رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در چند کلیدواژه مشترک است که از جمله آنها می‌توان به دو واژه فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد و خوشبختانه معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما در مسیر انجام رسالت بین‌المللی خود که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نهاد آن است رو به سوی هم‌افزایی دارد به‌گونه‌ای که می‌توان گفت حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق، جهان می‌توان گرفت.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۰۴
نویسنده عباسعلی وفایی - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین

من افتخار داشتم که دو دوره نماینده فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ازبکستان و اکنون در چین باشم و اگر آنچه را می‌خواهم بگویم، بر زبان نیاورم نه در حق خود که به نظام‌مان و به ساحت سازمان اجحاف کرده‌ام.

در ازبکستان ۱۷اتاق ایران‌ شناسی تاسیس شد و در طول سه سال، ۳۰عنوان کتاب به انتشار رسید که سه عنوان آن برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. این اتفاقات که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نبود و باید از خود پرسید آیا کشور ازبکستان نیز در دانشگاه‌های ما حتی یک اتاق داشت؟! پاسخ آن منفی است.

در کشور پهناور چین نیز ۲۵اتاق ایران و کرسی‌ زبان و ادبیات فارسی دایر است و صدها دانشجو و ده‌ها استاد در آن حضور دارند و کدام سازمان جز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امور این ۲۵ اتاق را تمشیت می‌کند؟! همچنین ۲۳عنوان کتاب شکیل از مشاهیر ایرانی تولید و عرضه شده است و باز باید پرسید آیا کتابخانه‌های چین غیر از این ۲۳دوره از مشاهیر ایرانی، دوره دیگری را هم می‌شناختند؟!

من اینجا نه از خود که از آنچه نظام جمهوری اسلامی ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام داده است سخن می‌گویم و آنان که تجربه کار در خارج از کشور را دارند می‌دانند این کارها به‌سادگی انجام نمی‌شود و میدان فراخی برای ما نگسترانده‌اند.

خوشبختانه همکارانم در رایزنی فرهنگی ایران در چین، با شبکه گسترده‌ای از ایران‌شناسان دنیا در ارتباط هستند و می‌دانم روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند و این فرصتی است برای سازمان صداوسیما تا از این ظرفیت در حوزه‌های اندیشه‌گانی استفاده کند و بدانید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این قابلیت را دارد، اینها را در اختیار سازمان صداوسیما قرار دهد.

ما همچنین از این آمادگی برخورداریم برنامه‌هایی مشترک که بتواند برای مخاطب جذاب باشد تولید کنیم و ارتباطات خوبی با تلویزیون‌های محل ماموریت‌مان داریم و چند برنامه هم تولید کرده‌ایم. انتظار ما از نمایندگان سازمان صداوسیما در کشورهای خارجی این است که بخشی از فعالیت‌های خود را به سمت تولید محتوا سوق دهند، در حالی که اکنون اغلب در حوزه خبر فعالیت می‌کنند و هرچند آن هم جذاب است اما درخواست‌مان این است به بحث تولید محتوا به شکل جدی‌تری بنگرند که منفعت بیشتری حاصل می‌کند. پیش‌درآمد این‌که ما بتوانیم فیلم‌های برجسته خود را در کشورهای هدف عرضه کنیم تبلیغ و ابلاغ است و امیدوارم این دو سازمان؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان صداوسیما بتوانند کاری بایسته در خارج از کشور ارائه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها