رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

مجبور به واردات گوشت هستیم

حدود پنج ماه است که قیمت گوشت تقریبا ثابت مانده اما همچنان سهم خانوار از این محصول پروتئینی کم است. نرخ گوشت در بازار خارج از توان خرید برخی مردم است اما تولیدکنندگان گوشت، همین قیمت را منطقی نمی‌دانند و معتقدند بعد از بالا رفتن هزینه‌های تولید، نرخ گوشت هم باید بیشتر شود. ازطرف دیگر ستاد تنظیم بازار اجازه بالا رفتن قیمت گوشت را نمی‌دهد؛ درهمین راستا گفت‌وگویی با منصور پوریان، رئیس شورای تامین گوشت کشور داشتیم و نظرات وی را دراین باره جویا شدیم.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۳۱
نویسنده سیده‌‌راضیه طاهریان - گروه اقتصاد
مجبور به واردات گوشت هستیم

در ماه‌های گذشته شاهد کاهش تولید گوشت در کشور هستیم، علت چیست؟

بیشترین میزان مصرف گوشت و بازار عمده این محصول در تهران است و نیاز گوشت این بازار عمده از طریق واردات تأمین می‌شود. در ماه‌های اخیر هم واردات گسترده گوشت برای تنظیم بازار تهران باعث کاهش تولید این محصول در اطراف این کلانشهر شده‌است. زنجیره‌ای از کشتارگاه‌ها در اطراف تهران و استان‌های مجاور قرار دارد که عمدتا نیاز تهران را تأمین می‌کنند اما بعد از واردات گوشت، تعداد کشتار را کاهش داده‌اند و از آمار تولید گوشت کاسته شده‌است. این به معنای کاهش تعداد دام زنده یا ایجاد یک مشکل در کشور نبوده و مسأله‌ای از سوی خود کشتارگاه‌هاست.
 
چرا دولت ترجیح داده است به‌جای تولید گوشت برای تأمین نیاز تهران، آن را وارد کند؟
منابع تأمین گوشت در کشور باید گسترده‌تر می‌شد تا گوشت موردنیاز خانواده‌ها با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد؛ تاکنون این سیاست برای کشور موفقیت‌آمیز بوده، چرا‌که نیمه دوم سال مصرف گوشت اوج می‌گیرد اما نه‌فقط قیمت گوشت افزایشی نشده، بلکه تا‌حدی هم کاهش‌یافته است. از لحاظ کمیتی هم گوشت به میزان زیادی در بازار داریم که غالب آن وارداتی بوده‌است. اگر قرار بود بیشتر گوشت موجود در بازار تولید داخلی باشد قیمت آن بسیار بیشتر از رقم فعلی بوده و توان خرید خانواده‌ها پایین می‌آمد. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت بین۴۳۰ تا ۴۸۰هزار تومان در بازار است که این رقم برای تولیدکننده اصلا به‌صرفه نیست، چرا که هزینه‌های تولید بالاتر رفته و افزایش بیشتر از این نرخ هم خارج از توان خرید مردم است. این ناهماهنگی از طریق واردات حل شده‌است.
 
باتوجه‌به واردات مستمر گوشت، پیش‌بینی شما برای قیمت گوشت در ماه‌های پیش رو چیست؟
سبد پروتئینی مردم بسیار مهم است و با توجه به تداوم واردات گوشت گرم و منجمد به کشور، شاهد کاهش قیمت مناسب و رسیدن گوشت به قیمت واقعی در کشور خواهیم بود. قیمت منطقی برای هر کیلو گوشت چه گوساله و چه گوسفندی، ۳۷۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است؛ قیمت تمام شده گوشت گرم وارداتی حدود ۲۷۵ هزار تومان است اما تا به دست مردم برسد رقمی بین ۳۱۵ تا ۳۷۰ هزار تومان خواهد بود. این سیاست حمایت از بازار است که به‌خوبی پیشرفت می‌کند.
 
عمده گوشت ایران از کدام کشور تامین می‌شود؟
واردات گوشت گرم تازه کشور روزانه ۲۵۰تا۳۰۰تن گوشت بر‌اساس نیاز روزانه است و از۱۲کشور لاشه گرم و منجمد وارد کشور می‌شود. گوشتی که از مغولستان و برزیل وارد کشور می‌شود منجمد و واردات از بقیه کشورها به‌صورت گوشت گرم به‌صورت لاشه است. بخشی ازاین واردات به‌صورت دام زنده‌پرواری ازپاکستان است که تأمین منابع گوشتی را دروضعیت نرمالی قرار داده‌است. قیمت گوشت از ماه مرداد تا‌کنون ثبات خوبی داشته و حتی در برخی از موارد شاهد کاهش قیمت آن بودیم.
 
در صحبت‌های‌تان به این موضوع اشاره کردید که این حجم از واردات علاوه بر آسیب جدی به تولید باعث وابستگی کشور به واردات نیز می‌شود، پیشنهاد منطقی برای این شرایط چیست؟
حذف ارز۴۲۰۰تومانی باعث افزایش بی‌رویه قیمت گوشت و کاهش سهم خانواده‌ها از این منبع پروتئینی شد؛ در گام اول دولت قصد دارد سهم پروتئینی مردم را تأمین کند وبعد ازتأمین نیاز گوشت، برنامه‌های دولت برای افزایش تولید به‌صرفه آن در کشور خواهد بود.

گوشت ‌های کنیایی در راه ایران
آن‌طور که پوریان، رئیس شورای تامین دام می‌گوید مدتی است که گوشت گرم ازکنیا وارد کشور می‌شود. وی  معتقد است با این‌که کنیا دومین گوشت ارزان دنیا را تولید می‌کند اما درنهایت همه قیمت‌های گوشت در بازار تابع سیاست‌های تنظیمی دولت و ستاد تنظیم بازار است، یعنی گوشت برزیلی و گوشت کنیایی با یک قیمت واحد به بازار عرضه می‌شود. پوریان گفته تأمین به‌موقع گوشت به همراه کاهش قیمت آن تاجایی که مردم توان خریدگوشت قرمز داشته باشند دو سیاست دولت است که باتوجه‌ به برنامه‌های پیش رو امیدواریم این سیاست‌ها هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها