رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

مجبور به واردات گوشت هستیم

یزد- استاندار یزد گفت: ۴۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات جهت تجهیز برخی مدارس استان برای آموزش سواد دیجیتال به دانش آموزان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۴۳۰۳۷۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مهران فاطمی با حضور در برنامه زنده «با استاندار» رادیو یزد، ضمن ارائه گزارشی در خصوص اقدامات استان در حوزه دانش بنیان و علم و فناوری، به سوالات برخی از شهروندان در موضوعات مختلف نیز پاسخ گفت.
 
استاندار یزد در این برنامه، با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار داشت: در این نشست‌ها مسائل و موضوعات مختلف در حوزه‌های صنعت، معدن، گردشگری، کشاورزی و... به صورت رو در رو و صمیمانه از سوی فعالان این بخش مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ می شود.
 
وی به برگزاری کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نواوری ایران در یزد اشاره و عنوان کرد: این رویداد بزرگ با حضور سه تن از معاونین وزرا و معاونی از مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از فعالین این حوزه در هفته جاری برگزار شد.  
 
فاطمی تصریح کرد: در جریان حضور معاونین وزرا در استان، جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت های این حوزه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
 
وی ادامه داد: در راستای ارتقاء سطح سواد دیجیتال دانش آموزان و منابع انسانی استان، تجهیز تعداد قابل توجهی از مدارس استان جهت آموزش سواد دیجیتال با محوریت زبان های برنامه نویسی، توسط وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش تصمیم گیری شد.
 
استاندار یزد با بیان اینکه برای اجرای طرح مذکور، قریب به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: وزارت ارتباطات 20 میلیارد تومان برای ایجاد سکوهای آموزشی و 20 میلیارد تومان برای مباحث محتوایی را با مشارکت بخش خصوصی استان تامین خواهد کرد و اتاق بازرگانی نیز پایه گذاری یک هنرستان را متقبل شده است.
 
وی با بیان اینکه مجموعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور باید تاثیر خود را در اقتصاد و بازار نشان دهد، خاطرنشان کرد: افزایش سهم مجموعه دانش بنیانی بر اقتصاد استان به منزله اثر گذاری و هدفمندی بیشتر فعالیت های آن هاست.
 
مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخاب یزد به عنوان استان هدف پیاده سازی قانون جهش تولید دانش بنیان در کشور، گفت: با این اقدام شاهد افزایش تولیدات دانش بنیانی و فناور و به تبع آن افزایش سهم آن ها در اقتصاد استان خواهیم بود.
 
وی به انعقاد تفاهم نامه ۳۱۰۰ میلیارد تومانی؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استان در حضور وزیر کشور، اشاره و عنوان کرد: این رقم معادل سه برابر اعتبارات سالانه استان است که بخشی از آن اعتبارات نقدی و بخشی هم به صورت تسهیلات خواهد بود.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه، پروژه ها به صورت دقیق مشخص و سهم شرکت های بزرگ، دانش بنیان و دانشگاه تعیین شده است، گفت: اجرای این تفاهم نامه مستقیما بر سهم اقتصادی حوزه دانش بنیان اثرگذار است.

وی به افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور از 2 درصد به حدود 7 درصد اشاره کرد و افزود: هدف این برنامه تولید ثروت از محل دانش بنیان و فناوری است که بستر آن در شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق شکل می گیرد.
 
فاطمی با بیان اینکه استان یزد درخشان تر از گذشته در قله های رفیع حوزه دانش بنیان، علم و فناوری خواهد ایستاد، گفت: در پرتو اقدامات انجام شده، به طور حتم یزد، استان برتر دانش بنیان کشور و منطقه خواهد شد.
 
وی به جایگاه ممتاز استان در زیست بوم علم و فناوری کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر یزد جزو سه استان برتر در حوزه اقتصاد دانش بنیان، پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و مراکز نوآوری است و این بخش‌ها در راس امور استان و در اولویت نخست پرداخت تسهیلات قرار دارند.
 
استاندار یزد در ادامه با اشاره به فرآیند پیچیده واردات گوشت قرمز گفت: علیرغم مصرف روزانه ۵۰ تا ۸۰ تن گوشت قرمز در استان، تنها مجوز واردات ۲۵ تن گوشت وجود دارد که این رقم ناچیز باعث ایجاد اشکالاتی در فرآیند توزیع شده اما ساز و کاری برای توزیع عادلانه با اولویت دهک های پایین جامعه در نظر گرفته خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه بانک‌های استان بیش از ۹۰ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، ازدواج و فرزندآوری، محدودیت‌های بانکی کشور برای پیشگیری از افزایش نقدینگی و تورم باعث سخت تر شدن شرایط وام‌دهی شده است.
 
فاطمی با اشاره به تشکیل رصدخانه پایش و کنترل تورم در استان، گفت: این کارگروه منحصر به فرد در کشور به طور دقیق به نقاط آسیب زا در تورم گروه‌های کالایی نظیر خوراکی‌ها، بهداشت، آموزش و... می‌پردازد که در نتیجه این اقدام یزد در مهرماه پایین‌ترین تورم در گروه خوراکی‌ها را پس از تهران به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: برای مثال ساماندهی تعرفه های دندانپزشکی، افزایش شهریه مدارس غیردولتی و نیز ساختار معیوب توزیع در بازار میوه استان در این رصدخانه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها