پول‌پاشی برای تخریب فرهنگ
در گفت‌وگوی «جام‌جم» با نمایندگان مجلس درباره نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی عنوان شد

پول‌پاشی برای تخریب فرهنگ

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد

بهارستان پیگیر پول‌های کثیف

از زمانی که خبر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاکید برنظارت قانونی رسانه‌های فراگیر منتشر شد تا فصل‌الخطاب نظارت سازمان صداوسیما بر نمایش‌خانگی بیان شود، واکنش‌های ریز و درشتی به این مسأله مطرح شد و تا جایی پیش رفت که سپاه ابرهه، بدون خواندن این مصوبه، اقدام به بیان نظرات به ظاهر کارشناسی خود کردند.
از زمانی که خبر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاکید برنظارت قانونی رسانه‌های فراگیر منتشر شد تا فصل‌الخطاب نظارت سازمان صداوسیما بر نمایش‌خانگی بیان شود، واکنش‌های ریز و درشتی به این مسأله مطرح شد و تا جایی پیش رفت که سپاه ابرهه، بدون خواندن این مصوبه، اقدام به بیان نظرات به ظاهر کارشناسی خود کردند.
کد خبر: ۱۴۱۳۸۷۳
نویسنده رها فاطمی - گروه رسانه

آن‌طور که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به آن اشاره کرده، برخی افراد هنوز مصوبه را ندیده‌ اقدام به بیان نظراتی کرده‌اند تا مصوبه این شورای عالی را زیرسؤال ببرند. خسروپناه کمی قبل عنوان کرده‌بود: «در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به‌عهده صداوسیما گذاشته‌است؛ بنابراین اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی غیر از این مصوب می‌کرد، خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلا معنایش این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.»
با این حال، اظهارات برخی افراد با سمت و سوی مشخص، نشان از آن دارد که قانون فوق، جای درستی را نشانه گرفته و صاحبان پول کثیف و سپاه ابرهه این چنین به یک مصوبه قانونی واکنش نشان داده‌اند. جام‌جم در ادامه بررسی کارشناسانه این مصوبه، با سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، احد آزادی‌خواه و امیرحسین بانکی‌پورگفت‌وگو کرده‌ که در ادامه می‌خوانید.

بهارستان پیگیر پول‌های کثیف

سید‌محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبری مجلس درخصوص برخی رسانه‌هایی که به واسطه تصویب مصوبه تازه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال انحراف از اجرای قانون هستند، به «جام‌جم» می‌گوید: برخی از افراد در این میان پولی به دست آوردند که چون امنیت جامعه را به خطر انداخته، مصداق پول کثیف است. این افراد از فیلم‌های تجاری و برخی محتوا‌هایی که ارزش‌ها را به خطر انداخته، کسب درآمد می‌کنند. به نظرم ضرورت داشت شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را نهایی کند؛ چرا که شبکه نمایش خانگی به طور کلی ر‌ها و یله شده بود. آن طور که پیداست، برخی افراد به دنبال درآمد‌های نجومی بودند که حتی محتوای تولید شده‌شان هم بعضا ارزش‌ها و نهاد‌های فرهنگی و جامعه را به مخاطره می‌انداخت. برای همین است که برخی افراد به سمت این درآمد‌ها و پول‌های کثیف رفته بودند؛ درآمد‌هایی که کم کم در حال نهادینه شدن بود.
وی ادامه می‌دهد: از این منظر باید گفت نظارت صورت گرفته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم و ضروری بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ هرچند دیرهنگام ـ به دنبال نهایی کردن این مصوبه رفت. بر همین اساس طبیعی است افرادی که خود را آزاد و ر‌ها و بدون نظارت‌های سیاستی، تنها به واسطه کسب درآمد به این حوزه وارد کرده بودند، برآشفته شوند. خروجی کار آنها تخریب فرهنگ جامعه بود. این افراد حالا که نظارت وارد شده، احساس می‌کنند کارشان محدود می‌شود و بدیهی است به دنبال مخالفت با مصوبه فوق باشند و روی آن سر و صدا راه بیندازیند. اینها به دنبال آن هستند که یا نظارتی صورت نگیرد یا نظارت کم اثر و کمرنگ باشد. من معتقدم ساترا و نظارت آن باید به شکل جدی، فراگیر و هدایت‌کننده باشد تا مانع کسب این نوع پول‌های کثیف شود؛ پول‌هایی که در سایه تخریب فرهنگ عمومی جامعه به دست می‌آید.
رئیس فراکسیون راهبری مجلس در خصوص نحوه برخورد با متخلفان مصوبه فوق عنوان می‌کند: من معتقدم اگر این افراد به روند انحراف از قانون ادامه دهند، پیگیری می‌کنیم و باید با آنها برخورد کرد و اگر رسانه‌ای وارد این حوزه شده، طبق قانون رسانه‌ها و مطبوعات جلوی آن را گرفت. حتی اگر لازم است مجوز آنها را لغو کنیم و در صورت لزوم، دستگاه‌های قضایی ورود کنند.

ورود پول‌های کثیف
اما نکته دیگر اینجاست منافع جریان‌های خاص چه بوده که جلوی این اجرای قانون را می‌گیرند. احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی در‌خصوص این جریان‌ها و منافع‌شان به جام‌جم می‌گوید: اعتقاد من این است که مسأله صوت‌و‌تصویر از مسائل مرتبط با صداوسیما در کشور است. سازمان صداوسیما به‌واسطه مستقل بودن و اساسنامه‌ای که دارد، مبتنی بر قانون اساسی است و تکالیفی دارد. این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم به نظرم اتفاق مبارکی است و بخشی از تغذیه هنری ما از همین حوزه نمایش خانگی اتفاق می‌افتد. یعنی بازار جدیدی ایجاد شده که در حال تقویت است. این نظارت‌پذیر بودن می‌تواند هم صحت و سلامت و هم استمرار را تضمین کند. یکی از سازمان‌هایی که ‌شأن نظارتی بالایی دارد، سازمان صداوسیماست. با ورود و نظارت سازمان به نظر می‌رسد که برخی جریان‌ها با منافعی که دارند، با موانع و محدودیت‌هایی مواجه شوند. به نظرم ورود صداوسیما حتما به این مسأله سر و سامان می‌دهد و نقاط ضعف را خشک کرده و به قوام فرآیند قانونی کمک می‌کند. این‌که برخی در این میان احساس نگرانی یا ناامنی می‌کنند، طبیعی است چون منافعی دارند.
وی همچنین در خصوص دلیل این مقاومت عنوان می‌کند: بخشی از این مقاومت به دلیل ورود پول‌های کثیف است و بخش دیگر هم، ممکن است جهل به موضوع باشد. افراد اگر زوایای کار را ببینند و بسنجند، حتما به این جمع‌بندی می‌رسند که ورود سازمان می‌تواند راهگشا باشد و مشکلات را حل کند. چند سال است که این موضوع به بهانه‌های مختلف مطرح می‌شود. الان که تعیین تکلیف شده شاید برخی مراکز خاص بخواهند مسیر قانونی را ببندند، نظارت می‌کنیم تا این ورود مافیایی را شناسایی کرده و جلوی آن گرفته شود تا از حقوق ملت دفاع کند و نگذارد سوءاستفاده‌ای در این میان صورت گیرد. نظارت‌پذیر بودن یعنی همین‌ها که این ممانعت‌ها هم می‌شود اما به نظرم سازمان باید با قوت کار خود را انجام دهد.

نحوه برخورد با پدیده‌های جدید
امیرحسین بانکی‌پور، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه به مسأله ضرورت وجود قانونی اشاره می‌کند که حالا شورای عالی انقلاب فرهنگی سراغ آن رفته‌است. او در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: بحث صوت و تصویر فراگیر طبق قانون اساسی به عهده صداوسیماست.
از طرفی برخی حوزه‌های آن به ارشاد مرتبط است. همین مسأله باعث شده‌بود مشخص نباشد نظارت در حوزه محتوای نمایش‌خانگی بر عهده کیست. بر همین اساس بود که جلسات متعددی با رئیس سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد گذاشته شد و این توافق حاصل شد تا تقسیم کار صورت گیرد.
اما نکته‌ای که در میان صحبت‌های این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به آن اشاره کرد، مسأله توافق بین‌دستگاهی لازم بود که به نظر می‌رسد با این مصوبه، سمت و سوی درست خود را پیدا کرده‌است. کما این‌که جزئیات مطرح شده درباره آن نشان از این دارد که تقسیم وظایف میان سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد به درستی انجام شده‌است. بانکی‌پور دراین باره تصریح می‌کند: بخشی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره توافق بین دستگاهی بود. چیزی که در عین حال با آن روبه‌رو بودیم، پدیده‌های جدید در این حوزه است که نیاز دارد سیاست‌گذاری جامعی برای آن صورت گیرد. در عین حال، پیش‌بینی شده‌بود کمیته‌ای تشکیل شود تا ظرف سه ماه یک برنامه جامع تشکیل دهد و نسبت به پدیده‌های جدید تصمیم بگیرد؛ چرا که پدیده‌های تازه، نیاز به عمق اثرگذاری بیشتر دارند و به دلیل مدل متفاوت‌شان، نیاز به تنظیم‌گری متفاوتی هم دارند.
وی درباره جزئیات صحبت‌های مطرح شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: بحث‌های خوبی در شورا مطرح شد و قرار بر این بود کمیته‌ای تشکیل شود تا طی سه ماه، بحث‌ها را با کارشناسان جلو ببرد و مسیر جامعی را مشخص کنند. بند ۵ ناظر به گذشته و حال و همچنین اختلافات میان ارشاد و صداوسیما بود که با توافق صورت گرفته، مرز هر کدام مشخص شد. بند ۶ ناظر به آینده است که برنامه جامعی در پیش گرفته شود. طبق همین مصوبه همه چیز روشن شد. اما بخشی از شبهه‌افکنی‌های صورت گرفته به مصوبه اخیر، مربوط به الزامات تصویب قوانین در مجلس است. این در حالی است که مصوبه این شورا، مصداق قانون بوده و لازم‌الاجراست. یعنی دیگر نیاز به هیچ قانونی ندارد و باید فورا اجرایی شود.
بانکی‌پور در این رابطه عنوان می‌کند: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، لازم الاجراست و تخلف از آن هم پیگرد دارد. البته تنظیم‌گری ساترا برای الان و این مصوبه نیست. مدت‌هاست این کار انجام می‌شود و در برخی قسمت‌ها نیاز به روشن شدن ضوابط دارد که در این مصوبه به وضوح بیان شده‌است.

شفافیت در اجرای وظایف قانونی
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین می‌گوید: البته بخش‌های مختلف کارشان را پیش از این شروع کرده‌بودند و تنها یک تقسیم کار دقیق انجام شد و مصوبه، روند را روشن‌تر کرد. یعنی الان مشکلی برای اجرا نیست. حتی اجرا شروع شده‌بود اما نیاز به پشتوانه داشت. در واقع پیش از این، توافقات صورت گرفته‌بود و بر اساس آن، کارشان را می‌کردند. با این حال، مسأله دیگر توافق بین‌دستگاهی و پشتوانه قانونی لازم بود که به همین دلیل مصوبه نهایی شد. این مصوبه برای تخلف احتمالی و برخورد با آن است. مصوبه فوق، شش بند دارد که طبق آن فعالیت شکل می‌گیرد. کمیته شکل گرفته قرار نیست کار اجرایی کند، بلکه سه ماه فرصت دارد برنامه‌ریزی لازم برای آینده را انجام دهد اما کمیته‌هایی که در سازمان و ارشاد هستند، کارشان را شروع می‌کنند.
به گزارش «جام‌جم»، باید به این نکته تاکید کرد که مصوبه فوق، تنها شفافیت لازم برای اجرای قانونی وظایف دستگاه‌ها را فراهم کرده و هیچ چیز تازه‌ای درباره وظایف سازمان صداوسیما یا ساترا بیان نکرده‌است. با این حال، مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست و دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای اجرای آن نخواهدبود. هرچند برخی افراد وابسته به جریانی خاص، در تلاش هستند این مصوبه قانونی و اجرای آن را هم زیر سؤال ببرند. نگاهی ساده به مصوبه و وظایف بین‌دستگاهی نشان از آن دارد که یک همکاری و همراهی همه‌جانبه با محوریت سازمان صداوسیما شکل گرفته‌است.

چکیده صحبت نمایندگان
۱- پول کثیف یعنی تولید محتوا به قیمت به خطر انداختن جامعه
۲- کسب درآمد برخی جریان‌ها از یله بودن نمایش‌خانگی
۳- ارتباط درآمدهای نجومی با پول‌های کثیف
۴- آشفتگی برخی افراد به دلیل تمایل به آزادی بی‌حد و حصر
۵- برخی به دنبال نظارت ضعیف هستند
۶- لزوم ورود قانونی به تخلف برخی رسانه‌ها
۷- مخالفت یک جریان خاص به دلیل برخی منافع
۸- سر و سامان دادن مسأله با ورود صداوسیما
۹- تغذیه فرهنگی از جریان نمایش‌خانگی
۱۰- ورود ساترا یعنی تضمین سلامت محتوا

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها