خورشید در قلمرو پهپاد ایرانی غروب نمی‌کند!

گستره حضور پهپاد شاهد از شرق تا غرب کره زمین را شامل می‌شود. مشتریان پهپاد ایرانی از ۴ قاره و ۵۰ کشور جهان هستند. خبر این موضوع برای اولین بار از سوی بالاترین مقام نظامی رژیم صهیونیستی اعلام شد.
کد خبر: ۱۴۵۷۲۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، خط رهبری در این گزارش با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب به ویژگی پهپاد شاهد در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب، به بررسی ویژگی ها و تحلیل کشورهای غربی و صهیونیست‌ها نسبت به پهپاد شاهد می‌پردازد.

رهبر انقلاب صبح روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت به نمایشگاه کتاب رفت. این بازدید سه ساعت به طول انجامید. در میانه این بازدید اتفاق جالبی رخ داد.یکی از غرفه‌داران به آقا گفت: «یک پهپاد شاهد ۱۳۶ اینجا داشتیم که خیلی از آن استقبال می‌کردند. اقشار مختلفی که اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم». آقا گفت: «پهپاد رو؟!» غرفه‌دار گفت: «بله؛ یک نمونه بود که اقشار مختلفی از آن استقبال می‌کردند. به خاطر عملیات وعده صادق». آقا در واکنش به شوخی گفت: «یه چیز به این کوچیکی [چیه] که همه دنیا از آن می‌ترسد!؟»

«شاهد ۱۳۶» عضوی از خانواده پهپاد شاهد است. طول آن ۳/۵ متر است؛ ۲/۵ متر هم عرض دارد. وزن آن به اندازه ۲ آدم ۱۰۰ کیلویی است و می‌تواند ۲۰۰۰ کیلومتر را با سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت طی کند تا با هدف خود دست بدهد!

شاهد پنج سالی می‌شود که در زمره مشاهیر جهان قرار گرفته است. البته عمر آن پیش از پنج سال است. پس از اولین حمله مستقیم نیروهای مسلح ایران به رژیم صهیونیستی در فروردین ۱۴۰۳ نیز تاریخ ساز شد و لقب بزرگترین حمله پهپادی تاریخ جهان را به خود اختصاص داد.

البته شاهد پیش از این در شهریور ۱۳۹۸ نیز خبرساز شد. غربی‌های معتقدند که بزرگترین حمله به زیرساخت‌های نفتی در تاریخ جهان از سوی یمنی‌ها با پهپاد شاهد ۱۳۶ انجام شد.

«یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد که ۵۰ کشور در حال مذاکره با ایران برای خرید هواپیمای بدون سرنشین هستند. این ژنرال صهیونیست، ایران را صادرکننده تسلیحات پیشرفته در مقیاس جهانی خطاب قرار داد.

اما نکته مهم درباره شاهد این است که برای اولین بار از جنگ جهانی دوم توانسته برتری  هوایی مطلق آمریکا را به چالش بکشد. ژنرال «مکنزی» فرمانده اسبق سنتکام و فرمانده عملیات ترور سردار_سلیمانی در فرودگاه بغداد، سه سال پیش در فروردین ۱۴۰۱ گفت که «برای اولین بار بعد از جنگ کره، ما بدون برتری کامل هوایی عملیات می‌کنیم. تا زمانی که بتوانیم یک توانمندی شبکه‌ای برای شناسایی و شکست [پهپادها] توسعه دهیم و به میدان بفرستیم، این برتری از آنِ مهاجمان خواهد بود».

این ژنرال ۴ ستاره ارتش آمریکا آذر ۱۴۰۲ نیز درباره برنامه پهپادی ایران گفته بود:«من شخصاً، احترام زیادی برای برنامه پهپادی، موشک‌های کروز و بالستیک ایران قائلم. در یک دهه گذشته، آن‌ها فداکاری‌های بزرگی برای سرپا کردن این سامانه‌ها انجام دادند. نظر شخصی من این است – و از طرف دولت آمریکا هم صحبت نمی‌کنم – که این توانمندی‌ها، جواهرات ارزشمند خزانه نظامی ایران هستند.»

گاردین، شاهد را «مرگبار» و «ارزان» توصیف کرده که ماهیت جنگ‌ها را تغییر می‌دهد. خالی کردن خشابِ گران قیمت سامانه‌های پدافندی ناتو هم کار ویژه آن است. اگر قرن ۲۰ را قرن کلاشنیکف روسی بدانیم، قرن ۲۱ قطعاً متعلق به پهپاد شاهد است.  گستره حضور شاهد با استناد به غربی‌ها از شرق تا غرب کره زمین را شامل می‌شود. خورشید در قلمرو شاهد غروب نمی‌کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها