ناهید صمدی‌ امین، کارگردان انیمشین «عاشوراییان» به تهیه‌‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا، در پاسخ به این سؤال که این انیمیشن را حائز چه ویژگی‌هایی می‌داند که از آن به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های انیمیشن‌های مذهبی و به‌طور مشخص عاشورایی یاد می‌کنند، به جام‌جم چنین می‌گوید: «یکی از ویژگی‌هایی که باعث ماندگاری این کار شد این بود که تیم تولید آن از قابلیت تبدیل‌شدن به افرادی بسیار حرفه‌ای برخوردار بود و اغلب‌شان توانستند در طول همکاری و با پایان آن پروژه‌هایی را به‌صورت شخصی آغاز کنند. این افراد در طول مراحل تولید، صادقانه کنار ما بودند و از صمیم قلب مایه گذاشتند.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۰۳
نویسنده ناهید صمدی‌ امین - کارگردان انیمیشن

نکته دیگر این‌که ما در داستان‌پردازی و اجرا سختگیری‌های بسیار داشتیم و خودمان به‌شدت بر کیفیت کار خود نظارت می‌کردیم و حساسیت‌مان نسبت به این موضوع بسیار بالا بود و همین حساسیت‌ها موجب شد خروجی کار چنان کیفیتی از لحاظ فرم و اجرا پیدا کند که بتوان اثری باکیفیت در میان انیمیشن‌های مذهبی و مشخصا انیمیشن‌هایی با موضوع عاشورا خواندش.» صمدی‌امین در پاسخ به این‌که اگر بخواهد از اساسی‌ترین نکته‌ای که در حین تولید این اثر برایشان مطرح بود، نام ببرد چه خواهد گفت می‌افزاید: «ما از تیمی کمک گرفتیم که در زمینه طراحی تجربه داشت و درنتیجه هنگام طراحی کاراکتر و اجرای انیمیت آنها تست‌هایی زدیم و برای کاراکترهای گوناگون شخصیت‌پردازی‌هایی صورت گرفت و درنتیجه هنگامی که نهایی و وارد اجرا شدند در هر پلان و هر نمایی که از آنها داشتیم، خروجی‌هایی قابل‌قبول و باکیفیت به ما می‌داد.»

او در جواب این‌که در داستان‌پردازی به چه نکاتی توجه شد، ادامه می‌دهد: «ما هم در فرم و طراحی کاراکتر و هم در داستان‌پردازی با حساسیتی مشابه عمل کردیم و در داستان‌پردازی به آنالیز و تحلیل شخصیت‌ها با تمرکز بر کاراکتر حضرت مسلم‌بن‌عقیل(ع) و هر آنچه برای ایشان پیش‌آمد پرداختیم و اتفاقی را که درنهایت برای این حضرت رخ می‌دهد، یعنی تنها ماندن و به‌شهادت‌رسیدن را به شیوه‌ای دراماتیک و نمادین به تصویر کشیدیم. همان‌طور که می‌دانید ایشان بعد از این‌که با بی‌وفایی اهالی کوفه مواجه می‌شود، به خانه طوعه پناه می‌برد.

بعد از خبرچینی پسر طوعه، درنهایت لو می‌رود و در جنگی نابرابر با شرطه‌​های کوفه دستگیر و با سر و صورتی زخمی به کاخ دارالعماره کوفه نزد عبیدا...بن‌زیاد برده می​‌شود. عبیدا... هم که رحم و مروتی در کارش نیست، دستور می‌​دهد تا او را هم مانند دیگر مخالفانش به بدترین نوع مرگ بکشند.

ایشان باید از بالای دیوار دارالعماره کوفه به پایین پرت شوند تا این مرگ سخت و دردناک، مخالفان این حاکم مکار و بی‌رحم را متقاعد کند که درصورت ایستادگی در مقابل پسر مرجانه، سرنوشت آنها نیز به اندازه هانی بن‌عروه، مسلم و دیگران دردناک و سخت خواهد بود. ما برای به‌تصویرکشیدن این صحنه ایشان را بعد از فروافتادن، به خیمه‌های سیدالشهدا در کربلا متصل کردیم و این اتصال ازجمله مواردی بود که توسط ما و برای افزودن بر بار دراماتیک و نمادین داستان بر آن اضافه شد.»

کارگردان انیمیشن تحسین‌شده عاشوراییان ادامه می‌دهد: «اینها نکات احتمالا به‌ظاهر کوچکی است که در فرم و محتوا وجود دارد و با رعایت آنها و درواقع سختی‌دادن به خود برای رعایت‌شان است که حاصل کار باارزش می‌شود.» او در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربه‌اش در حوزه ساخت انیمیشن‌های مذهبی، مهم‌ترین چالش پیش‌رو در این مسیر را چه می‌داند، این‌گونه می‌گوید: «نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که خواست و سلیقه مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است و آنچه در تولید این قبیل آثار از اهمیت بسیار برخوردار است شناسایی این خواست و سلیقه است و مسأله دیگر این‌که در اجرا و تولید، بدانید که نگاه کردن از چه زاویه‌ای به سجایای اخلاقی حاضران در واقعه عاشورا ازجمله آزادگی‌شان، رشادت‌شان، سر فرود نیاوردن دربرابر ظلم‌شان، فداکاری‌شان و... می‌تواند مخاطب را بیشتر جذب کند و درواقع این‌که سیدالشهدا و ۷۲ تن یار باوفایشان از چه زاویه‌ای به این سجایای اخلاقی نگاه می‌کردند که موجب می‌شد حاضر باشند جان خود را بر سر عدم عدول از آنها بگذارند. به عقیده من، کندوکاو در این زاویه دید و چرایی اهمیت این سجایای اخلاقی از زاویه دید معصومین(ع) می‌تواند مخاطب امروزی را به خود جذب کند. در کنار اینها تکنولوژی موجود چه برای ساخت انیمیشن‌های دوبعدی و چه انیمیشن‌های سه‌بعدی پیشرفت بسیار کرده و تنها کافی است کسانی که از دانش و تجربه و در کنار آن زاویه نگاهی نو برای ساخت و پرداخت انیمیشن‌های مذهبی و به شکل مشخص انیمیشن‌های عاشورایی برخوردارند به خدمت گرفته شوند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها