در گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان و تهیه‌کننده سریال «ماهچراغ» عنوان شد

روایت خانواده بزرگ در یک کافه‌

شاید پیش از این هربار که صحبت از خانواده گسترده می‌شد، مخاطب به یاد سریال «پدرسالار» می‌افتاد. مجموعه‌ای که تلاش می‌کرد دور هم بودن یک خانواده گسترده را به نمایش بگذارد. اتفاقی که امسال و به‌مناسبت همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز صورت گرفته، پخش مجموعه‌های متفاوتی است که شاید پیش از این کمتر آن را در تلویزیون می‌دیدیم.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۳۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

مجموعه «ماهچراغ» یکی از همین مجموعه‌های متفاوت است که تلاش کرده مساله خانواده گسترده را در قاب تلویزیون به نمایش بگذارد.

ماهچراغ قصه‌ای است که در دل یک کافه‌رستوران شکل می‌گیرد. این خانواده بزرگ یک بزرگ‌تر دارد که همان دایی با بازی احمد نجفی است.

شخصیت‌های دیگر داماد، خواهر، برادر و... هم حول همین بزرگ‌تر خانواده شکل می‌گیرد. پیام اصلی مجموعه، همان انتقال مفهوم خانواده گسترده است. اتفاق‌های مختلفی که برای اعضای خانواده می‌افتد و هربار این خانواده بزرگ تلاش می‌کند یک چالش را از سر راه خود کنار بزند. آرش داوودی، کارگردان و تهیه‌کننده این سریال است که تاکنون فصل‌های مختلفی از ماهچراغ را روی آنتن برده است. بهانه هر فصل، متفاوت بوده. به‌طوری‌که یک‌بار در ماه محرم و این بار، ماه مبارک رمضان است. انتخاب لحن و زبان مناسب برای انتقال پیام هر فصل، چیزی است که به نظر می‌رسد داوودی از پس آن به‌خوبی برآمده است. خودش در این گفت‌وگو عنوان می‌کند که تلاش کرده ماهچراغ را با دست‌فرمان استانداردهای جهانی مجموعه‌های سیتکامی جلو ببرد. به همین بهانه با آرش داوودی، کارگردان و تهیه‌کننده سریال ماهچراغ گفت‌وگو کردیم.

آرش داوودی، کارگردان و تهیه‌کننده سریال ماهچراغ در خصوص ایده اولیه ساخت برنامه ماهچراغ به جام‌جم می‌گوید: ماهچراغ یک مجموعه مناسبتی برای ماه مبارک رمضان۱۴۰۲ است که در ۲۶ قسمت پخش خواهد شد. این مجموعه یک کار سیتکام استودیویی با رویکرد طنز است و خط کلی قصه آن در کافه‌رستوران اتفاق می‌افتد. قصه درواقع در بستر این کافه‌رستوران است که مالک آن بزرگ‌تر خانواده است و چند خواهرزاده او بیکار هستند. در این ۲۶ قسمت هر بار با ورود بازیگران مهمان، اتفاق‌های مختلفی روی می‌دهد.

روایت خانواده با ۷ شخصیت اصلی

آرش داوودی، کارگردان و تهیه‌کننده سریال ماهچراغ درخصوص دلیل کوتاه‌بودن قسمت‌های ماهچراغ عنوان می‌کند: فرمت سریال‌های سیتکامی در جهان ۲۰ دقیقه است. درعین‌حال برای بالابودن ریتم کار و ضرباهنگ آن، این زمان را رعایت کردیم.

به گزارش جام‌جم، روایت هر سریالی از طریق کاراکترهایی است که در آن سریال تلاش می‌کنند پیام را به نوعی به مخاطب منتقل کنند. ماهچراغ هم مثل دیگر گونه‌های مشابه، کاراکترهای مشخصی دارد که هرکدام بخشی از این خانواده را روایت می‌کنند. داوودی در این خصوص عنوان می‌کند: هدف اصلی این سریال، بحث خانواده گسترده و حال خوب است که می‌توان در ارتباطات خانوادگی داشت. مخاطب کار در کاراکتربندی‌ای که انجام دادیم، از جوان تا میانسال متغیر است.

پیش از این فصل دوم ماهچراغ مناسبت اربعینی داشت. این فصل از فصل قبل متفاوت‌تر است چون فصل قبل بار دراماتیک بیشتری داشت و این فصل بار طنز بیشتری دارد. به‌طورکلی، ماهچراغ هفت کاراکتر ثابت دارد و هر قسمت به فراخور نقش، یکی دو بازیگر دیگر هم وارد قصه می‌شوند. هدف‌مان از انتخاب افراد مختلف برای این کاراکترها این بوده که یک هرم سنی متفاوت - از جوانی تا میانسالی - داشته باشیم و طیف مخاطب را با توجه به وضعیت سنی کشور در این بازه داشته باشیم. وی درباره نقش‌های مختلف این مجموعه می‌گوید: نقش دایی را احمد نجفی بازی می‌کند و بقیه کاراکترها حول محور خانواده است. سیاوش مفیدی نقش چنگیز داماد خانواده، خانم ترکاشوند نقش خواهر، علی غریب نقش برادر، اشکان اشتیاق نقش پسرخاله خانواده و همسرش را حدیثه تهرانی بازی می‌کند. آسو پاشاپور هم دختردایی آنهاست که وارد قصه می‌شود. به‌طورکلی شکل خانواده گسترده و همان خانواده بزرگ را ترسیم کردیم که هربار یک قصه‌ای مقابل این خانواده قرار می‌گیرد.

به گزارش جام‌جم، نکته مهم دیگر در ساخت این مجموعه‌ها، بازخوردهای مخاطب است. به‌طور قطع بخشی از ادامه چنین مجموعه‌هایی با بازخوردهای مخاطب اصلاح و ادامه می‌یابد. این تهیه‌کننده در خصوص بازخوردهای قسمت‌های پخش‌شده ماهچراغ تصریح می‌کند: بازخوردها خوب بوده و به‌طور کلی ذائقه مخاطب ما کار طنز را می‌پسندد. به همین دلیل این کار هم مورد علاقه مخاطب بوده است. این مجموعه در کل ۲۶ قسمت است که بیشتر از ۱۴ قسمت آن روی آنتن رفته است. پنج شب هم به مناسبت شب‌های قدر پخش نخواهیم داشت و بعد از آن، تا انتهای ماه مبارک رمضان پخش خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها