یزد - معاون میراث‌فرهنگی استان یزد با اشاره به ثبت مراسم سیزده محرم مسجد ملااسماعیل در فهرست میراث ناملموس کشور گفت: این مراسم همه‌ساله در روز سیزدهم محرم در این مسجد برگزار می‌شود و همه اقشار مردم در این مراسم شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۲۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، عبدالمجید شاکری شمسی با بیان این خبر، درباره تاریخچه و قدمت این مراسم تاریخی اظهارداشت: مردم استان یزد حضور در مراسم عزاداری ۱۳ محرم را که قدمتی طولانی دارد بسیار مهم می‌دانند، زیرا این روز را سوم امام‌حسین (ع) می‌خوانند و به یاد بر زمین ماندن پیکر پاک شهیدان کربلا به مدت سه روز در صحرای داغ کربلا و به خاک سپردن آنان پس از سه روز می‌دانند و به همین علت در این روز بسیار عزاداری می‌کنند و بازار یزد به صورت کامل در این روز تعطیل و تمامی بازاریان به همراه خانواده در این مراسم حاضر می‌شوند.

وی افزود: باتوجه به شواهد موجود این مراسم از ۱۱۵ سال قبل تاکنون در سومین روز از شهادت امام حسین (ع) ویاران وفادار آن حضرت برگزار می‌شود و نزد مردم یزد شناخته‌شده است.

شاکری یکی از جنبه‌های معنوی و زیبای این مراسم را پذیرایی از حاضران توسط روحانیون، مبلغان دین، منبری‌های روحانی، کسانی که عمری ذاکر امام حسین (ع) و مبلغ اندیشه والای سیدالشهداء (ع) بوده‌اند، را عنوان کرد.

معاون میراث‌فرهنگی استان تصریح کرد :در این روز روحانیون قبا از کسوت تبلیغ کنار گذارده و برای خدمتگزاران مجلس سیدالشهداء کمر همت می‌بندند، حضور عالمان عامل، به معنویت عزاداری این مراسم رنگ اخلاص می‌دهد و به جاذبه‌اش می‌افزاید این مراسم به تازگی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها