رئیس رسانه‌ملی در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) مطرح کرد

عقلانیت و خلاقیت چراغ راه مقابله با غرب

رئیس رسانه ملی در تشریح برنامه های انتخاباتی صدا و سیما مطرح کرد

برنامه عملیاتی برای افزایش مشارکت

از زمانی که خبر فعالیت ۲۰۰ کانال انتخاباتی برای تبلیغات انتخابات مجلس مطرح شد، بحث و حدس و گمان‌های بسیاری در این خصوص به میان آمد. رسانه ملی حالا در مقابل یکی از آزمون‌های دشوار خود ایستاده و تلاش کرده در جهت هر چه بیشتر مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی انتخابات گام بردارد. رئیس رسانه ملی به تازگی جزئیات کامل فعالیت ۲۰۰ کانال انتخاباتی را در کنار ارائه برنامه‌های سازمان صدا و سیما تشریح کرده است.
کد خبر: ۱۴۴۱۲۲۵
 
برنامه عملیاتی برای افزایش مشارکت
 
به گزارش جام‌جم، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در همین رابطه جزئیاتی از فعالیت کانال‌های انتخاباتی تلویزیون و تبلیغات نامزدهای انتخابات بر بستر صداوسیما رامطرح کرد. جبلی درخصوص دورکن اساسی جمهوریت واسلامیت نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: معتقدیم انتخابات در اشکال مختلفش نقش مهمی در تحقق این دو رکن اساسی ایفا می‌کند. تلاش ما این است چهار راهبرد انتخاباتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب یعنی «مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» را با استفاده از ظرفیت اساسی رسانه ملی در دو بعد مشارکت و رقابت فراهم کنیم. به موجب قانونِ انتخابات در دوره‌های قبل امکان استفاده از ظرفیت‌ صداوسیما برای تبلیغات مجلس وجود نداشت اما در اصلاحیه قانون این اجازه به رسانه ملی داده شد و ما آن را مغتنم شمردیم. با آن که قانون ما را مجاز کرده بود، اما خودمان تکلیف دانستیم تا در مسیر تحقق یکی از دو سرفصل اساسی دوره تحول رسانه ملی که یکی از آنها عدالت‌گستری است، عمل کنیم.
   
پیچیدگی‌های کانال‌های انتخاباتی 
وی تصریح کرد: فرصتی برای آن دسته از افراد که در دوره‌های قبل به‌واسطه عدم تمکن مالی و پشتیبانی جریان‌های قدرت از رقابت باز‌می‌ماندند فراهم شده است. مهم‌ترین مصداق عدالت انتخاباتی همین فرصت بود که قانون در اختیار ما گذاشت. راه‌اندازی ۲۰۰کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه امری بسیار دشوار و پیچیده بود و لازم می‌دانم از تلاش دست‌اندرکاران به خصوص همکاران فنی سازمان صداوسیما قدردانی کنم. طی هفت‌روز فرصت تبلیغات انتخاباتی کانال‌ها به صورت ۲۴ ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها خواهد بود. به طور متوسط ۱۰ هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار خواهیم داشت و هر نامزد ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات پیدا می‌کند که خودش و حامیانش را معرفی و درباره موضوعات اساسی اعلام نظر کند.
رئیس رسانه ملی گفت: شفاف‌سازی به شکل مطلوبی رخ خواهد داد و مردم با سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها آشنا می‌شوند که در آینده نیز معیاری برای پیگیری‌ها و مطالبات ما از نمایندگان منتخب مدنظر قرار می‌گیرد. معرفی حامیان، یک ابتکار جدید و مهم در اجتماعی‌سازی تبلیغات انتخابات مجلس است. حامیان به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم برای رای دادن به آن نامزد هستند. تأکید و تلاش ما رعایت عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه است. ویدئوهای ۲۰دقیقه‌ای برحسب تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه طی شبانه‌روز و در بازه زمانی هفت روزه تبلیغات بازپخش خواهد شد. مسلما این فرصت در حوزه‌های پرنامزد کمتر است تا جایی که ممکن است در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا ۲۰ مرتبه هم بازپخش داشته باشیم. بازپخش ویدئوهای تبلیغی در تمام ساعات شبانه‌روز در شرایط برابر انجام می‌شود.
   
رشد کمی و کیفی برنامه‌های انتخاباتی 
وی در خصوص فرصت تبلیغاتی نامزدهای تهران بیان کرد: حوزه انتخابی تهران ۳۰کرسی و ۲۴۰۰ نامزد دارد که موقعیت خاصی است. پاسخگویی به این امر در چهارحوزه انتخابیه استان تهران یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از بزرگ‌ترین چالش‌های ما محسوب می‌شود. به همین خاطر فقط برای تهران چهار کانال را راه‌اندازی می‌کنیم. راهکار دیگری که برای تهران درنظر گرفته‌ایم آن است که به جای افراد، ائتلاف‌ها از فرصت‌های تبلیغاتی درنظر گرفته شده به تعداد نمایندگان‌شان استفاده کنند. با وجود همه تدابیر امیدواریم ظرفیت ما پاسخگوی نامزدها در تهران باشد که ناگزیر به صرف نظر از حوزه انتخابیه تهران نشویم.
جبلی با اشاره به افزایش کمی و کیفی برنامه‌های عام انتخاباتی در شبکه‌های مختلف سیما و صدا گفت: به عنوان نمونه در معاونت سیاسی برنامه‌های «بالاتر»، «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «خاطرات نمایندگان» این شب‌ها در حال پخش هستند. در معاونت سیما رئالیتی شوی «کتاب قانون» از شبکه اول، «تقاطع» از شبکه چهار و «منطقه آزاد» از شبکه دو و همچنین برنامه «شش در دو» از رادیو تنها چند نمونه از برنامه‌های متنوعی‌اند که برای انتخابات تدارک دیده‌ شده‌اند. در شبکه‌های استانی نیز خاطرات چندهزار دست‌اندرکار برگزاری انتخابات ازاقشار مختلف مردمی دردوره‌های مختلف انتخابات ثبت و ضبط شده که در قالب برنامه‌های کوتاهی پخش خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در دهه فجر، خاطرنشان کرد: در روزهای آتی اطلاع‌رسانی پرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا تمام نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند. یک وبگاه را معرفی کردیم که هرنامزد ثبت‌نام، وجهی را واریز و برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی می‌کند. آیین نامه محتوایی تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات رسیده در اختیار نامزد قرار می‌گیرد و ضوابط فنی، شکلی، محتوایی و قانونی به اطلاع وی می‌رسد تا ویدئوی نامزدها دریافت شود. این ویدئوها در ساعت‌های مختلف پخش می‌شود و شبهه ایجاد نمی‌شود که فلان نامزد در یک ساعت پربازدید بوده. 
در عین حال، کانال‌های انتخاباتی در استان‌هایی که کمتر از چهارحوزه انتخابیه داشته‌اند افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از دوهفته قبل آغاز شده است. کانال‌های محلی در زنجان، قزوین، ایلام، یزد، هرمزگان وکهگیلویه و بویراحمد افتتاح شده‌اند و به‌تدریج درمابقی استان‌ها نیز درحال انجام است. خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم طی دو سه روز آینده به این فهرست می‌پیوندند و در نهایت دهه مبارک فجر آیین رسمی افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی برگزار خواهد شد. مردم می‌توانند با یک جستجوی ساده به اینها دسترسی داشته باشند. 
جبلی همچنین در خصوص فرصت تبلیغات افراد رد صلاحیت شده در مرحله اعتراض، گفت: براساس اعلام شورای نگهبان حتی تا یک روز قبل از شروع تبلیغات نیز امکان تجدیدنظر هست. بنابراین این فرصت تا آخرین لحظه فراهم است و همه می‌توانند ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند. اما درنهایت اگر فردی نتواند وارد عرصه شود، مبلغی که واریز کرده بود مسترد می‌شود. درباره هزینه تبلیغاتی درنظرگرفته شده برای ثبت‌نام، در تلاشیم عدالت را رعایت کنیم. وجوه درنظر گرفته شده در حوزه‌های انتخابیه مختلف، متفاوت است و از تمام نامزدهایی که در یک حوزه هستند به یک میزان دریافت خواهد شد. قانون اجازه داده سازمان صداوسیما هزینه تمام شده را از نامزدها دریافت کند. بااین حال هزینه اعلامی نسبتی با هزینه تمام شده ندارد و یک مبلغ حداقلی را درنظر گرفتیم و امیدواریم همه بتوانند استفاده‌کنند.

فرصت برابر برای همه نامزدها 
رئیس رسانه ملی تاکید کرد: برای همه نامزدها از یک قالب یکسان استفاده می‌کنیم. خودش را معرفی می‌کند، برنامه‌هایش را می‌گوید، حامیان خودش را معرفی می‌کند. این بار ابتکار بسیار مهمی در اجتماعی‌سازی تبلیغات انتخاباتی است. چراکه هر نماینده ۱۰ نفر حامی خودش را که مهم‌ترین هستند معرفی می‌کند. یعنی اگر ۷۰۰۰نفر از این امکان استفاده کنند، ۷۰هزار نفر حامی انتخابات به مخاطبان معرفی می‌شوند. عملا حامیان هم به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم به رای خواهند بود. این باعث می‌شود که عملا دیدگاه نامزد مربوطه را بدانیم و هم کمک می‌کند که مشارکت و تشویق مردم افزایش پیدا کند. وی در پایان افزود: رعایت بی‌طرفی در انتخاباتی با نزدیک ۱۲هزار نامزد انتخاباتی امری دشوار است. چندهزار ناظر خواهیم داشت که برمحتوای ویدئوهای تهیه شده نظارت می‌کنند تا از بروز موارد احتمالی مثل تعرض به افراد یا ادعاهای بی‌اساس در تبلیغات گرفته شود. خودمان را درمعرض چالش قرار دادیم تا تجربه مردمی‌سازی و اجرای عدالت در انتخابات را عملیاتی کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها