قندپهلو با برمودا
گزارش «جام‌جم» از پیامک‌های مردمی ۱۶۲

قندپهلو با برمودا

«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی ۱۶۲ گزارش می‌دهد

انعکاس طوفان‌

از دیرباز تا امروز یکی از راه‌های ارتباطی مخاطبان رادیو و تلویزیون با این رسانه برقراری تماس از طریق سامانه ۱۶۲ است؛ سامانه‌ای که نقطه اتصال و راه تعامل میان جامعه مخاطبان با اهالی رسانه‌ملی است. مدتی است در روزنامه جام‌جم سعی کردیم به صورت هفتگی محتوای پیام‎‌های دریافتی این سامانه را بررسی و کلیدواژه‌های پرتکرار را استخراج کنیم تا شما هم بدانید بیشترین نقد، درخواست یا تشکر از برنامه‌های صداوسیما مربوط به کدامیک از آثار است.
کد خبر: ۱۴۲۶۶۷۱
نویسنده صدف قصاب‌زاده - گروه رسانه

در این هفته هم شمار زیادی از پیامک‌ها بررسی شد و نتیجه این بود که درخواست از پخش‌ فیلم‌های خاطره‌انگیز در صدر قرار داشت. فیلم‌های سینمایی که بیشتر در دهه ۶۰ و ۷۰ ساخته شده است یا جمشید هاشم‌پور ستاره آنها بود یا حال وهوای سال‌های دفاع‌مقدس را داشتند. علاوه‌بر این، درخواست جالب در این هفته مبنی بر بازپخش آثار تلویزیونی نوستالژی زیاد دیده‌شد. در کنار این موارد می‌توان به رضایت مخاطبان از پوشش خبری عملیات طوفان‌الاقصی و رویدادهای غزه، تمایل برای پخش سری تازه برنامه سیدخندان، تشکر از برنامه مورد توحه حال خوب و... اشاره کرد. در گزارش پیش رو مشروح نکات بیان شده را آورده‌ایم. 

زنده کردن خاطره‌ها

در بررسی پیامک‌های هفته گذشته سامانه۱۶۲ ازپرتکرارترین پیام‌های دریافتی درخواست پخش فیلم‌هایی سینمایی خاطره‌انگیز بود. فیلم‌هایی که اغلب سال ساخت‌شان مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ است یا از آثار خارجی هستند که سال‌های گذشته بیشتر روی آنتن می‌رفتند. فیلم‌هایی نظیر افعی، دکل، پلیس آهنی و... . در میان نام‌های مطرح شده، تعداد آثار مربوط به سینمای دفاع‌مقدس کم نبود. همچنین جالب است بدانید در تعدادی از این دست پیامک‌ها به نام جمشید هاشم‌پور به عنوان ستاره بی‌بدیل سینمای ایران در سال‌های دور اشاره و درخواست شده‌بود آثاری که این بازیگر در آنها ایفای نقش داشته‌است، روی آنتن برود. هاشم‌پور این روزها ۷۹ ساله است. او از معدود بازیگران ایرانی است که به دلیل آمادگی بدنی بسیار بالا، تمامی سکانس‌های فیلم‌های اکشن را خودش و بدون حضور بدلکار، بازی کرده‌است. گفته می‌شود وی در رشته‌های ورزشی کاراته، کونگ‌فو و بوکس مهارت بسیار بالایی دارد. از آثار او می‌توان به مادر، عقرب، افعی، جوانمرد، تیغ و ابریشم، هیوا، دلشدگان و دادستان اشاره کرد. در مجموعه درخواست برای آثار خاطره‌انگیز سریال‌ها و پویانمایی‌های قدیمی مثل روزی روزگاری، هانیکو، جنگجویان کوهستان، ایکیوسان و... هم به چشم می‌خورد. بینندگان همچنین از بازپخش سریال‌های قدیمی مثل افسانه جومونگ و قصه‌های جزیره از شبکه تماشا تشکر کردند. 
بخش دیگری از پیامک‌های بررسی‌شده حکایت از رضایت مخاطبان نسبت به پوشش رسانه‌ای صداوسیما آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و رخدادهای جنگ در غزه است. در مدتی که از این نبرد می‌گذرد رادیو و تلویزیون سعی کردند در شبکه‌های خبری و همچنین دیگر شبکه‌ها نمایشگر سریع و دقیق این واقعه باشند. به طوری‌که فعالیت شبکه‌های خبر، خبر ۲ و همچنین شبکه‌های برون‌مرزی همچون پرس تی‌وی و العالم معطوف به این رویداد بود. ارتباط زنده با غزه یا پخش مستقیم از آنجا به صورت قاب کنار صفحه تلویزیون، از جمله این اقدامات است که پیشتر هم در گزارش‌هایی به آنها پرداختیم. در این دست پیامک‌ها همچنین درخواست‌هایی برای پوشش هر چه بیشتر اقدامات نیروهای مقاومت یا پخش و زیرنویس ادعیه‌ای همچون دعای جوشن صغیر برای پیروزی جبهه مقاومت بود. 

سری جدید برنامه‌ها 

با مرور پیامک‌ها آنچه به چشم می‌آید درخواست‌هایی برای پخش سری جدید برخی برنامه‌ها مثل سیدخندان است. این برنامه یک طنز شبانگاهی بود که با حضور هنرمندانی در حوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود اجرا می‌شد. همچنین گفت‌وگویی درباره موضوع هر قسمت با چهره‌هایی ویژه انجام می‌شد که تجربه‌ای خاص در حوزه مورد نظر دارند. در هر قسمت از برنامه نیز تماشاگرانی در استودیو حضور داشتند و به صورت تعاملی در سرگرمی‌هایی ویژه‌ چون مسابقات شرکت می‌کردند. حالا خبرهایی از فصل دوم هم شنیده می‌شود.
به تازگی محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه‌کننده برنامه سیدخندان گفت: فصل جدید خاطره‌گویی و نمایش دو بخش اصلی این برنامه است که مورد توجه مخاطبان در فصل قبل بوده است.
وی عنوان کرد: به لطف خدا در فصل اول برنامه نسبت تا حدودی به اهداف مدنظرمان رسیدیم و از آنجا که قصد‌مان طراحی یک برنامه شاد و مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی بود، خانواده‌های عزیز واکنش‌های مثبت و خوبی داشتند. البته در فصل اول کاستی‌های فراوانی وجود داشت که ان‌شاء‌ا... در فصل جدید این موارد رفع خواهدشد و بیش از گذشته خنده را بر لبان اعضای خانواده بزرگ ایران خواهیم‌آورد. بزرگی‌راد درباره تفاوت تاثیر برنامه‌هایی که از جنس سیدخندان است در مقابل برنامه‌هایی که صرفا با هدف خنده گرفتن از مخاطب ساخته می‌شود، توضیح داد: ما در این برنامه به‌دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم و سعی کرده‌ایم از قالب‌های جدید و بعضا کمتر توجه شده برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم. سعی‌مان بر این است مطلب طنز برنامه حائزارزش ومعنادار باشد نه باری به هرجهت. درشعر، استندآپ، خاطره‌گویی، نمایش وهمه بخش‌های برنامه به مبانی و آنچه ما آن را معنا تعریف می‌کنیم، توجه شود. 
وی گفت: رکن اصلی برنامه سیدخندان وجود تماشاگران به‌عنوان مهمانان و مخاطبان است. ما در فصل دوم بیشتر از گذشته به آن پایبند خواهیم بود و در طراحی‌های‌مان سعی کردیم از خانواده‌ها صرفا به عنوان تماشاچی استفاده نکنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها