مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد خبر داد

توزیع 16 تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در محمودآباد

«جام‌جم» چگونگی تنظیم بازار گوشت قرمز را بررسی می‌کند

دلار گوشت به هدف خورد

ایران سالانه به حدود یک‌میلیون تن گوشت قرمز برای تامین بازار نیاز دارد که از این میزان حدود ۹۰۰‌هزار تن آن از طریق دام داخل و ۱۰۰‌هزار تن بقیه نیز هر ساله از طریق واردات تامین می‌شود. با این حال با بارندگی مناسب در سال گذشته و سرسبز شدن مراتع دامداران از عرضه دام خود به کشتارگاه‌ها جلوگیری کرده و با واردات کم گوشت قرمز قیمت این کالای اساسی رو به فزونی نهاد.
کد خبر: ۱۴۳۰۲۱۷
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
دلار گوشت به هدف خورد
 
این امر سبب شد بسیاری از خانوارها طبقات ضعیف و متوسط جامعه دیگر توانایی خرید گوشت قرمز با قیمت سرسام‌آور ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تومان برای هر کیلوگرم از این محصول را نداشته باشند. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی امسال علاوه بر سیاست تولید قراردادی گوشت قرمز از طریق حمایت از عشایر را در دستور کار خود قرار داد، ولی برای کاهش قیمت گوشت قرمز و متعادل شدن بازار سیاست افزایش واردات تا پایان سال را اجرا کرد. به همین دلیل در هفت ماهه امسال، شاهد افزایش واردات گوشت قرمز و توزیع گسترده این گوشت در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم، به صورتی که به طور انبوه انواع گوشت قرمز با قیمت ۳۱۰‌هزار تا ۳۹۰‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در دسترس مردم قرار گرفته است. با این حال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که از سال آینده با انبوه تولید دام در کشورمان و زایش‌های گسترده دیگر نیازی به واردات گوشت قرمز نیست و بازار نیز تنظیم خواهد شد. 
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در گفت‌و‌گویی که با جام‌جم داشت با تاکید بر تولید گوشت قرمز تصریح کرد: با توجه به زمان‌بر بودن ایجاد چرخه صنعتی در تولید گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی امور دام با رویکرد جدید در تولید قراردادی برای کوتاه شدن دست سوداگران و برچیدن واسطه‌ها از مسیر تولید تا سفره، بازار آن را به ثبات خواهد رساند، ورود به واحد‌های صنعتی، پرواری‌بندی، عشایری و بنگاه‌های اقتصادی برای انعقاد قرارداد تولید گوشت و دام نرینه برای کشتار از جمله این راهکار‌هاست. طی ماه‌های اخیر روزانه ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن گوشت گرم وارد شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان واردات افزایش یافته است. به‌طوری که هم‌اکنون طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی واردات روزانه گوشت گرم به ۲۵۰ تن رسیده که ۷۰‌درصد آن مربوط به گوشت گوسفندی و ۳۰‌درصد گوشت گوساله است. به همین دلیل انتظار می‌رود با افزایش واردات گوشت بازار طی یک تا دو ماه آینده به ثبات برسد.
   
واردات کلی گوشت قرمز 
درهفت ماهه امسال ۴۴‌هزار و ۶۱۹ تن و ۲۶۳ کیلوگرم انواع گوشت قرمز اعم از گوسفند، بره، گاو وگوساله به ارزش ۲۳۳‌میلیون و ۵۸۰‌هزار و ۵۲۱ دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها ۲۸‌هزار و ۶۳۳ تن و ۲۱۸ کیلوگرم انواع گوشت قرمز به ارزش ۱۲۶‌میلیون و ۶۳۶‌هزار و ۷۹۱ دلار وارد کشورمان شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع گوشت قرمز در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد بیش از ۵۵‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۸۵‌درصدی روبه‌رو بوده است.
 
جزئیات واردات گوشت قرمز گوسفندی
درهفت ماهه امسال ۱۲‌هزار و ۹۰۸ تن و ۸۷۰کیلوگرم انواع گوشت قرمز گرم ومنجمد گوسفندی به ارزش ۹۳‌میلیون و ۷۷۰‌هزار و ۲۰۴ دلار وارد کشور شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی درسال گذشته ۱۵۵۹ تن ۳۷۵کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی به ارزش هشت‌میلیون و ۱۳۴‌هزار و ۹۳دلار به کشور وارد شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت قرمز گوسفندی در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد حدودا ۷۳۰‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۱۰۷۵‌درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین امسال امارات به‌عنوان واسطه، استرالیا، ارمنستان، رومانی، روسیه، ترکیه، پاکستان، گرجستان، مغولستان و تایوان ۱۰مبدا واردات گوشت قرمز گوسفندی به ایران بوده‌اند.

جزئیات واردات گوشت گاو و گوساله
از طرف دیگر در هفت ماهه امسال ۳۱‌هزار و ۷۱۰ تن و ۳۹۳کیلوگرم گوشت قرمز گاو و گوساله هم به صورت گرم و هم به صورت منجمد به ارزش ۱۳۹‌میلیون و ۸۱۰‌هزار و ۳۱۷دلار وارد کشورمان شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی ۲۷‌هزار و ۷۳ تن و ۸۴۳ کیلوگرم گوشت گاو و گوساله به ارزش ۱۱۸‌میلیون و ۵۰۲‌هزار و ۶۹۸ دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت قرمز گاو و گوساله در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد حدودا ۲۰‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۱۸‌درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین در سال جاری قزاقستان، برزیل، هلند، هندوستان، امارات به‌عنوان واسطه، استرالیا، ترکیه، پاکستان، گرجستان ۹ مبدا واردات گوشت قرمز گاو و گوساله به ایران بوده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها