«سعادت‌آباد»، پرشنونده‌ترین برنامه رادیو تهران
برنامه‌ رادیویی که مشکل پلاکِ «تیبای» مردم را حل کرد

«سعادت‌آباد»، پرشنونده‌ترین برنامه رادیو تهران

نگاهی به ایران‌ پایدار رادیو

بیان نقش پدافند غیرعامل از امواج‌صدا

شبکه‌های مختلف رادیویی به تناسب ماموریت خود، حوزه‌های مختلف پدافند غیر‌عامل را پوشش داده و در سال1401 نیز تلاش مضاعفی برای آگاهی و تبیین حوزه‌های مختلف پدافندی اعم از سایبری، زیستی، کالبدی، شیمیایی، هسته‌ای و اقتصادی دارند. معاونت  صدا برای دومین سال پیاپی اقدام به راه‌اندازی رادیو مناسبتی ایران پایدار کرده که وظیفه آموزش و آگاهی‌بخشی عمومی در حوزه پدافند غیرعامل را دارد.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۱۱
نویسنده مجتبی برزگر - خبرنگار

کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل معاونت صدا همچنین به منظور آموزش مفاهیم و راهکارهای پدافندی حوزه رسانه، کارگاه‌های آموزشی متنوعی برای مدیران و برنامه‌سازان این معاونت برگزار کرده‌است.انتقال تجربه برنامه‌سازان قدیمی و دعوت از کارشناسان حوزه پدافند غیرعامل برای بهره‌گیری هرچه بیشتر برنامه‌سازان رادیو و ارتباط تنگاتنگ با دیگر کمیته‌ها در سطح سازمان و همچنین نهادها و سازمان‌های متولی از دیگر اقدامات مؤثر رادیو بوده است.رادیو مناسبتی «ایران پایدار» همزمان با هفته پدافند غیرعامل با مدیریت غلامحسین طالبی راه‌اندازی شد. این رادیوی مناسبتی از بامداد سوم آبان‌ کار خود را آغاز کرد و به مدت 10روز تا نیمه‌شب 12آبان به کار خود ادامه می‌دهد.

 

آشنایی مردم با پدافند غیرعامل در رادیو
طالبی، مدیر رادیو ایران پایدار، می‌گوید: ما به همه موضوعاتی که پدافند غیرعامل در آن فعالیت ویژه دارد، پرداختیم؛ از پدافند زیستی و سایبری، سواد‌رسانه‌ای و جنگ نرم گرفته تا پدافند در حوزه‌های کشاورزی، امنیت اقتصادی، امنیت غذایی، امنیت پرتوی و تهدیدهایی که در دور و بر ما هست چه از لحاظ جغرافیایی و چه سایبری که سازمان صداوسیما به تناسب در برنامه‌هایش سعی کرده به آنها بپردازد. در واقع خواسته‌ایم هم برای مخاطبان آموزش داشته باشیم و هم فرهنگسازی؛ هدف اصلی ما این است که مردم بیشتر با حوزه‌های مربوط به پدافند غیرعامل آشنا شوند.وی افزود: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده است اما چرا این مفهوم در بین قاطبه مردم ناشناخته است؟ واقعیت این است که عزم همه‌جانبه در حوزه مذکور، زمانی آغاز می‌شود که بتوان فرهنگسازی مناسبی انجام داد و با اقدامات رسانه‌ای تبیینی و آگاهی‌بخشی، این موضوعات را به‌عنوان نیاز امروز جامعه به همه مردم آموزش داد.مدیر رادیو ایران‌پایدار با اشاره به هم‌افزایی با شبکه‌های دیگر رادیو، خاطرنشان کرد: ما در رادیوی ایران پایدار در واقع با نمایش مستندات واقعی و جذاب، برنامه‌های زنده و تولیدی، سعی در نشان دادن عملکرد صرف سازمان پدافند غیرعامل نداریم بلکه تمام تلاش‌مان بر این است با این بسته کامل برنامه‌ای و نمایشی، مردم بیشتر آموزش ببینند و این سازمان و وظایف و عملکردش آشنا بشوند. طالبی ادامه داد: رادیو به‌عنوان رسانه به‌روز و در دسترس همگان می‌تواند کوتاه‌ترین راه برای نیل به این مقصود باشد. رادیوی نوین که با بهره‌گیری از فضای مجازی و رادیو نما فصل جدیدی را علاوه بر رسانه سنتی در سپهر رسانه‌ای کشور گشوده، توانسته است در هر سه فضای رسانه‌ای با برد گسترده، رادیو ایران پایدار را به‌عنوان فعالیتی ویژه، طی هفته نکوداشت پدافند غیرعامل روی آنتن ببرد.

نگاهی به «صبح صلابت» در رادیو پایدار
پیری، تهیه‌کننده برنامه «صبح صلابت» شبکه رادیویی ایران پایدار گفت: با توجه به سابقه من درخصوص کارهای میدانی این برنامه از روز سوم آبان به صورت میدانی و با پخش گفت‌وگوی رسمی سردار جلالی روی آنتن رفت. این برنامه هر روز از سالن آمفی‌تئاتر پدافند غیرعامل با حضور کارشناسان و نخبگانی که در پدافند غیرعامل مشغول به کار هستند به صورت زنده اجرا می‌شود.وی بیشترین مأموریت و هدف برنامه صبح صلابت را آموزش برای مردم دانسته و می‌گوید: پدافند غیرعامل یک پدیده جدید در ایران اسلامی به حساب می‌آید که در سال 1382 به صورت رسمی افتتاح شد و کار خودش را آغاز کرد.تهیه‌کننده این برنامه تصریح کرد: نقش پدافند غیرعامل را باید برای مردم بیشتر توضیح داد و از اهمیت آن با توجه به پیشرفت‌هایی که روزبه‌روز در ایران و دیگر کشورها انجام می‌شود گفت که این مهم یکی از وظایف رسانه‌هاست. 
به قول سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل دیگر امروزه جنگ‌ها به صورت سایبری است و بیشتر سعی می‌شود که جنگ‌هایی از قبیل پدافند غیرعامل باشد. چون پدافند غیرعامل، از وقوع اتفاق‌ها و رویدادهایی که قرار است رخ دهد، پیشگیری می‌کند. پیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیای پدافند غیرعامل دنیای خیلی پیچیده و بزرگی است که همه کشورها سعی کردند به صورتی این پدافند را داشته باشند قبل از این‌که دشمن بتواند از جاهایی که امکانش هست، نفوذ کند. امنیت غذایی، پدافند جمعیت، پدافند سایبری و اتفاقاتی که الان روزبه‌روز در حال رخ دادن است و روزانه پدافند غیرعامل جنگ‌ها و تاکتیک‌هایی را برگزار می‌کند که ما در حال تهدید شدن از سمت دشمنانیم و مجبوریم که دفاع کنیم.
این تهیه‌کننده با سابقه برنامه‌های رادیویی ادامه داد: رسانه باید نقش پدافند غیرعامل را هر روز برای مردم خودمان روشن کند. همان‌طور که در قدیم و در زمان جنگ، پناهگاه در خانه‌ها و مدارس درست کردیم که اگر خدای ناکرده بمباران شد، بتوانیم در آن پناهگاه‌ها جان خودمان را نجات بدهیم. پدافند غیرعامل یعنی همین، یعنی این‌که بتوانیم پناهگاهی برای خودمان درست کنیم قبل از این‌که به ما حمله شود. حمله نه حالا به صورت هوایی، حمله همه‌جانبه‌ای که در همه بخش‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بایستی پدافند غیرعامل وجود داشته باشند که در مقابل دشمن‌ها دفاع کنند.

ترسیم آینده روشن با عصر پایداری
حسین معصومی، تهیه‌کننده «عصر پایداری» گفت: در این برنامه نه‌تنها از ظرفیت استان‌های سراسر کشور استفاده کردیم، بلکه ظرفیت بالای استان‌ها را در قسمت‌های خدماتی، رفاهی و پدافندی کشور نشان می‌دهیم.معصومی تصریح کرد: در این ویژه‌برنامه که شامل گفت‌وگو، صحبت‌های کارشناس و میهمان، آیتم‌های گزارشی است، برنامه‌های پیش‌رو و آینده این سازمان توسط مدیران، اطلاع‌رسانی می‌شود.قابل ذکر است مستندهای روایی در بحث پدافند غیرعامل همچون نیروگاه‌ها، جهاد کشاورزی، سدها و آبخیزداری شنیده می‌شود.پخش موسیقی‌های ملی ــ مهینی و فولکوریک از دیگر بخش‌های این برنامه است.
معصومی ادامه داد: اهمیت زبان فارسی در پدافند غیرعامل و فضای سایبری کشور باعث شده که در قسمتی از این برنامه در مورد اهمیت زبان فارسی صحبت کنیم. چون استفاده از زبان فارسی به‌عنوان هویت ملی ایرانیان که اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده از مهم‌ترین مباحث فرهنگی است. همچنین با مخاطبان خود صحبت می‌کنیم که از واژگان غیرفارسی پرهیز کرده و در گفتار و نوشتار خود از این واژه‌ها استفاده نکنند.این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: در پدافند غیرعامل هر فعالیت و اقدامی که باعث شود زندگی آینده ما توأم با آرامش و طیب خاطر باشد، خیلی مهم است. در همین راستا این موضوع مهم با حضور استادان دانشگاه و رسانه همچون استاد محمدجعفر محمدزاده، کارشناس و پژو‌هشگر زبان و ادبیات فارسی بررسی می‌شود.وی در پایان صحبت‌هایش از «پویش ملی پرچم» یاد کرد و گفت: شنوندگان در این پویش ضمن معرفی خود و پیشه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، از عزت و آبادانی ایران عزیز و عشق به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید. این برنامه رادیویی را سیدحسین حسینی اجرا می‌کند. 

جزئیات دیگر از رادیو ایران پایدار
براساس این گزارش، رادیو ایران پایدار در بازه زمانی 10روزه، برنامه‌های متنوعی را روی آنتن می‌برد که در مجموع 5600 دقیقه برنامه زنده، 2100 دقیقه برنامه تولیدی، 4800 دقیقه برنامه تنظیمی و 1900دقیقه برنامه تامینی در قالب‌های متنوع مجله رادیویی، گفتار محور، مستند، گفت‌وگو محور، PSA، VOX POP، نمایش، مسابقه و آوایی است.
در رادیو، ارکان محتوایی حوزه پدافند به صورت غیرمستقیم مخاطب را با اهمیت ایمنی، امنیت، پایداری و استحکام در حوزه‌های زیرساختی مختلف اعم از زیستی، سایبری، تغذیه، کشاورزی، خانواده، جمعیت، اقتصادی، هسته‌ای و... آشنا کرده و تلاش همکاران هنرمند ما در رادیو این است که آمادگی و آگاهی لازم را در مخاطب ایجاد کنیم. 
در رادیو ایران پایدار مجله صبح صلابت هر روز از محل سازمان پدافند غیرعامل روی آنتن می‌رود و در برنامه «شکوه اقتدار» به نقش سازمان‌ها و نهادها در استحکام زیرساخت‌ها و دستاوردهای این حوزه می‌پردازیم.
در مجله زنده عصر پایداری به نقش، سهم و تلاش مردم در شکل‌گیری ایرانی پایدار و مقاوم در برابر تهدیدات پرداخته و در مجله فرهنگی «قرار شبانه» به الزامات مقابله با جنگ نرم از طریق تولیدات مناسب فرهنگی خواهیم پرداخت.
مستند «آغاز» نگاهی به آسیب‌ها و قربانیان فضای مجازی دارد و برنامه «قدرت نرم» به جنبه‌های مختلف جنگ‌های ترکیبی اشاره می‌کند.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها