«جام‌جم» از زندگی و فعالیت‌های مرحوم طلال سلمان، بنیانگذار السفیر گزارش می‌دهد

بدرود یار دیرین مقاومت

متولد بعلبک بود و قلمش سال‌ها در رسانه‌های لبنانی نقش بسته بود. کارش را در ابتدا با ویراستاری در مجله الحوادث آغاز کرد و به مرور با خبرنگاری در روزنامه الشرق، بیشتر به سمت خبر کشیده شد. طلال سلمان که در ۸۵سالگی برای همیشه چشم از جهان فروبست و قلمش را پایین گذاشت، بیشتر به‌واسطه تاسیس روزنامه السفیر شهرت داشت. او شعار روزنامه السفیر را بر صدای مظلومان و کسانی گذاشته بود که منبری برای سخن گفتن ندارند.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۹۴
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

بدرود یار دیرین مقاومت

سلمان در قامت یک روزنامه‌نگار مطرح در جهان عرب، کتاب‌های بسیاری نوشته بود. آنطور که رئیس رسانه‌ملی در پیام تسلیت خود نوشته، استاد مسلم و متعهد روزنامه‌نگاری حرفه‌ای جهان عرب بود. او در۸۵سالگی دار فانی را وداع گفت تا قلم بنیانگذار روزنامه بی‌صدایان برای همیشه جاودانه شود. طلال سلمان، روزنامه‌نگار و موسس روزنامه السفیر لبنان چشم از جهان فروبست تا پرونده سال‌ها روزنامه‌نگاری او برای همیشه بسته شود. او در زمانی که روزنامه السفیر را بنانهاده بود، توانست مرجعیت رسانه‌ای لبنان و تحولات کشورهای عربی را دردست بگیرد و به منبعی قوی در افکارعمومی لبنان و کشورهای عربی تبدیل شود. 

نگاهی به زندگی طلال

خود طلال پیش از این گفته بود که سفر سختی را به دنیای مطبوعات و رسانه‌ها آغاز کرد که بعد از تجربه کار ویراستاری و خبرنگاری در رسانه‌هایی مثل الحوادث و الشرق، به سمت مجله الاحد رفت. او در پاییز سال ۱۹۶۲ به کویت رفت تا مجله «دنیا العروبه» را تاسیس کند. سفرش به کویت نزدیک به شش ماه طول کشید. مجله الصیاد هم حاصل فکر او بود که کمی بعد مسیرش را به سمت مجله الحریه کشاند تا به عنوان یکی از نویسندگان اصلی در این رسانه فعالیت کند. طلال از سال ۱۹۷۶ تا سال ۲۰۱۵ عضو شورای سندیکای مطبوعات لبنان بود.نام طلال سلمان با سرمقاله‌های علی الطریق، مخاطبان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. طلال همیشه در مواضع خود استوار بود و مواضعش ملی میهنی‌اش نسبت به فلسطین و مقاومت را تغییر نداد. کما این‌که در پیام تسلیت پیمان جبلی، رئیس رسانه‌ملی نیز از او با عنوان یار مقاومت یاد شده است. 

یک ترور ناموفق

قلم طلال، روشنفکران بسیاری از جهان عرب را به سمت او می‌کشاند و شاید همین استواری بر مواضع میهنی‌اش بود که باعث شد در سال ۱۹۸۴ مقابل منزلش مورد حمله قرار گیرد. هرچند که از دام این ترور زنده بیرون آمد اما آثارش در چهره او مانده بود. این تنها باری نبود که سلمان مورد حمله قرار می‌گرفت چراکه یک بار دیگر هم بمبی مقابل منزلش کار گذاشتند و باردیگر هم چاپخانه روزنامه منفجر شد. با وجود عشقی که به نوشتن و خبر داشت، تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۷، فعالیت روزنامه السفیر را متوقف کند. دلیلش را مشکلات اقتصادی بیان کرده بود و در نهایت با انتشار سرمقاله ۴۳سال پیش به عنوان آخرین سرمقاله السفیر در سال ۲۰۱۷، مهربانانه‌ترین و عاطفی‌ترین خداحافظی را با خوانندگان السفیر انجام داد و در بخشی از آن نوشت: «ما حق داریم نفس خود را تازه کنیم و به طور خلاصه و صمیمانه بگویم: متشکرم.» البته نوشتن را متوقف نکرد و سرمقاله‌های علی‌الطریق را تا پایان سال ۲۰۲۲ در وبسایت خودش منتشر می‌کرد. 

تسلیت برای درگذشت روایتگر صریح

‌رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در پیامی ضمن ابراز تاسف از درگذشت طلال سلمان، روزنامه‌نگار لبنانی نوشت: وی با تاسیس روزنامه السفیر، گام بلندی در تبیین چهره واقعی صهیونیست‌ها برداشت.
حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در پیام تسلیت خود نوشته است: «درگذشت طلال سلمان، شخصیت رسانه‌ای متعهد و دغدغه‌مند جبهه مقاومت، منجر به تالم و تاسف گردید. ایشان با تاسیس روزنامه لبنانی السفیر در سایه گفتمان مقاومت، گام بلندی در تبیین چهره واقعی صهیونیست‌ها و جنایات گسترده آنها علیه فلسطینیان و دیگر ملت‌های منطقه برداشت و در مسیر دفاع از آرمان آزادی قدس شریف از هیچ‌گونه تلاش خالصانه‌ای دریغ نکرد. روایتگری صریح و بهنگام از تحولات منطقه، تشریح ابعاد میدانی و عملیاتی گفتمان مقاومت و نقد ساختاری و ماهوی رژیم جعلی اشغالگر قدس ازجمله خطوط رسانه‌ای مدنظر طلال سلمان در طول حیات بابرکت رسانه‌ای وی محسوب می‌شد. قطعا مسیر روشن و پربار مرحوم طلال سلمان از سوی دیگر رزمندگان خط مقدم جبهه رسانه‌ای مقاومت به‌خوبی دنبال گردیده و نقش موثری را در شکل‌گیری پیروزی نهایی جریان حقیقت در برابر جریان اشغالگری و دروغ ایفا خواهد کرد. اینجانب و همکارانم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن عرض تسلیت ضایعه فقدان مرحوم طلال سلمان، برای ایشان مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترم و همکاران‌شان در روزنامه السفیر و سایر رسانه‌های جبهه مقاومت، طلب صبر و اجر می‌کنم.»

درگذشت ایده‌پرداز نوآور

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت بنیان‌گذار روزنامه السفیر را تسلیت گفت. محمدمهدی اسماعیلی در پیامی که به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شده، نوشته است: «درگذشت تأسف‌بار یکى از پیشکسوتان برجسته رسانه‌هاى جهان، بنیان‌گذار روزنامه شهیر السفیر، مرد وارسته‌، ایده‌پرداز نوآور و پیشرو در عرصه‌های فرهنگ، ادب و سیاست، زنده‌یاد استاد طلال سلمان را به تمامی روزنامه‌نگاران مقاوم و آزاده جهان، تسلیت مى‌گویم. روحش شاد.»
گفتنی است حزب‌ا... لبنان هم درگذشت طلال سلمان، روزنامه‌نگار مشهور لبنانی را تسلیت گفته و در پیامی به مناسبت درگذشت این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرده بود: «طلال سلمان، همواره حامی مسائل و قضایای برحق جهان عرب و حامی آرمان فلسطین بود و با قلم و اندیشه خود از مقاومت لبنان و قضایای جهان عرب حمایت می‌کرد و روزنامه السفیر تریبونی بود که هیچ‌گاه سکوت نکرد.»«به همت خمینی، شاه دربه‌در شده» عبارتی فارسی بود که در صفحه نخست السفیر در روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بست. همراهی طلال سلمان با حضرت امام‌خمینی(ره) از پاریس تا تهران و مصاحبه او با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در کارنامه این روزنامه‌نگار معروف قرار دارد.

یک روزنامه‌نگار متعهد

رئیس سازمان صداوسیما هم در پی درگذشت طلال سلمان مطلبی نوشته که نشان‌دهنده شناخت او نسبت به این روزنامه‌نگار است. او در نوشتاری با اشاره به درگذشت طلال سلمان، روزنامه‌نگار پیشکسوت جهان عرب و موسس و سردبیر روزنامه «السفیر» لبنان، وی را یار دیرین مقاومت شریف در لبنان خواند. متن نوشتار دکتر پیمان جبلی به این شرح است:
«استاد مسلم و متعهد روزنامه‌نگاری حرفه‌ای جهان عرب، طلال سلمان سردبیر روزنامه السفیر لبنان از دنیا رفت. شاید امثال استاد طلال سلمان در جهان امروز روزنامه‌نگاری به تعداد انگشتان یک دست یافت نشود. اولین آشنایی من با آن مرحوم حدود ۲۷سال پیش بود. برای پوشش جنگ سال ۱۹۹۶ رژیم صهیونیستی علیه لبنان که به حرب نیسان معروف شد، به عنوان خبرنگار در لبنان بودم. در این جنگ بود که برای اولین بار حزب‌ا... لبنان از موشک‌های دست‌ساز و کاتیوشا رونمایی کرد. در آن ایام فرصتی دست داد تا به دیدار سردبیر سرشناس روزنامه السفیر بروم. دفتر این روزنامه در خیابان حمرا بود. ‌استاد طلال دست مرا گرفت و آرشیو روزنامه را به من نشان داد؛ شگفت انگیز بود. آخرین اطلاعات در باره بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در آرشیو روزنامه السفیر که عمده آن را بریده‌جراید تشکیل می‌داد، قابل مشاهده بود. رسالت روزنامه و روزنامه‌نگار را سیاست‌سازی می‌دانست نه سیاست‌بازی! نظرش را درباره برخی روزنامه‌های آن زمان ایران پرسیدم. به طعنه گفت اینها بیانیه سیاسی است، روزنامه نیست! ساعت‌ها درباره نقش و جایگاه مطلوب روزنامه سخن گفت. از روزنامه السفیرش گفت. روزنامه‌ای که سرمقاله‌های آن چکیده سیاست روز داخلی و خارجی لبنان بود و بزرگان سیاست در لبنان افتخار می‌کردند که از آنها در این سرمقاله‌ها نقل قول شود.»
جبلی عنوان کرده است: «مرحوم طلال سلمان، یار دیرین مقاومت شریف در لبنان بود و قلمش چون سلاح مقاومت بود. برنده و تیز در برابر دشمنان و پناه‌بخش به مقاومت و یاران آن و مردم مظلوم لبنان. هیچ‌گاه استاد طلال سلمان در مسیر روشن و افتخارانگیز دفاع از سه‌گانه مقدس مردم، ارتش و مقاومت لبنان دچار تردید نشد. طلال سلمان، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری متعهد بود اما همواره به اقتضائات و فناوری نوین رسانه‌های جمعی توجه داشت به گونه‌ای که از جمله اولین روزنامه‌های بسیار مهم و تاثیرگذار لبنان و جهان عرب بود که روزنامه‌نگاری الکترونیک را جایگزین روزنامه کاغذی سنتی کرد. ‌استاد طلال سلمان، همواره از احترام وافر در لبنان و جهان عرب و جهان اسلام برخوردار بود. ‌خدایش رحمت کند که تا آخرین لحظه عمر با برکتش در خط مستقیم روزنامه‌نگاری متعهد، مستقل و شجاع در حمایت از ملت‌های مظلوم و مقاوم و افشای دشمن متجاوز جنایتکار و اشغالگر ثابت‌ قدم ماند.»

نگاهی به کتاب‌های طلال  سلمان

۱۹۶۹  با جنبش فتح و فدائیان (دارالعوده)
۱۹۸۴  بیهوده‌گویی بر فراز دریاچه لیمان
۱۹۸۵  به شاهزاده خانمی به نام بیروت
۱۹۹۲  سنگی که شب شکست را می‌شکافد
۱۹۹۵  شکست، سرنوشت نیست
۲۰۰۰  فی‌الطریق درباره دموکراسی، عربیت و اسلام 
۲۰۰۱  یادداشت‌هایی در فرهنگ و ادبیات
۲۰۰۴  سقوط نظام‌های عربی از فلسطین تا عراق
۲۰۰۹  یادداشت‌هایی در باره فرهنگ، ادبیات و عشق
۲۰۰۹  لبنان عرب و ملی‌گرایی عربی
۲۰۱۲  نوشته‌ای روی دیوار مطبوعات
۲۰۱۲  با طلوع آفتاب
۲۰۱۴  یادداشت‌هایی در باب فرهنگ، ادبیات و عشق 
۲۰۱۴  با طلوع آفتاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها