پیروزی دموکرات‌ها در سنا، پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان!

دموکراسی خواب‌آلود در واشنگتن

کد خبر: ۱۳۸۶۸۰۵
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

جنگ اوکراین تا چند روز دیگر وارد دهمین ماه خود می‌شود و همچنان چشم‌انداز روشنی درباره آینده آن به چشم نمی‌خورد. آمریکا و اروپا به حمایت‌های نظامی از اوکراین ادامه می‌دهند و در این مدت مانع از پیشرفت در مسیر دیپلماسی و حل مسأله از طریق مذاکره شده‌اند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این‌که ما آماده مذاکره بدون پیش‌شرط هستیم گفته: «پیش از این نیز آماده چنین اقدامی بودیم، اما کی‌یف گوش به فرمان حامیان غربی است و گفتگو‌ها را درحالی‌که در مسیر پیشرفت بود، مختل کرد.» در همین حال اوکراینی‌ها که در ماه‌های گذشته همواره مذاکره با روسیه را رد کرده‌اند به‌تازگی مواضع متفاوتی در این زمینه می‌گیرند و دیروز داوید آراخامیا، مذاکره‌کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه، گفتگو بین دو طرف در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را محتمل دانست.
این اظهارنظر درحالی‌است که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد دولت بایدن به‌طور خصوصی سران اوکراین را تشویق می‌کند تا با روسیه مذاکره کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارش جدیدی از اختلاف در کابینه جو بایدن بر سر بحران اوکراین خبر داده است. این روزنامه آمریکایی نوشت، اختلاف در سطوح بالای دولت آمریکا بر سر این‌که آیا واشنگتن باید به کی‌یف برای انتخاب مسیر دیپلماسی جهت پایان‌دادن به جنگ فشار وارد کند یا نه بالا گرفته است.

به‌ویژه این‌که آمریکایی‌ها همچنان به مواضع پیچیده خود درباره جنگ اوکراین ادامه می‌دهند و همزمان با ارسال تسلیحات برای کی‌یف به راهکار سیاسی برای پایان این درگیری امیدوارند. مقامات آمریکایی همچنین وانمود می‌کنند که نقشی در تصمیم‌گیری اوکراین برای مذاکره با روسیه ندارند و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین مدعی شد زمانبندی و محتوای چارچوب مذاکره با روسیه به تصمیم اوکراین بستگی دارد. همزمان با انتشار این اخبار، تحلیلگران معتقدند درخواست مقامات آمریکایی از کی‌یف در جهت فشار آوردن برای نشستن پای میز مذاکره نیست بلکه اقدامی حساب‌شده برای مطمئن‌شدن از حفظ حمایت دیگر کشور‌ها از اوکراین است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها