در فاصله ۷۰ روز تا المپیک، تلاش جهت کسب سهمیه‌های بیشتر برای کشورمان ادامه دارد

امید به کسب ۴۰سهمیه

در فاصله ۷۰روز تا شروع رقابت‌های المپیک، تلاش ورزشکاران کشورمان برای کسب سهمیه‌های بیشتر ادامه دارد و تعداد دقیق کاروان ایران در فرانسه، همچنان بزرگ‌ترین علامت سؤال موجود در جمع ورزشی‌هاست. ایران با چند ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد؟
کد خبر: ۱۴۵۶۹۶۰
نویسنده رضا پورعالی - گروه ورزش
 
همان‌طور که اشاره شد این بزرگ‌ترین علامت سؤال است اما تنها علامت سؤال نه. نام کاروان، شعار کاروان، پرچمداران کاروان و برآورد احتمالی کسب مدال در پاریس، موضوعاتی است که همچنان روی آنها بحث وجود دارد و در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا مراسم افتتاحیه المپیک، احتمالا ظرف یک ماه آینده به جمع‌بندی خواهد رسید.
ایران تاکنون موفق به کسب ۳۴ سهمیه المپیک پاریس شده است که به لحاظ آماری کوچک‌ترین کاروان در مقایسه با چهار المپیک قبلی محسوب می‌شود. ناکامی در کسب سهمیه المپیک در رشته‌های تیمی، مهم‌ترین دلیل کاهش تعداد نفرات کاروان ایران در المپیک پاریس است. در توکیو ۲۰۲۰ از ۶۵ ورزشکار اعزامی ۲۴ورزشکار عضو تیم‌های والیبال و بسکتبال بودند. در ریودوژانیرو ۲۰۱۶ هم از ۶۳ ورزشکار اعزامی ۱۲ نفر عضو تیم ملی والیبال بودند. در پاریس اما فعلا خبری از رشته‌های تیمی نیست، هرچند روی کاغذ، احتمال کسب سهمیه در رشته‌های تیمی همچنان وجود دارد؛ هم برای تیم ملی والیبال و هم برای تیم والیبال ساحلی. در کنار این دو رشته تیمی، آخرین مراحل گزینشی المپیک در رشته‌های دوومیدانی، تیراندازی، بوکس، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، سنگ‌نوردی و تنیس روی میز هنوز انجام نشده و احتمال کسب سهمیه برای ورزشکاران ایرانی در این رشته‌ها وجود دارد. رویایی‌ترین حال، کسب سهمیه در تمامی این رشته‌هاست که در این صورت کاروان ایران در پاریس ۶۰ نفره خواهد شد که باز کمتر از ۶۵ ورزشکار المپیک۲۰۲۰ توکیو و ۶۳ورزشکار المپیک ۲۰۱۶ خواهد بود. 
 
هدف‌گذاری برای ۴۰ سهمیه
همان‌طور که اشاره شد، کسب ۶۰ سهمیه المپیک پاریس برای کاروان ورزشی ایران، خیلی رویاپردازانه است. نگاه واقع‌گرایانه اما، شاید رسیدن به عدد ۴۰ باشد. یعنی کسب شش سهمیه دیگر در رشته‌های انفرادی و امیدوار بودن به درخشش تیم ملی والیبال برای کسب سهمیه تیمی و عبور تعداد نفرات کاروان ایران از عدد ۵۰ با احتساب ۱۲ ملی‌پوش والیبال. در دوومیدانی دو سهمیه ایران برای فرزانه فصیحی و حسن تفتیان، تقریبا مسجل است و تلاش‌ها برای کسب دو یا سه سهمیه دیگه توسط حمیده اسماعیل‌نژاد (سرعت)، مهدی صابری (پرتاب وزنه)، حسین رسولی (پرتاب دیسک) و مهدی پیرجهان (۴۰۰ متر با مانع) ادامه دارد. در سنگ‌نوردی رضا علیپور و در تنیس روی میز نوشاد عالمیان، از دیگر شانس‌های بالای ایران برای کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شوند اما در سایر موارد احتمال کسب سهمیه کم است. به این ترتیب کاروان ایران احتمالا با ۴۰ورزشکار در پاریس حاضر خواهد بود، مگر آن‌که تیم ملی والیبال در آخرین شانس خود برای المپیکی‌شدن استفاده کند و تعداد نفرات کاروان کشورمان را از مرز ۵۰ نفر عبور بدهد.

 چالش معرفی پرچمداران 
اگر تا پیش از این به‌دنبال انتخاب یک پرچمدار برای کاروان ورزشی کشورمان بودیم، حالا کمیته بین‌المللی المپیک از کشورها خواسته تا در راستای اجرای سیاست‌های برابری و عدالت جنسیتی نام یک پرچمدار زن و یک پرچمدار مرد را به کمیته برگزاری المپیک معرفی کنند. دو پرچمدار ایران در افتتاحیه المپیک پاریس چه کسانی خواهند بود؟ اگر نگاهی به برنامه زمان‌بندی المپیک بیندازید، متوجه خواهید شد که امکان انتخاب پرچمدار از بین رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و کانو وجود ندارد، چراکه 
این رشته‌ها از هفته دوم وارد جدول بازی‌های المپیک می‌شوند. درباره رشته تیراندازی هم با توجه به این‌که دهکده تیراندازی بیش از ۲۰۰کیلومتر با دهکده اصلی بازی‌ها فاصله دارد، امکان حضور ورزشکاران ما در مراسم افتتاحیه نیست. به این ترتیب از بین گزینه‌هایی که تاکنون موفق به کسب سهمیه شده‌اند، فقط هشت ورزشکار باقی می‌مانند؛ فاطمه مجلل، مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ، علی پاکدامن، محمد رهبری، فرزاد باهر و محمد فتوحی در شمشیربازی و مهدی الفتی در ژیمناستیک. البته در صورت کسب سهمیه المپیک در بوکس، تنیس روی میز، سنگ‌نوردی، دوومیدانی و والیبال، گزینه‌های احتمالی پرچمداری در بخش مردان بیشتر خواهد شد اما در بخش زنان، احتمالا پرچمدار، یکی از سه قایقران رشته روئینگ خواهد بود.
 
رژه روی آب!
گرچه چندی پیش و در پی حملات تروریستی مسکو، شایعه لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس سر زبان‌ها افتاد اما پاریسی‌ها همچنان برای برپایی یک مراسم افتتاحیه منحصر به‌فرد روی رودخانه سن،مصمم هستند. اولین وجه تمایز المپیک پاریس، حذف مراسم رژه به شکل سنتی آن وبرگزاری این مراسم روی قایق‌های مخصوص است.فرانسوی‌ها برای هرکشور قایقی درنظر گرفته‌اند که در مراسم افتتاحیه، حامل اعضای کاروان ورزشی آن کشورخواهدبود. ظرفیت قایق ایران آن‌طور که گفته شده ۳۰ نفره است که پرچمداران در جلوی آن خواهند ایستاد. برای اولین بار است که خبری از رژه کاروان کشورها، روی پیست تارتان نیست. 

 مراقب رژیم صهیونیستی باشید
اگر در ادوار گذشته المپیک فقط چند کشور مسلمان ازجمله ایران، با به رسمیت نشناختن اسرائیل، مقابل ورزشکاران این رژیم غاصب حاضر به مسابقه نمی‌شدند اما در پاریس، واکنش‌ها نسبت به حضور ورزشکاران رژیم اشغالگر در صحنه رقابت‌ها تندتر خواهد بود. این را منابع عبری گزارش کرده‌اند. آنها نگران هو شدن توسط تماشاگران در مراسم افتتاحیه و البته در سالن‌های محل برگزاری مسابقات هستند. نکته جالب‌توجه این‌که در بین سهمیه‌های کسب‌شده توسط ایران و رژیم صهیونیستی، فقط یک احتمال برخورد رودررو وجود دارد که به دسته منفی ۴۹ کیلوگرم زنان در تکواندو مربوط می‌شود؛ جایی که مبینا نعمت‌زاده حضور دارد. بهترین حالت برای نماینده کشورمان قرار گرفتن در نیمه دیگر جدول است که نماینده رژیم اشغالگر حضور ندارد. این قرعه هم برمی‌گردد به رنکینگ جهانی دو ورزشکار و تا حدودی از سوی کادر فنی تیم ملی قابل مدیریت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها