این روزها در حالی شاهد تاکید برخی کشورها بر ضرورت عدالت بین‌المللی در رابطه با رفتار سربازان روسیه هستیم که همین کشورها به طور مداوم تحقیقات در مورد جنایات جنگی مستندی را که به نام آنها ثبت شده است، زیر سوال برده و به تأخیر می‌اندازند. این کشورها در سال‌های گذشته به صورت فعالانه مانع از کار نهادهایی مانند دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در مورد جنایات جنگی خود شدند و این ممانعت تا به امروز با تمام قدرت ادامه داشته است.
کد خبر: ۱۳۷۶۰۱۷
نقطه اوج این ممانعت‌ها، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تحریم دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی و یکی دیگر از مقامات ارشد دادستانی بود.

ترامپ تحقیقات آن‌ها در مورد جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و جنایات اسرائیل در فلسطین را "یک وضعیت اضطراری ملی" اعلام کرد. علاوه بر این، مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت، اعلام کرد که ایالات متحده صدور ویزا را برای برخی افراد ناشناس «درگیر تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق در مورد پرسنل آمریکایی» محدود کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تحریم‌های دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد، اما دولت وی همچنان به محکومیت و مخالفت با تحقیقات آن در مورد جنایات جنگی توسط تمامی طرف‌های اسرائیلی ادامه می‌دهد.
هنگامی که دیوان کیفری بین‌المللی در نهایت تایید کرد که در حال آغاز تحقیقات درباره اقدامات اسرائیل در فلسطین است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیتی در این مورد ندارد. اسرائیل یکی از طرفین دیوان کیفری بین‌المللی کیفری نیست و به صلاحیت دادگاه رضایت نداده است و ما در مورد تلاش دیوان بین المللی کیفری برای اعمال صلاحیت خود بر پرسنل اسرائیلی نگرانی‌های جدی داریم. لحن بلینکن نسبت به لحن پمپئو، نرم‌تر است، اما سیاست‌ها تغییری نکرده است.

وقتی جانسون خود را به نفهمی می‌زند

بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا از دیگر چهره‌هایی بود که بر ضرورت تحقیقات در مورد اقدامات روسیه تاکید می‌کند. او چند ماه قبل در یک نطق تلویزیونی با حمله به مقامات روسیه گفت: "تاریخ به یاد خواهد آورد که چه کسانی خود را در خصوص جنایات جنگی در اوکراین به نفهمی زده‌اند. "، اما سوال اینجاست که چگونه نخست وزیر مستعفی بریتانیا انتظار دارد جدی گرفته شود در حالی که خود بریتانیا بار‌ها خودش را به نفهمی زده است؟

در زمانی که بمب‌افکن‌های ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق به مردم حمله می‌کردند انگلیس از این اقدام به عملیات «شوک و هیبت» تعبیر کرد. تخمین‌ها درباره کشته‌های عراقی ناشی از آن تهاجمات از ۳۰۰هزار نفر تا بیش از یک میلیون نفر متغیر است. پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون محاسبه کرد که حداقل ۵۰هزار نفر در جنگ‌های پس از ۱۱سپتامبر ایالات متحده در افغانستان، عراق و پاکستان کشته شدند. اما در این سال‌ها بار‌ها از تحقیق در مورد کشتار و شکنجه غیرنظامیان در افغانستان و عراق ممانعت شده است.

تحقیقات تضعیف شد

بنسودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸، با رها کردن تحقیقات خود در مورد ادعا‌هایی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی در عراق توسط سربازان بریتانیایی، خاطرنشان کرد که علی‌رغم یک دهه تحقیقات داخلی، هیچ اتهامی علیه هیچ سربازی مطرح نشده است.

ویکی لیکس بیش از هر جای دیگری در مورد جنایات جنگی در عراق، به ویژه انتشار فیلم‌های طبقه‌بندی شده از حمله یک هلیکوپتر آپاچی به ده‌ها غیرنظامی از جمله دو روزنامه نگار در حومه بغداد، اطلاع‌رسانی کرد. جولیان آسانژ، مسوول ویکی‌لیکس اکنون در زندان بلمارش بریتانیا به اتهام نقض قانون جاسوسی در انتظار استرداد به ایالات متحده است.

زمانی که در ۱۴ می ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ فلسطینی غیرمسلح در حالی که در نزدیکی حصار اطراف غزه تظاهرات می‌کردند توسط نیرو‌های اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شدند، بریتانیا خود را به ندیدن زد. جنایات جنگی تقریباً هر هفته زمانی که فلسطینیان توسط سربازان اسرائیلی کشته می‌شوند، انجام می‌شود.

جانسون تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ و شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی و همچنین حملات موشکی حماس از غزه را «حمله به اسرائیل» نامید.

بریتانیا فعالانه در حملات هواپیما‌های بدون سرنشین باراک اوباما شرکت کرد. رئیس جمهور ایالات متحده از آن‌ها ۱۰ برابر بیشتر از جورج بوش استفاده کرد. در مجموع ۵۶۳ حمله، عمدتاً توسط هواپیما‌های بدون سرنشین، پاکستان، سومالی و یمن را در طول دو دوره ریاست‌جمهوری اوباما هدف قرار دادند و این در حالی است که در دوره بوش، ۵۷ حمله انجام شده بود. بر اساس گزارش‌های ثبت شده توسط دفتر روزنامه نگاری تحقیقی، بین ۳۸۴ تا ۸۰۷ غیرنظامی در آن کشور‌ها کشته شدند. همچنین در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد قربانیان جنگ یمن، ۳۷۷ هزار نفر باشد انگلیس از توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی خودداری کرد.

تنها پس از سال‌ها فشار و نامه‌ای از ۱۰۰نماینده، بریتانیا موافقت کرد که از شاهدان در ارجاع نسل‌کشی روهینگیا میانمار از سوی گامبیا به دیوان بین‌المللی کیفری حمایت مالی کند. اما خود بریتانیا هنوز یک طرف رسمی در این دادرسی نیست.

توهین اسرائیل به وجدان بین‌المللی

از میان همه درخواست‌ها برای تشکیل دادگاه جنایات جنگی در اوکراین، شرم‌آور‌ترین آن‌ها درخواست اسرائیل است.
اسرائیل، رژیمی است که اصولا بر اساس جنایات جنگی ساخته شده است. حتی قبل از ایجاد ایالت، قتل عام تانتورا وجود داشت. سپس کفر قاسم، خان یونس، صبرا و شتیلا، جنگ‌های لبنان و عملیات‌های مختلف در غزه انجام شد. فهرست قتل عام‌های انجام شده توسط نیرو‌های اسرائیلی آنقدر طولانی است که در یکی‌دو مطلب خلاصه نمی‌شود. تنها یک سال پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنایات جنگی اسرائیل و فلسطین را «یهودستیزی» خواند. چند روز قبل یاییر لاپید، وزیر خارجه با متهم کردن روسیه به جنایات جنگی گفت: "کشوری بزرگ و قدرتمند بدون هیچ توجیهی به همسایه کوچک‌تر حمله کرده است. بار دیگر زمین آغشته به خون غیرنظامیان بی گناه است. "! اکنون این سوال بزرگ وجود دارد که چه چیزی به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی این حق را می‌دهد که درباره نظم جهانی مبتنی بر قوانین عادلانه صحبت کنند در حالی که جنگ‌های آن‌ها صدمات وحشتناکی را به مردم بی گناه وارد کرده است؟ جهان به یک دادگاه کیفری بین‌المللی نیاز دارد که در هر جنگی کار کند و بتواند برای حفظ اعتبار خود و حفاظت از حقوق جامعه بین‌الملل به صورت مستقل فعالیت کند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها