمانان علمی، اعتباربخشی به زبان فارسی، تشکیل شورای دروازه‌بانی اخبار، استقرار نظام اثرسنجی، نهضت اقتباس، نهضت فصل دوم سازی و ... را مرور کرد و گفت: البته کارهای نکرده ما بیشتر از کارهای کرده است و باید تلاش کنیم سند تحول را تا نقطه مطلوب برسانیم.

بزرگ‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی
   
افتتاح کانال‌های انتخاباتی در استان‌ها   
علیرضا شریفی، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما در پنجمین نشست سراسری افق تحول با مرور آنچه در ماه‌های گذشته برای راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی محلی طی شده است، گفت: ستاد انتخابات سازمان اواخر مهرماه موضوع راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی را پیشنهاد داد. ابتدا معتقد بودیم کاری نشدنی است چون سختی‌های بسیاری دارد.وی ادامه داد: پیشنهاد اولیه استفاده از تی اس ۴ و ۳ بود، اما با چالش‌هایی همراه بود و نمی‌شد تبلیغات این تعداد نامزد را از بستر ملی پوشش داد. در نهایت باید طرح نویی ارائه می‌دادیم. باید بگویم که طراحی و اجرای طرح ۲۰۰ کانال خودش یک انقلاب و تحول بزرگ در حوزه فنی بود.معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در معاونت منابع مالی و مرکز طرح و برنامه برای تامین اعتبار این طرح، افزود: ورود برخی تجهیزات در شرایط تحریمی ‌بسیار دشوار بود و با وجود پیچیدگی‌های بسیاری که در مسیر وجود داشت این کار به ثمر نشست و کانال‌ها یکی پس از دیگری در حال بهره‌برداری است.
شریفی اضافه کرد: با این اقدام استان‌ها هرکدام به لحاظ فنی و توسعه کانال‌ها مانند جام‌جم وسعت یافته‌اند. وظیفه خود می‌دانم از همه همکارانم در رسانه ملی به‌ویژه معاونت فنی، امور استان‌ها و معاونت سیما قدردانی کنم. این طرح برکات بسیاری دارد و استان‌ها تا سال‌ها از آنها بهره‌مند خواهند شد. وی با بیان این‌که تاکنون ۸۵ درصد شبکه زیربار رفته و مابقی دو سه روز آینده زیربار خواهند رفت، ابراز امیدواری کرد تا مردم از این کانال‌ها به‌خوبی استفاده کنند و کارشان برای انتخاب ساده‌تر شود.

بزرگ‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی
   
رقابت نامزدهای انتخابات در کانال‌های محلی   
علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی رسانه ملی در پنجمین نشست سراسری افق تحول به تبیین عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی در ماه‌های اخیر پرداخت و گفت: توجه به دستگاه تقنینی کشور از نخستین روزهای استقرار مدیریت جدید سازمان، در معاونت سیاسی وجود داشت و نگاهی نو بر حکمرانی کشور و بازنمایی آن از رسانه ملی حاکم شد.وی افزود: در همین راستا باتوجه به آسیب‌شناسی وضعیت اداره کشور سیاست سندمحوری اتخاذ شد و پیگیری قوانین مترقی بر زمین مانده، جایگاه مجلس را به عنوان دستگاه تقنینی اعتبار بخشید. پخش علنی جلسات مجلس از شبکه خبر نیز در ماه‌های ابتدایی دوره مدیریت جدید آغاز شد، به‌گونه‌ای که اکنون می‌توان گفت بازنمایی مجلس در رسانه ملی در مقایسه با ادوار گذشته چندبرابر شده است. معاون سیاسی رسانه ملی با بیان این‌که موضوع انتخابات مجلس از اسفند سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و در نهایت ۱۶فروردین ستاد انتخابات تشکیل شد، گفت: این درحالی است که در دوره‌های قبل معمولا ستاد شش ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل می‌شد.
خدابخشی افزود: تاکنون ۵۵ جلسه در ستاد انتخابات برگزار شده است. مهم‌ترین کار این ستاد تهیه سند نقشه راه انتخابات به عنوان مبنای عمل در سازمان بود. پس از آن اجرای راهکنش‌ها بر اساس چهار راهبرد «امنیت»، «سلامت»، «مشارکت» و «رقابت» در دستورکار قرار گرفت و در کنار برنامه‌های جاری، در راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به طور ویژه به منصه ظهور رسید.وی با بیان این‌که تأکید ما در تاسیس این کانال‌ها، عملیاتی‌سازی راهبرد رقابت بود، گفت: قانون انتخابات مرداد ماه اصلاح شد و صداوسیما در تصویب قانون جدید نقش مهمی ایفا کرد و به واسطه آن مجاز شدیم فرصت‌های برابر رقابتی برای نامزدها در تلویزیون ایجاد کنیم. رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی با اشاره به این‌که یک عملیات سنگین فنی برای تاسیس ۲۰۰ کانال انتخاباتی انجام شد، گفت: معاونت‌های پیام نیز انبوهی از برنامه‌های متنوع را در موضوع انتخابات تهیه کرده‌اند که پخش عمده آنها از شبکه‌های مختلف آغاز شده است. برنامه‌های «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «بالاتر» در معاونت سیاسی از این جمله برنامه‌ها هستند. بنابر این گزارش، در انتهای بخش اول این نشست، رئیس رسانه ملی و وزیر کشور از خانواده شهدا (اصغر پاشاپور، مجید آل‌بوعلی و احمد حجتی‌پور) قدردانی کردند.

بزرگ‌ترین اقدام تحولی رسانه‌ملی

بسترسازی برای  مشارکت، شفافیت و رقابت سالم
احمد وحیدی، وزیر کشور در پنجمین نشست سراسری افق تحول، رسانه ملی را رکن مهمی در مقابله با جنگ شناختی دشمن دانست و گفت: سازمان صداوسیما همچنین یک پایه مهم جهاد تبیین است.وی افزود: این‌که رسانه ملی در شرایط کنونی و باوجود ابزارهای گسترده رسانه‌های معاند به مثابه یک جهادگر واقعی در میدان حاضر است بسیار حائز اهمیت است و در استقرار امنیت، ثبات و زمینه‌سازی برای تعالی و پیشرفت کشور نقشی تعیین‌کننده‌ دارد.وزیر کشور به اطلاع‌رسانی جامع رسانه ملی در همه مراحل انتخابات و به‌ویژه در دوران پیش‌ثبت‌نام‌ها پس از تصویب اصلاحیه قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: فاصله زمانی تصویب قانون تا اجرای آن کم بود و سازمان صداوسیما با اطلاع‌رسانی به موقع و تبیین مساله برای همه داوطلبان، کار مهمی انجام داد و ۴۹ هزار داوطلب پیش‌ثبت‌نام کردند. گام اول بسیار خوب و محکم برداشته شد و صداوسیما در گام‌های بعد هم خوش درخشید.
وحیدی با اشاره به این‌که راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی به عدد حوزه‌های انتخابیه کار بسیار ارزشمندی بود و جای تشکر ویژه از سازمان صداوسیما دارد، عنوان کرد: همیشه این دغدغه را داشتیم که نقش پول در انتخابات دارد پررنگ می‌شود و افراد ناچارند برای تبلیغ خودشان هزینه زیادی صرف کنند که عدالت انتخاباتی را مخدوش می‌کند. افراد شایسته بسیاری داریم که منابع کافی برای تبلیغ ندارند و از حضور در میدان انتخابات عقب می‌نشینند.
وی ادامه داد: در ریاست‌جمهوری تعداد نامزدها اندک است، اما در انتخابات مجلس کار دشوار بود به خصوص که شمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده تاکنون به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است. ساماندهی تبلیغاتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر ابتدا امری نشدنی قلمداد می‌شد، اما صداوسیما این کار را انجام داد و تحولی رقم زد.وزیر کشور با بیان این‌که علاوه بر ایجاد فرصت برابر رقابتی برای نامزدها، این حق مردم است که نامزدها را بشناسند عنوان کرد: کانال‌های انتخاباتی محلی بستر قوی‌تری را برای مشارکت، شفافیت، سلامت و رقابت انتخاباتی فراهم می‌کنند و حتما در مقوله امنیت هم به واسطه اطلاع‌رسانی به موقع، موثر‌ند. وحیدی بااشاره به این‌که انتخابات همواره پرشور و پرنشاط برگزار شده و یک جشن ملی است، گفت: خود مردم برگزار کننده واقعی انتخابات هستند، رأی می‌دهند و تعیین می‌کنند چه کسی نماینده خواهد بود. با همراهی رسانه ملی فرصت‌های خوبی فراهم است و با در میدان بودن همکاران صداوسیما می‌توان به گونه‌ای پیش رفت که همه سلایق سیاسی بتوانند مسائل‌شان را مطرح کنند و با مردم سخن بگویند.وی ادامه داد: حدود ۴۰ روز به موعد برگزاری انتخابات باقی مانده و باید حداکثر بهره‌برداری را در عرصه رسانه‌ای داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها