حالا دیگر این موضوع نخ‌نماشده‌تر از آن است که بخواهیم برایش مصداق بیاوریم، این‌که کشورهایی که غرق در مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی‌اند به‌منظور فرار از انتقادهای مردم‌شان برای ملت‌های دیگر رجز بخوانند و نسخه بپیچند.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۷۸
نویسنده میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار

این نسخه تکراری حکایت این روز‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست، از سویی در جمع محدود هوادارانش با همان حواس‌پرتی‌های مشهور نسخه آزادی مردم ایران می‌پیچد و همان روزها، اما مردم آمریکا سرشار از نگرانی درباره اقتصاد متزلزل و افزایش قیمت اقلام روزمره هستند. این تناقضات جالب توجه نه در گفته کارشناسان که با سنجه آماری هم قابل مشاهده است.

به‌عنوان مثال در نظرسنجی موسسه هریس که به سفارش انجمن روان‌شناسی آمریکا از شهروندان آمریکایی درباره مهم‌ترین علل نگرانی آن‌ها تهیه شده ۸۷درصد از پاسخگویان اظهار داشته‌اند مهم‌ترین علت نگرانی‌شان افزایش قیمت اقلام روزمره به‌دلیل تورم است. ۸۱درصد آن‌ها نگران مسائل مربوط به زنجیره تامین محصولات و خدمات و همچنین عدم قطعیت جهانی هستند و ۸۰درصد نیز احتمال تهدیدات هسته‌ای روسیه و درگیری روسیه با اوکراین را علل نگرانی خود می‌دانند، اما در مقابل این نگرانی‌های واضح، عملکرد جو بایدن در ریاست‌جمهوری آمریکا هم قابل توجه است. این‌که اقدامات او دقیقا باعث افزایش نگرانی‌های مردم کشورش است. در یک فقره نظرسنجی دیگر که دانشگاه کویینیپاک انجام داده از شهروندان آمریکایی درباره عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، در زمینه‌های اقتصادی، درگیری روسیه و اوکراین و البته عضویت این کشور در ناتو پرسش شده است.

نتایج این نظرسنجی هم جالب است و نشان می‌دهد فقط ۳۸‌درصد از پاسخگویان عملکرد بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تایید و در مقابل ۵۳‌درصد آن‌ها این عملکرد را رد می‌کنند. البته ۹‌درصد از پاسخگویان نیز به این سؤال جوابی نداده‌اند. بایدن حالا در حالی با تورم افسارگسیخته در اقتصاد کشورش رو‌به‌روست که خود او هم به معضل بزرگی برای دموکرات‌ها تبدیل شده، اما جالب توجه این‌که در این شرایط دوزخی، او ترجیح می‌دهد همچنان برای ملت‌های دیگر سخنرانی کرده و از مدیریت این کشور‌ها انتقاد کند!

یک منفور در کاخ‌سفید

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها