گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و سردبیر برنامه باسابقه شبکه ۵

در شهر؛ همچنان خبرساز

موسیقی خاطره‌انگیز  ورودی برنامه شما را برای ورود به فضایی پرحادثه آماده می‌کند و دوربینی که به دنبال کشف حقیقت یا روایت رویدادها، واسطه‌ای میان مخاطبان تهرانی و مسائل مربوط به شهرشان می‌شود، اغلب سوژه‌ها و سروشکل برنامه «در شهر» از شبکه پنج سیما را تشکیل می‌دهد.
موسیقی خاطره‌انگیز  ورودی برنامه شما را برای ورود به فضایی پرحادثه آماده می‌کند و دوربینی که به دنبال کشف حقیقت یا روایت رویدادها، واسطه‌ای میان مخاطبان تهرانی و مسائل مربوط به شهرشان می‌شود، اغلب سوژه‌ها و سروشکل برنامه «در شهر» از شبکه پنج سیما را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۱۶۱۸۰
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

به گفته تهیه‌کننده، این برنامه در طول روز شش مرتبه مهمان خانه مردم می‌شود. قبل از اذان ظهر و همچنین قبل از برنامه «به خانه برمی‌گردیم» حدود ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه و ساعت ۲۴ برنامه «در استان» پخش می‌شود. گزارش خبرنگاران مردمی هم نوبت اول و دومش بعد از در استان و بعد از در شهر بعدازظهر است و سومین نوبتش شنبه تا چهارشنبه بعد از «تهران‌۲۰» و پنجشنبه و جمعه هم ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه پنج می‌رود. در گفت‌وگو با سید‌محمدرضا حسینی، تهیه‌کننده و مهدی بخشی، سردبیر و نویسنده از راز ماندگاری این برنامه پرسیدیم.

«در شهر» یکی از قدیمی‌ ترین برنامه‌های شبکه پنج سیماست که طی این سال‌ها در قالب فصل‌های مختلف روی آنتن مانده. شما از چه زمانی با برنامه همراه شدید و در میان عوامل کسانی هستند که از ابتدا با در شهر همکاری داشتند؟

سید محمدرضا حسینی، تهیه‌کننده: در سیر تحولات سازمان و بعد از ورود جناب دکتر جبلی، رئیس محترم رسانه‌ملی و استراتژی جوان‌گرایی ایشان، بنا به اعتمادی که قائم‌مقام و مدیر محترم گروه تهران و شهروندی، آقای کریمی‌زارچی به بنده کردند، از اواخر دی ماه ۱۴۰۱ به جمع خوب و صمیمی خانواده در شهر وارد شدم. با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه اجتماعی داشتم، رسانه را ابزاری قدرتمند در جهت حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی می‌دانم و با تجربه‌های قبلی در حوزه برنامه‌سازی تلویزیونی، در شهر را برنامه ای پرمخاطب و تاثیرگذار در جهت تقویت مسئولیت اجتماعی شهروندان و مسئولان می‌بینم و لذت همکاری با تیم پرانرژی این برنامه را هر روز بیشتر احساس می‌کنم و در تلاش هستیم تاثیرات شگفت‌انگیزی در جامعه ایجاد کنیم و اتفاق‌های قشنگی بسازیم.

مهدی بخشی، سردبیر: بنده از مرداد ۱۴۰۱ به گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما آمدم. زمانی که آمدم جمع خانواده در شهر تقریبا همه قدیمی بودند و بنده فقط میان‌شان جدیدالورود بودم و سیاستی هم که در مورد عوامل و همکاران داشتیم و مدنظر قائم‌مقام و مدیر محترم گروه تهران و شهروندی بود این بود که از تجربه‌های عزیزان استفاده کنیم و کماکان در خدمت‌شان باشیم؛ از جمله عوامل، تدوینگران، تصویربرداران و باقی عزیزان. فقط دو نفر بنا به اقتضا و نیاز به جمع‌مان اضافه شدند. 

تصمیمی برای تغییر ساختار و رویکرد برنامه در جهت تنوع‌بخشی و به‌روز کردن آن دارید یا به نظرتان برنامه‌ای همچون در شهر که به برند شبکه در این سال‌ها تبدیل شده، لازم است ساختار همیشگی خود را حفظ کند؟

حسینی: شبکه تهران از همان بدو تاسیس با دغدغه‌مندی برنامه‌هایی مثل تهران ۲۰ و در شهر را روی آنتن آورد تا به مسائل و مشکلات مردم در سطح شهر بپردازد. طی ۲۸ سال فعالیت شبکه هم کماکان این روند را ادامه داده و برنامه در شهر هم از این قاعده مستثنا نبوده و به وظیفه‌اش در قبال مردم تا جایی که می‌توانسته عمل کرده است. با تغییر نسل‌ها و همچنین تغییرات عظیمی که در علوم و رشته‌های مختلف حاصل شده و تحولات خرد و آگاهی جمعی، تغییر سبک و عملکرد، نیاز ضروری هر رسانه پیشرو است و ما در تیم در شهر با بررسی مستمر بازخورد فعالیت‌های‌مان و جزئیات ریز و درشتی که در کار رسانه‌ای‌مان داریم، تغییرات جدید را اعمال می‌کنیم.

بخشی: از اواخر تیرماه و اوایل مرداد ۱۴۰۱ با تغییر و تحولاتی که در شبکه انجام شد، یک مقدار تغییر رویکرد وجود داشته و آن هم این بوده که کفه ترازو بیشتر به سمت حل مشکلات مردم سنگین شود؛ چون عموما هر فردی در تعداد زیادی کانال در فضای مجازی عضو شده و حوادث را دنبال می‌کند و می‌بیند، ولی این‌که کسی بخواهد به‌طور مستقیم به مشکلی ورود کند و پیگیر حل کردنش باشد را نداریم یا خیلی کم است. به همین دلیل مدیران عزیز شبکه انتخاب‌شان تزریق حال خوب به مردم با پیگیری حل مشکلات‌شان در سطح شهر و استان بود.
 
برنامه‌ای برای ایجاد تغییرات محتوایی در برنامه دارید؟

حسینی: نگاه جدید مدیران محترم شبکه، پرداختن به مشکلات مردم بود. سوژه‌ها هم مشکلات مردم در سطح تهران و شهرستان‌های استان تهران از جمله مشکلات در حوزه خدمات شهری و... است. بنده هم مثل دونده‌ای که در میانه مسیر مشعل را از نفر قبلی می‌گیرد و ادامه مسیر را موظف است در همین راستا جلو رود، در کنار همکاران عزیز در حوزه محتوایی جلو رفتیم اما سعی کردیم سطح کار را در حوزه تصویربرداری، گرافیک، تدوین و... از لحاظ فنی، سمعی و بصری ارتقا دهیم.
 
معمولا سوژه‌یابی برای برنامه چگونه صورت می‌گیرد؟ بینندگان چطور می‌توانند دغدغه‌ها و سوژه‌های موردنظر خود را به شما انتقال دهند؟

حسینی: در برنامه بخشی به نام خبرنگاران مردمی داریم که روزانه سه گزارش از این عزیزان پخش می‌شود. با این عزیزان در فضای مجازی شبانه‌روز در ارتباطیم و همین‌طور به این جمع نیز اضافه می‌شود. اینها عزیزانی هستند که به حوزه خبرنگاری علاقه داشتند، ولی شرایط برای‌شان به‌گونه‌ای فراهم نشده که بتوانند به علاقه‌شان دست پیدا کنند. شبکه پنج این عزیزان را دور هم با نام خبرنگاران مردمی که اولین منبع اطلاعاتی ما برای دسترسی به سوژه‌ها هستند جمع کرده است. دومین منبع ما سامانه تلفن گویای شبکه تهران است که مردم با تماس با این سامانه، تلفنی برای‌مان پیام می‌گذارند.

سومین راه برای اطلاع از سوژه‌ها سامانه پیامکی است که مردم می‌توانند دغدغه‌ها و مشکلات‌شان را برای ما پیامک کنند تا پیگیری کنیم. در کنار اینها همکاران ما در طول ساعات اداری به تماس‌هایی که با دفتر در شهر گرفته می‌شود پاسخ می‌دهند و از آن طریق هم در خدمت مردم عزیز استان تهران هستیم.

همان‌طور که به سابقه دیرینه این برنامه اشاره شد، راز این ماندگاری را در چه می‌دانید؟  ما برنامه‌های موفق متعددی داشتیم که برای فصل‌های طولانی روی آنتن ماندند اما هرکدام زمانی به پایان رسیدند، ولی دیگر می‌شود گفت در شهر به بخشی از هویت شبکه پنج سیما تبدیل شده است.

حسینی: در طول سال‌ها فعالیت شبکه پنج سیما، خیلی برنامه‌ها آمدند و با نقاط قوت و ضعفی که داشتند رسالتی را که به‌عهده داشتند انجام دادند و الان هم روی آنتن نیستند اما در شهر از ابتدا برای مردم ساخته شد و همچنان هم دغدغه اصلی‌اش همین است. فکر می‌کنم راز ماندگاری برنامه با وجود تمام تغییرات در ساختار، همین است که همیشه در کنار مردم بوده و به دغدغه‌های این عزیزان پرداخته است.

بخشی: ما تربیت‌یافتگان و سربازان مکتب امام خمینی(ره) هستیم. در مکتب ایشان سخنان خدا و پیامبر خدا معیار و ملاک است. در دین اسلام هم خدمت به مردم از بالاترین عبادت‌هاست. وقتی مردم حال‌شان خوب باشد و مشکلات‌شان حل شود در نظام اسلامی، آن کسی که این کار را انجام داده دین خدا را یاری کرده است و از بدبینی نسبت به دین خدا و از گمان بد نسبت به نظام اسلامی جلوگیری کرده است. وقتی هم شما به دین خدا کمک کنید خدا وعده داده خودش یاری‌تان می‌کند (ان تنصرواا... ینصرکم). به نظر بنده سر این‌که در شهر همواره بین مردم محبوب بوده و کماکان روی آنتن شبکه تهران هست این است که نشان می‌دهد نظام اسلامی کارآمد است و اگر جایی مشکلی هست به خاطر سهل‌انگاری یا فراموشکاری یکی دو نفر هست. یکی از رسالت‌های رسانه ملی این است که در خدمت مردم باشد. با وجود برنامه‌هایی مثل در شهر، ثابت شده که صداوسیما پای کار مردم است و هر کاری از  آن ساخته باشد دریغ نخواهد کرد. 

حسینی: سخن پایانی. ما به مسئولیت اجتماعی خود واقفیم و فعالیت‌های رسانه‌ای می‌تواند باعث رشد جامعه از همه جوانب، تقویت و گسترش امید و انگیزه فردی شود تا اهداف فردی و جمعی را دنبال و جامعه را به مسیری روشن هدایت کنیم.

سال‌های گذشته شاهد بودیم این برنامه به‌دلیل تنوع و اهمیت سوژه‌هایش، بستر درام قرار گرفته و سه فصل سریال با محوریت آن ساخته شد شما هم تمایل برای امتداد برنامه در قالب داستانی و سریال دارید؟

حسینی: با سابقه سینمایی و کارهای متعدد بنده در قالب مستند داستانی و جلسات تیم در شهر ویژه‌برنامه‌هایی مثل ویژه‌برنامه‌ای که در نوروز تولید و پخش شد که تجربه خوبی بود و مورد استقبال هم قرار گرفت.

بخشی: طبق نگاهی که جناب اشناب، مدیر محترم شبکه و قائم‌مقام ایشان، آقای کریمی‌زارچی در حوزه برنامه‌سازی دارند در شهر در تمام برنامه‌های گروه تهران و شهروندی امتداد دارد؛ یعنی مشکلی را که این برنامه بازتاب می‌دهد و گزارشی که از در شهر پخش می‌شود، به صورت خلاصه در ۳ ــ ۲ دقیقه در برنامه سلام تهران و تهران ۲۰ بنا به اقتضای موضوع‌شان روی آنتن می‌رود و اگر مشکلی باشد پیگیری می‌شود. اگر هم رویداد باشد که به آن ضریب داده می‌شود. این اتفاق دارد در تمام برنامه‌های گروه تهران و شهروندی می‌افتد، طوری که همه برنامه‌ها، یکی محسوب می‌شوند و اصلا کسی نمی‌گوید این برنامه ماست و آن برنامه فلانی. انگار که همه با هم داریم بخش‌ها و میزهای مختلف یک برنامه را می‌سازیم. همگی کنار هم یک پازل کامل هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها